8,3
10,0

DiRT 4

DiRT blijft op de juiste track

vr 16/06/2017
1 reacties

Er staan nog blaren op mijn vingers van de E3 te coveren en jullie te voorzien van al dat lekkere nieuws, maar dat weerhoudt mij er niet van om tijdens die drukte door de DiRT 4-review te schrijven. Een beetje E3-nieuws schrijven, een uurtje racen en nog wat schrijven; het behoorde afgelopen week tot mijn dagelijkse routine. Tussen de persconferenties en persberichten door ging ik naarstig op zoek naar enkele vrije momenten om DiRT 4 onder handen te nemen. En tot mijn verbazing was het best wel ontspannend.

In vergelijking met sommige andere racing franchises, bijvoorbeeld Gran Turismo, bestaat de DiRT-reeks nog niet zo ontzettend lang. Pas in 2007 schoot ontwikkelstudio Codemasters in actie om het gamende publiek te trakteren op autorally. Het resultaat daarvan was een toegankelijke racegame die zowel voor beginnende als doorwinterde gamers perfect te spelen was. Dat gegeven veranderde vorig jaar plots toen Codemasters er niets beter op vond dan de moeilijkheidsgraad een paar trappen hoger in te stellen en DiRT Rally uitbracht. De toegankelijkheid was plots verdwenen en de occasionele racers wreven in hun haar en smeten controllers naar hun televisiescherm uit frustratie. De schrik zat er dus ook in dat DiRT 4 dezelfde metamorfose zou zijn ondergaan. Gelukkig is daar niets van aan.

Podiumplaats

Na het aanmaken van je personage, het kiezen van een nummer en de standaardlook van je auto’s aan te passen, kan je er in de carrièremodus voor kiezen om voor sponsors te rijden of zelf een ploeg op te starten. Professioneel als ik ben koos ik voor die laatste optie. Dat houdt dan in dat je zelf op zoek moet naar Engineers en andere stafleden, maar ook je accommodatie moet je in de gaten houden. Die twee elementen staan namelijk garant voor de weg die je je baant naar het leiderschap van elk kampioenschap. Met slechts één Engineer zal je niet erg ver geraken, maar om meerdere mensen in dienst te hebben en je accommodatie van upgrades te voorzien, heb je natuurlijk cash nodig. Véél geld.

DiRT 4 biedt je enkele kampioenschappen aan over de verschillende disciplines heen. In Rally rij je een bepaald parcours uit van punt A naar B en dien je een zo snel mogelijke tijd neer te zetten. De standaard parcours zonder veel obstakels zijn weinig uitdagend, maar dat verandert snel eens er ravijnen, bomen of mist komen kijken. Meer dan eens belandde ik door onvoorzichtigheid op mijn dak in een ravijn en de mist liet mij meermaals kennismaken met boomstammen. Bij die weersomstandigheid moet je letterlijk blind vertrouwen op de commando’s die je co-piloot geeft, want je ziet werkelijk geen hand voor ogen. Op de eenvoudige moeilijkheidsgraden valt dit alles nog mee door een onbeperkt of hoog aantal resets. Indien je het professionele niveau kiest, is dat aantal beperkt tot vijf… Oppassen geblazen dus!

Geld moet rollen

Naast de standaard rally-modus vind je tussen de kampioenschappen ook Landrush en Rallycross terug. In Landrush neem je plaats in een buggy of truck en word je, samen met AI-tegenstanders, op een compact parcours geplaatst. Inclusief grote hellingen, pakken stof en hier en daar wat carrosserieschade. Eerst dien je een semi-final te voltooien en afhankelijk van je prestaties stoot je al dan niet door naar de finale om de echte podiumplaats in de wacht te slepen. Bij Rallycross kruip je in een rallywagen en dien je enkele rondes te rijden op een parcours. Elke speler moet minstens eenmaal een Joker Lap rijden. Dit zorgt voor wat extra uitdaging, aangezien dit extra stukje complexer en langer is dan de tegenhanger ervan.

Deze drie modi maken deel uit van de carrièremodus, wat dus het belangrijkste onderdeel van de game is. Ik sprak al over aan de nemen stafleden en daarmee worden wat RPG-elementen toegevoegd. Je hebt helemaal zelf in de hand waaraan je je geld uitgeeft en welke voordelen je ermee wil halen. Uiteraard heb je de mogelijkheid om zowel nieuwe als tweedehandswagens te kopen, maar ook om steeds beter (lees: duurder) personeel aan te nemen. Er hangt dus een prijskaartje aan vast, maar het loont alleszins de moeite aangezien er voordelen aan vasthangen. Hetzelfde geldt voor de accommodatie. Een kostelijke affaire, maar een grotere garage zorgt ervoor dat je meer wagens kan kopen en aanpassingen aan je werkplaats zorgen voor kosten reducerende toepassingen.

Heel wat andere modi

Er is uiteraard veel meer te beleven dan de single player-modus. Je online begeven, bijvoorbeeld. In het online menu kan je ervoor kiezen om multiplayer-races te voltooien en het dus op te nemen tegen echte tegenspelers, maar je kan ook deelnemen aan verschillende events. Zo vind je er dagelijkse, wekelijkse en zelfs maandelijkse events terug waarin je zo goed mogelijk moet presteren. Hetzelfde geldt voor Pro Tour, waarin alles draait om je rank. Ben je bij de betere, dan kom je in een hogere Tier terecht en is de beloning logischerwijs ook een pak hoger. Om tegen anderen te spelen moet je je helaas wenden tot het online gebeuren, want offline split-screen zit jammer genoeg niet verwerkt in DiRT 4.

Wie dacht dat alle modi al besproken waren, is eraan voor de moeite. DiRT 4 heeft nog een aantal andere zaken te bieden, waaronder DiRT Academy. Lukt het racen toch niet al te best en kan je wat tips gebruiken, dan start je deze modus op. In DiRT Academy krijg je lessen voorgeschoteld die je zowel de basis als de wat moeilijkere technieken haarfijn uitleggen. Daarnaast kan je er oefenen toch je een bepaalde techniek onder de knie hebt. Ideaal voor beginners, maar ook doorwinterde racers kunnen wat bijleren. Joyride biedt je dan weer iets compleet anders aan, want hier staan uitdagingen op het menu. Voltooi een parcours zo snel mogelijk in Time Trial of rij zo veel als mogelijk blokken omver in Smash Attack.

Zelf aan de slag

De grootste nieuwigheid in Your Stage. Hierin worden parcours procedureel gegenereerd, waardoor je in theorie over een onbeperkt aantal verschillende circuits beschikt. Erg moeilijk is het niet, want door middel van een schuifbalk kies je hoe complex je circuit moet zijn en ook de locatie is vrij te kiezen. Eens je je voorkeuren ingesteld hebt, gaat het spel aan de slag voor je. Niet veel later heb je een splinternieuw parcours waar je je kan laten gaan. Niet onbelangrijk: ook weersomstandigheden en zelfs de tijd van de dag kan je instellen. Dit betekent ongetwijfeld enkele extra uurtjes speelplezier aan de reeds tientallen uurtjes plezier die je achter de rug gaat hebben.

Is er dan helemaal niets negatief aan DiRT 4? Jawel. Eerst en vooral het ontbreken van een offline multiplayer-modus. Da’s helaas een gegeven waaraan steeds meer racegames voldoen en dat is een bijzonder jammere evolutie. Daarnaast is de game grafisch nogal wisselvallig. De auto’s, parcours en weersomstandigheden zien eruit zoals het hoort. Dat kan je echter niet zeggen van het publiek. Ook bij tussenfilmpjes kan je wat inconsistentie opmerken. En hoewel DiRT 4 een PS4 Pro-patch heeft, heeft die enkel invloed op de schaduwen, reflecties, lichtinval en betere AA. Maar … Is het een domper op de feestvreugde? Heel zeker niet!

09/06/2017
8,3
10,0

DiRT 4 beviel mij heel erg en dat komt voornamelijk door de moeilijkheidsgraad. Zowel sukkelende individuen, zoals ik, als de meer doorwinterde racers komen aan hun trek in deze racegame. Daarnaast is er erg veel variatie door de toevoeging van de disciplines Landrush en Rallycross en kan je online ook je gading vinden in diverse modi. De graphics doen af en toe wat vervelend en offline kan je niet tegen elkaar spelen, maar laat dat de pret zeker niet bederven. DiRT 4 is zeker de moeite waard, alleen al door de uitgebreide carrièremodus.
  • Zowel voor pro’s als beginners
  • Veel variatie
  • Leuke carrièremodus door RPG-elementen