9,0
0

Diablo III: Eternal Collection (Switch)

"Geen limitaties"

ma 19/11/2018
Gereviewed voor Nintendo Switch door Lazlo

Hoewel Diablo met een nieuwe mobile game nog voor diens release al een hoop commentaar over zich heen krijgt, beleef ik geweldige tijden met de reeks. Voor de eerste keer sinds ik de serie heb leren kennen, kan ik hem overal met me meenemen. Maar is de Eternal Collection op de Switch ook echt de aankoop waard? Je leest het hie… ah fuck it, je hebt de score al lang gezien. Tuurlijk is ie dat!

Ik herinner me het enthousiasme toen na jaren van radiostilte eindelijk een nieuwe Diablo-game aangekondigd werd. Het was 2012, en ik had nog nooit een game in de reeks gespeeld. Ik had net geïnvesteerd in een bescheiden nieuw pc’tje en één van mijn beste vrienden kon maar niet zwijgen over hoezeer hij uitkeek naar het derde deel in de ARPG-reeks. Intussen heb ik ettelijke uren Diablo III achter de kiezen in zowel de main campaign, diens expansie Reaper of Souls en de eindeloos speelbare Adventure Mode. Er zijn betere gamers dan mezelf die het na al die speluren wel gehad zouden hebben. En toch kon die Switch-versie van Blizzards good-versus-evil parel er niet snel genoeg zijn voor mij.

Minder krachtig

Diablo III: The Eternal Collection deed het al op PlayStation 4 en Xbox One. Dat de console-versie van de initieel pc-focussed game waarachtig lekker speelt met een controller, is dus al lang geen geheim meer. De grote vraag bij deze Switch-versie is dus niet of de game goed vertaalt naar een spelconsole met beduidend minder knoppen dan een toetsenbord, en joysticks die niet eens in de buurt van de nauwkeurigheid kunnen komen die je met een computermuis wel hebt. Het vraagteken staat eerder te pronken naast het relatief kleine handheld-scherm van de hybride console, alsook naast de minder krachtige hardware die onder de motorkap van Nintendo’s jongste zit.

Laadtijden liggen heerlijk laag, zonder echt in te boeten in visuele elementen op je scherm.

Als een pakje boter

Laten me een kat een kat noemen: Diablo III: the Eternal Collection op Switch is net zozeer een Blizzard game als Diablo III dat op pc is. En Blizzard games, die spelen nu eenmaal als een mes door een pakje boter dat een halve dag op het aanrecht stond: soepel en vlotjes. Gedurende de volledige playthrough van de oorspronkelijke vier acts, alsook de vijfde expansion act van Reaper of Souls, stootte ik op geen enkele bug. Controls voelen goed aan, en de game hapert nooit echt, tenzij je de milliseconde bij het inladen van een nieuwe omgeving meetelt. Laadtijden liggen heerlijk laag, zonder echt in te boeten in visuele elementen op je scherm. Deze game is exact wat je na zes jaar Diablo III zou verwachten.

Speelbaar op een klein scherm

Op het kleine Switch-scherm krijg je alle relevante informatie die je nodig hebt, zonder dat je je zorgen moet maken over precisie en leesbaarheid. Dat je in Diablo bij momenten een flooded scherm kan hebben waarop je het overzicht verliest, kan je ook in deze Switch-versie niet omheen. Je personage houdt zich op bepaalde momenten ook net iets te veel schuil achter de omgevingselementen van het decor waarin hij of zij rondloopt. Gelukkig nooit zo vaak dat ik me eraan erger.

Content-gewijs staat Eternal Collection ook weer helemaal op punt, met de volledige storyline van de oorspronkelijke game, alsook Reaper of Souls. Heb je dat met alle classes achter de rug, kan je jouw main heerlijk in Paragon-levels laten stijgen in de Adventure Mode, of je kan helemaal wild gaan in de Rift Challenges. Met andere woorden: je krijgt alles wat alle andere Diablo III-spelers de voorbije zes jaren kregen. Geen limitaties.

02/11/2018
9,0
0

Wat kan ik zeggen over een naadloze port van een game die de voorbije jaren tot in de puntjes werd geoptimaliseerd? Dat hij lekker speelt, staat vast. Diablo III op Switch speelt zoals het zou moeten, ziet er prachtig uit en verzekert je uuuren spelplezier. Dat jeukt naar een nieuwe volwaardige Diablo-game, Blizzard. My body is ready!
  • Technisch onfeilbaar
  • Contentgewijs compleet
  • Geweldig goed speelbaar op Nintendo's jongste