Devil May Cry 5: Special Edition

8,0
0

Devil May Cry 5: Special Edition

Vorig jaar bewees Capcom dat het nog altijd bevredigend is om lugubere demonen met stijl in stukjes te hakken. Het vijfde deel van de Devil May Cry-serie werd zo positief onthaald dat men een jaar later deze Special Edition op de markt brengt voor de nieuwe generatie consoles. Loont het de moeite om ook op PS5 en XSX de onderwereld een zware kater en enkele gapende wonden na te laten?

Waarom Wel?

Stijlvol Next Gen

Devil May Cry 5 legt naar trouwe gewoonte de nadruk op stijl. Het belangrijkste is niet dat je een stad vol groteske wezens in pulp verandert maar wel hoé je dat doet. De gameplay in DMC5 is vloeiend, flitsend en gevarieerd. Je kan met zwaarden, vuisten en wapens aan de slag. Voor je het weet jongleer je drie demonen tegelijk doorheen de lucht terwijl de bloedregen het asfalt sompig houdt.

DMC5 doet voor hack and slash wat Doom: Eternal recent voor FPS deed. Je krijgt het gevoel de ultieme badass te zijn die alles aankan. Je vijanden krijgen zweetdruppels als ze nog maar aan jou denken. Deze sensatie wordt voortgestuwd dankzij intense gevechten en meesterlijk passende soundtrack van metal & drum-‘n-bass. Het houdt je gaande en elke speelsessie die ik begon viel later uit dan ik voor ogen had.

Devil May Cry 5 legt naar trouwe gewoonte de nadruk op stijl.

Naast de supersonische combat krijg je een knap verhaal met de nodige twists. Je kan aan de slag met drie verschillende characters die elks hun eigen stijl hebben. Ouderdomsdeken Dante is nog steeds de gelikte legendarische Demon Hunter, Nero is de jongere held die met zijn mechanische arm sinds DMC4 een interessante hobby heeft gevonden. De derde protagonist is de mysterieuze V, die met een raaf en panter twee schaduwdemonen kan oproepen die aan z’n zijde vechten.

Je leert al deze karakters kennen en kan na verloop van tijd selecteren welke je wil gebruiken voor verschillende missies. Verder is er ook een zeer interessante cast aan side characters en een leuke line-up bad guys. Elke missie eindigt met een bombastische boss fight die intimiderend, uitdagend maar meestal gewoon pure fun is. Deze voordelen zijn allemaal logischerwijze intact bij de Special Edition maar wat brengt deze extra op tafel?

Familiereünie

De trouwste DMC-fans zullen het vijfde deel al lang uitgespeeld hebben. Voor diegenen die dit nog niet hebben gedaan kan ik simpel samenvatten. Heb je een next-gen console, koop dan deze Special Edition. Je krijgt de beste vorm van de game en een totaalpakket van explosieve actie. Grafisch was DMC5 vorig jaar al een pareltje, nu ziet het demonisch spektakel er zo prachtig uit dat engelen zouden huilen. Raytracing en next gen graphics zorgen ervoor dat je mogelijks je verse controller stukmaakt door hem vol te kwijlen.

In de vorm van toevoegingen krijg je naast een mooie grafische level-up enkele gameplay modifiers. Zo heb je de Ultimate Dark Knight Mode, die voor de grootste combat challenge zorgt. Het is ook meteen een mooi pronkstukje van Capcom om aan te tonen hoeveel vijanden ze op je scherm kunnen pletsen zonder enige framedrop of hapering. Terloops zijn ook laadtijden een ding van het verleden. Met Turbo Mode ervaar je de game aan 1,20 snelheid. Dit voelt aan als DMC on drugs, al voelt de base game zo ook al aan.

De grootste toevoeging komt er in de vorm van een nieuwe campaign met een vierde hoofdpersonage. De absolute fan-favourite Vergil komt op het hoofdtoneel terecht. De tweelingbroer van Dante brengt zijn eigen moves én demonische klonen mee. Zijn introductie kon alvast op gegil rekenen bij de fanbase. Helaas hakt die hype niet echt vernieuwend vlees in de pan.

Waarom Niet?

Red Grave City, Revisited

De single player campaign die je met Vergil kan spelen doorkruist exact dezelfde levels als de main campaign. Je krijgt dus wel een nieuwe move list en een verfrissende uitdaging maar een setting die je al helemaal kent. Het is ook weer niet zo dat de setting smeekt om een tweede bezoek. Red Grave City (gebaseerd op Londen) ziet er prachtig uit maar is vooral een aaneenschakeling van levenloze ruimtes waar je demonen slacht.

Met enkele nieuwe cutscenes krijgt het verhaal van Vergil een leuke nieuwe invalshoek. Deze cutscenes zijn louter beloningen van je progressie. Het is niet zo dat Vergil effectief enkele stappen achterop hinkend op onze drie protagonisten hetzelfde pad aflegde. Het hangt een beetje vreemd aan elkaar en blijft vooral beperkt qua volwaardig aanvoelende toevoeging.

Met een doorloop van dezelfde levels met een nieuw personage en enkele gameplay tweaks brengt deze Special Edition dus niks drastisch voor de dag. Voor de DMC-diehards is het een optimale versie van een game die nauwelijks beter kon. Voor nieuwe spelers een enorm sterke slasher die de kracht van next gen formidabel tentoonstelt.

Voor fans die twijfelen om het nog eens te kopen: voor de nieuwe toevoegingen moet je het niet doen. Interesseert een louter grafische upgrade je voldoende dan smijt je zeker geen geld weg. Verwacht gewoon geen vers demonenvlees. Het is geconserveerd maar wat smaakt het lekker.

12/01/2020
8,0
0

Conclusie van RoMa

Devil May Cry 5: Special Edition ziet er wonderbaarlijk mooi uit en brengt een vloeiende, bombastische slasher in optimale conditie. Dankzij de next gen graphics verzuip je demonen gewoon in je kwijl. Pompende muziek zorgt ervoor dat je hartslag nooit daalt. Het spektakel van DMC5 brengt met deze editie de beste versie van zichzelf maar blijft karig qua toevoegingen. De nieuwe campagne met Vergil laat je dezelfde levels in volgorde doorlopen. Nieuwe gameplay modifiers en kleine extra’s zijn zoethouders. Wie het vijfde deel nog niet eerder heeft verhakt moet geen seconde twijfelen. Wie terugkeert na amper een jaar moet het voor het zicht doen, de bezienswaardigheden ken je al.

• Grafisch adembenemend
  • Enorm geile soundtrack
  • Vloeiende combat met veel variatie