"Destroy All Humans is een heerlijk, licht verteerbaar buitenaards tussendoortje"

8,0
0

Ik geloof in buitenaards leven! Elke avond voor het slapengaan sta ik naar de hemel te turen, op hoop van zegen dat ik een ruimtetuig kan spotten. Voorlopig blijft het echter bij voorbijvliegende, euhm, vliegtuigen en af en toe eens een vallende ster. Als grote fan van de serie The X-files, en in het bijzonder Scully, ben en blijf ik ervan overtuigd dat het op een dag zal lukken. Yep, op een dag gaan mijn buitenaardse vriend en ik pinten pakken in ’t Boske in Hoeilaart, mijn stamcafé… Al hoop ik wel dat hij (of zij) niet zo’n arrogant ventje is als Crypto-137, de alien bastard van dienst in Destroy All Humans.

Een stevige remake

Destroy All Humans is een remake van de gelijknamige game die verscheen in 2005. Ontwikkelaar Black Forest Games heeft de game een stevige make-over gegeven, volledig in de Unreal Engine 4, de besturing bijgestuurd en er nog een pak extra content aan toegevoegd ten opzichte van het origineel. Zo kan je nu, na het voltooien van de missies van een bepaald hoofdstuk uit de campagne, de omgeving gaan verkennen en de nodige challenges tot een goed einde brengen.

Deze gaan van het doden of ontvoeren van een bepaald aantal wezens, tot het racen tegen een drone of het aanrichten van schade aan de omgeving. Het nut hiervan? Wel dat je vrij de buitenaardse klootzak kan uithangen, en vooral dat je er extra DNA mee scoort en DNA zal je meer dan nodig hebben. Maar daarover later meer.

Grafisch ziet de game er scherp, en vooral kleurrijk uit.

Grafisch ziet de game er scherp, en vooral kleurrijk uit. Vergelijk het een beetje als een mix tussen Fortnite en GTA: Vice City.  Destroy all Humans tovert het Amerika uit de jaren ’50 op je scherm, gebouwen in rechthoekige en vierkantige structuren, neon reclamenborden, diners en eethuizen zoals je die kent uit films als Grease, aangevuld met de immer aanwezige angst dat iets of iemand je zal ontvoeren/doden, dat aliens bestaan en dat Rusland de aartsvijand is.

Ook grappig is het feit dat alle wetenschappers in de game op Einstein lijken, en dat foute sappige Duits spreken zoals we dat kennen uit de serie Allo Allo.

Destroy all Humans tovert het Amerika uit de jaren ’50 op je scherm.

War of the Worlds meets The X-Files

Fans van series als The X-Files, films als War of the Worlds, radio- en filmmaker Orson Welles, en in het bijzonder de scifi-films uit de jaren vijftig en zestig die zullen zeker genieten van deze game. De scifi-films uit die periode lieten immers een wereld zien waarin de Amerikaanse samenleving voortdurend in gevaar was. Waren het niet de marsmannetjes die Amerikaanse burgers ontvoerden, steden verwoesten of lichaam en geest overnamen, dan waren het wel de Russen (Kommunisten) die ervoor zouden zorgen dat Amerika en alles waar het voor stond, vernietigd zou worden. De game zit vol verwijzingen, de ene al grappiger of sarcastischer dan de andere, naar deze periode.

De game zal je geen antwoord geven op het feit of er nu al dan niet een UFO is neergestort in Rosswell, Rockwell in de game, wie JFK vermoord heeft (buitenaardse wezens of Marilyn Monroe) en of de Amerikaanse strijdkrachten nu al dan niet experimenteren met buitenaardse technologie (en wezens). Maar als je daar, zoals ik, interesse in hebt, dan zal deze titel je zeker aanspreken.

Was het Crypto-137, vermomd als Marilyn Monroe, die JFK vermoordde?

Watch Dogs…

Watch Dogs: Legion haalde de mosterd bij Destroy All Humans! Cool is dat Crypto de vorm kan aannemen van eender welke bewoner, en dit al naargelang de situatie of de omgeving. De game telt immers diverse restricted area’s waar je als marsmannetje niet welkom bent. Wil je bijvoorbeeld Area 42, of was het dan toch Area 51, betreden, dan zal je je als wetenschapper of militair moeten verkleden.

De presidentiële escorte begeleiden doe je dan weer het best in het lijf van een politieagent, enzovoort. Maar opgelet want kom je in de buurt van de Men in Black (Majestic) en hun speciale drones, dan zal je zien dat je Holobob (vermomming) begint te vervagen, en dan kan je beter even wachten of uit het zicht verdwijnen. Je Holobob in leven houden doe je trouwens door andere mensen te scannen. Maak ook geen gebruik van je alien skills want dan val je sowieso door de mand…

Watch Dogs: Legion haalde de mosterd bij Destroy All Humans!

Leuk is ook dat je door het brein van de mensen te scannen ziet waar ze mee bezig zijn of aan denken. En sommige van die oneliners zullen je trouwens bekend in de oren klinken. Neem nu deze “I'm here to kick ass and chew bubblegum and I'm all out of bubblegum”. Ook de gewone burgers zijn karikaturen van de Amerikanen uit die periode. De blonde Marilyn Monroe-types, de stoere met hun veel te grote en uitstekende kin sporters, de langharige bimbo’s met weelderige boezem en veel te korte rokje, de rednecks die een paar tanden ontbreken, en ga zo maar door.

Stappen is zo jaren '90! Echte aliens gebruiken een jetpack!

Afwisseling in missies

Mijn missies kreeg ik van mijn boosaardige vriendje Pox aan boord van het mothership. Naast het aanvaarden van missies kon ik hier ook missies herspelen om optionele doelen te voltooien die ik gemist had, in het Poxlab wapens en krachten upgraden met vergaarde DNA-punten, skins vrijspelen of naar een vrijgespeelde locatie reizen om er challenges aan te gaan. En je moet je trouwens niet inhouden want met Transmogrify maak je uit bruikbare voorwerpen munitie bij zodat je nooit zonder komt te zitten.

Bij de meeste opdrachten is het de bedoeling om een menselijke vorm aan te nemen, en ongezien rond te sluipen, ervoor zorgen dat mijn Holobob blijft draaien, gedachten te scannen en indien nodig hypnose gebruiken om mijn doel te bereiken. De ene keer moest ik ongezien een Warlord (Armquist) volgen naar zijn bestemming, en tegelijkertijd op het dak afluisterapparatuur onschadelijk maken.

Als je creatief bent, dan zal je veel pret beleven aan Crypto en zijn ruimtespeelgoed.

De andere keer een lab binnendringen om te checken wat er met mijn voorganger Crypto-136 gebeurd was. En dit alles steeds, of toch vaak, voorzien van de nodige portie humor en sarcasme… Zo ontvoerde ik het ene moment een rondborstige schoonheidskoningin op een kermis, brandde ik de hele meuk plat, en kroop ik daarna in de huid van de burgemeester om het volk te vertellen dat er niets aan de hand was. Il faut le faire, ik leek wel een rasechte politieker!

Mijn missies kreeg ik van mijn boosaardige vriendje Pox aan boord van het mothership.

Anal Probe!

Waar ik me mee uitgeleefd, en vooral mee geëxperimenteerd heb, is het buitenaards wapentuig, inclusief mijn eigen UFO, aangevuld met psychokinetische krachten. Beginnen doe ik met mijn fancy vliegende schotel, voorzien van een stevige death ray om aardbewoners en hun gebouwen in vuur en vlam te zetten. Lopend en zwevend met mijn jetpack door de straten amuseer ik me rot met mijn knetterende Zap-o-Matic, Destructor Beams, Ion Detonators en ieders favoriete buitenaardse speeltuig, de Anal Probe.

Maar dat is nog niet alles! Door gebruik te maken van vierkantje kan ik dier en mens bevelen me te volgen of me ondersteunen in gevechten, hun hersenstam doen poppen, voor afleiding doen zorgen of zoals gezegd dus hun lichaam overnemen en scannen. Daarnaast kan ik ze ook hypnotiseren waardoor ze deuren openen of machines in gang zetten waar ik niet bij kan, kan ik ze met psychokinese door de omgeving slingeren en verdrinken of waarom niet een radioactieve koe oprapen en in een groepje soldaten smijten.

Als je creatief bent, dan zal je veel pret beleven aan Crypto en zijn ruimtespeelgoed. Het leuke hier is dat je met het verzamelde DNA nieuw wapentuig kan aanschaffen, en kan upgraden, zowel voor je ruimtetuig als je wapenarsenaal, maar ook je krachten en schilden je kan upgraden voor nog meer buitenaards pestplezier. Geloof me trouwens dat de geluidjes die sommige van deze krachten of wapens maken heerlijk irritant klinken, en de speciale effecten die erbij passen er best schattig uitzien…

Met een anal probe krijg je deze baas niet plat...

Geen open spelwereld boordevol vrijheid

Opegelet! Verwacht geen graphics, diepgaande verhaallijn of gameplay als in The Last of Us Part 2 of Ghost of Tsushima, en al zeker geen open spelwerelden à la Assassin’s Creed. Destroy All Humans neemt je mee naar een aantal sandbox-locaties, waaronder Rockwell een redneck-dorpje waar boeren de plak zwaaien, Santa Modesta (de kuststad van dienst), Capitol City (Washington), Area 42 en de havenstad Union Town.

Geef maar toe! Ook jij droomt er stiekem van om eens een anal probe door iemands poep te jassen...

Je orders krijg je dan van je maatje Pox die je vanuit het mothership diverse opdrachten geeft. De missies duren meestal niet langer dan, laat me stellen 10 tot 30 minuten, waardoor het ideale buitenaardse vluggertjes zijn. Je kan wel losgaan in de stad of in het dorp, maar dan is je missie meestal om zeep, of krijg je GTA-gewijs het hele politiekorps, het leger en Majestic achter je aan. Dus doe de missie, probeer de optionele doelen mee te pikken voor extra DNA en keer veilig terug naar je ruimteschip voor wat upgrades en een nieuwe missie.

One brain a day, keeps the doctor away...

Scifi is bullshit

Je hebt het niet voor de jaren ’50 en ’60? Rock Hudson en Marlon Brando zijn wat jou betreft derderangsacteurs, en marsmannetjes bestaan sowieso niet. Je gelooft niet in complottheorieën en bent er rotsvast van overtuigd dat JFK vermoord werd door de mafia en dat zowel Marilyn Monroe als Crypto er voor niets tussenzaten. De scifi-films die in die tijd in de cinema’s draaiden vind je dan maar weer crap… Fair enough! Maar geef eerlijk toe, droom je er niet stiekem van toch om eens een anal probe door iemands poep te jassen?  Al was het maar voor de grap? Of iemand doen verschieten door een radioactieve koe of een kip in zijn tuin te droppen? Geef toe, das toch lachen?

07/28/2020
8,0
0

Conclusie van Praga

Destroy All Humans is zo'n game die je in 1 ruk zal uitspelen. Op de finale eindbaas, Silhouette, na wandelde ik door de missies alsof het niets was. Wat me vooral kon bekoren was het aparte sfeertje, de cynische humor van Crypto en de vele links naar complottheorieën, UFO's en de vele verklaringen die er werden aan gegeven. Zo was ik het ene moment een criminele circusdwerg, het andere moment een op hol geslagen testaap of waarom niet een weerballon. Ook het wapentuig waarmee ik aan de slag kon, aangevuld met psychokinetische krachten, was een verademing tegenover de vele SMG's, AR's of LMG's waar we dezer dagen in games mee aan de slag gaan. En die Anal Probe blijft toch een verrassend leuk speeltje. Op zoek naar een licht verteerbaar en meer dan smakelijk tussendoortje om eens wat anders te spelen, en dit tegen een aantrekkelijke prijs, dan zal Destroy All Humans je zeker niet teleurstellen. Ook als je de game in 2005 reeds gespeeld hebt, zal je aangenaam verrast zijn dat de makers het origineel gemoderniseerd en verrijkt hebben, zonder aan de core te raken. En voor de platinum hunters, volgens mij is deze game zeer eenvoudig te platten...
  • Knappe remake
  • Coole wapens en krachten zorgen voor frisse combat
  • Afwisseling in missies (en hun aanpak)