8,5
0

Destiny 2: Shadowkeep

"Destiny 2 herboren"

do 10/10/2019
Gereviewed voor PS4 door Ard

Het zijn mooie tijden voor liefhebbers van het shooter- en RPG-genre; niet alleen scheert Borderlands 3 momenteel hoge toppen, ook Destiny kwam begin deze maand met een nieuwe uitbreiding op de proppen. Naast de nieuwe Shadowkeep-uitbreiding werd de game (opnieuw) flink onder handen genomen met tonnen updates, nieuwe features en kleine tweaks. Ik blies het stof van mijn Destiny 2-disc en waande me opnieuw enkele avonden Guardian.

Laat me beginnen met alles wat niet in de uitbreiding vervat werd. Een tijdje geleden kocht Bungie opnieuw de Destiny-franchise op van Activision; volgens velen de enige juiste manier om de game opnieuw wat ademruimte te geven. Het lijkt er ondertussen op dat Bungie opnieuw op het juiste pad zit met hun paradepaardje. Zo sloot het bedrijf een deal met Google en wordt Destiny 2 één van de gezichten van de Google Stadia, werd de game free-to-play én wordt sinds kort cross-save ondersteund. Vooral die laatste feature weet ik wel te smaken; ik bereid op dit eigenste moment mijn Guardian voor op de Stadia-komst in november.

"Ik bereid op dit eigenste moment mijn Guardian voor op de Stadia-komst in november."

Gratis facelift

Ook gameplaygewijs werd er heel wat veranderd. De menu’s kregen een serieuze make-over waarbij de nadruk op RPG wat verder werd opgevoerd. Destiny voelt meer en meer aan als een rasechte RPG waar verschillende queesten door elkaar lopen en voortaan ook makkelijk op te volgen zijn. Bungie slaagde er in een complex geheel van menu’s, statistieken en inventarissen  op te zetten, zonder dat het alles log en traag aanvoelt. Ten slotte werd er een systeem op poten gezet waarbij er extra gear verzamelt kan worden onder de vorm van Seasonal Rewards; een trend die meer en meer games dezer dagen volgen.

Verschiet je geen bult als je het Light-level van al je Guardians terug op 750 ziet staan. Dat is normaal.

Uiteraard zijn er nog tonnen kleine features die het vermelden niet waard zijn, maar die de Destiny-ervaring toch tot een hoger niveau tillen. Het perfecte voorbeeld daarvan zijn de Finisher-moves waarmee je een vijand een genadeslag verkoopt in ware Mortal Combat-stijl, en dan zwijg ik nog van de twee seconden waarbij je gene schade kan oplopen… Prijs van al het bovenstaande? Nul, noppes, nada. De volledige game, inclusief alle updates, is volledig gratis te spelen. Waar wacht je nog op? Leuke, nieuwe content hoor ik je denken? Geen probleem; ook dat heeft Bungie voorzien onder de vorm van Shadowkeep!

Terugkeer van Eris Morn

Het is niemand minder dan Eris Morn die me terug verwelkomt op de maan. De dame in kwestie gidste ons indertijd naar Crota en trok zich daarna terug om toekomstige Hive-bedreigingen te analyseren. Ondertussen blijken de bedreigingen serieuzer dan initieel gedacht; onze Guardian en de maan worden namelijk geteisterd door nachtmerries; gaande van rondzwevende Guardian-zielen tot de terugkeer van enkele oude bekenden. Zo kom ik oog in oog te staan met de Nightmare of Taniks, Nightmare of Omnigul en de Nightmare of Crote, Son of Oryx. De nieuwe baasgevechten zijn eigenlijk een bloemlezing van ons verleden waarop een flinke portie zelfreflectie volgt.

Ik verwacht geen goedkope nieuwe schietschijven, maar gewoon een tikkeltje variatie op de bestaande Hive-, Vex- en Fallen-vijanden.

Het verhaal krijgt inderdaad op die manier een mooie wending, al voelt het uiteindelijk wat aan als een goedkope manier om (opnieuw) geen nieuwe vijanden te introduceren. Vooraleer ik de die-hard fans van de Destiny-saga een hartaanval bezorg; ik verwacht geen goedkope nieuwe schietschijven, maar gewoon een tikkeltje variatie op de bestaande Hive-, Vex- en Fallen-vijanden.  De lore eindigt daarbij bijzonder abrupt na een vier tot vijf uren spelplezier. Het is pas wanneer ik het bedankje van Eris Morn in m’n mailbox ontdek, dat ik besef dat de campagne erop zit.

Mini-hartaanval

Besluit je dus - net zoals ik - de game terug in je console te rammen, verschiet je dan geen bult als je het Light-level van al je Guardians terug op 750 ziet staan. Alle huidige gear wordt namelijk gereset naar 750, waardoor je geliefde personage vanaf de Shadowkeep-start over een Light-level van 750 beschikt. Logisch, want bij Bungie willen ze niet liever dan dat je meteen met nieuwe 2.0 gear eropuit trekt.

Destiny 2 an sich kreeg een serieuze lik verf en verwent daarbij de meer hardcore RPG-liefhebber in tegenstelling tot de sporadische Destiny-speler.

Het nieuwe Armor 2.0-systeem (dat zich opnieuw op de rasechte RPG-liefhebbers richt) stelt ons namelijk in staat onze gear tot in het extreme te personaliseren. Zo kan bijvoorbeeld ieder stukje Armor verder geüpgraded worden met Energy-punten. Beschikt je helm met andere woorden over tien Energy-punten, dan kunnen er mods worden toegevoegd waarvan de som niet meer dan tien Energy-punten mag bedragen. Er zijn nog enkele andere tweaks in het Armor 2.0-systeem die ik hier niet bespreek, maar toch zeker het bekijken waard zijn.

01/10/2019
8,5
0

Conclusie van Ard

Destiny 2 an sich kreeg een serieuze lik verf en verwent daarbij de meer hardcore RPG-liefhebber in tegenstelling tot de sporadische Destiny-speler. Die keuze werd dan weer gecompenseerd door de game gratis beschikbaar te stellen aan het grotere casual publiek. Verder biedt Shadowkeep opnieuw een boeiend verhaal met markante personages zoals we dat van Bungie gewoon zijn. Andermaal werd de kans niet gegrepen om een nieuwe ras te introduceren, al verzacht het Shadowkeep-verhaal met de terugkerende nachtmerries de pijn.
  • Gratis updates verwennen de hardcore spelers
  • Casual gamers kunnen voor het eerst gratis aan de slag met de game
  • Bloemlezing van alle voorgaande Boss Fights