Destiny 2: Beyond Light

7,5
Reviewscore
User scoreAl 0 stemmen
0

Destiny 2: Beyond Light

Als er één bevolkingsgroep is die zich strikt aan de COVID-maatregelen houdt, dan zijn het de gamers wel. Echt moeilijk is dat niet, aangezien het einde van het jaar typisch de periode is waarbij velen van ons toch achter het scherm gekluisterd zitten en de nieuwste gamereleases verorberen. De nieuwste Destiny 2-uitbreiding, genaamd Beyond Light is één van die lekkernijen. We spreken ondertussen van de derde grote uitbreiding voor de game na kleppers als de Forsaken- en Shadowkeep-DLC.

Het zijn spannende tijden voor Destiny en dus bijgevolg ook voor Bungie. Een kleine twee jaar geleden kocht Bungie hun eigen Destiny-IP terug van Activision, wat voor wat meer ademruimte zorgde voor het team achter de MMO-shooter.

In datzelfde jaar zagen ook enkele leuke features het levenslicht zoals Cross Save en een Steam-release. 2020 bracht op zijn beurt dan weer serieuze uitdagingen naar de studio (looking at you COVID). Ook besliste community manager Deej onlangs het schip te verlaten en staat er een gigantische patch in de wachtrij die ondersteuning moet bieden voor de next-gen consoles (onder andere 120 frames per seconde op de PlayStation 5 en Series X).

Ook hun nieuwste uitbreiding, Beyond Light, zag (wat later dan voorzien) het levenslicht. Maar is Beyond Light wel het lichtpuntje dat we dezer tijden nodig hebben?

Waarom wel? 

Nodige opkuis 

Samen met de Beyond Light-uitbreiding werd Destiny 2 - eindelijk - eens uitgemest. Allereerst werd de Destiny Content Vault in het leven geroepen. De DCV kan gezien worden als een gigantische kluis waar Bungie geregeld content in én uit zal halen om ze al dan niet beschikbaar te maken voor spelers.

Zo werden recent locaties als Mars, Io en Mercury naar de DCV verbannen. Ook enkele Exotic Quests en Raids vlogen achter slot en grendel. Dit betekent echter niet dat de content voor eeuwig verdwijnt. Bungie zal geregeld deze oude content uit de Vault halen en in een aangepaste vorm terug in de game knallen.

Zo kregen we met de recente wijzigingen opnieuw toegang tot de Cosmodrone, de startzone van de eerste telg. Ook werd het Sunsetting-systeem in het leven geroepen; wapens krijgen vanaf heden een harde Power Cap. Concreet betekent dit dus dat er vanaf heden een vervaldatum staat op jouw gear.

Wapens en armor ouder dan één jaar zul je nog steeds kunnen gebruiken in activiteiten waar het Power Level geen invloed heeft, maar vergeet het maar in The Iron Banner of in gewone PvE-activiteiten. Het is nog te vroeg om te beoordelen of de grote opkuis een positieve impact zal hebben op de game, al lijkt een periodieke tabula rasa geen overbodige luxe in een game zoals Destiny.

Stasis 

Stasis is de nieuwste subclass die we onze Guardian kunnen aanmeten. Naast Arc, Solar en Void kunnen we voor het eerste met ijs spelen. Waar Solar bijvoorbeeld alles in lichterlaaie zet, bevriest Stasis het speelveld en alles erop. Vijanden kunnen vervolgens met een kleine tik in duizenden stukken verbrijzeld worden.

Stasis focust zich op crowd control en AoE-schade.

Ook kun je met Stasis het speelveld naar jouw hand zetten. Zo is het mogelijk om met een ijsmuur een stevige schuilplaats in elkaar te flansen of kunnen onbereikbare zones plots bereikbaar worden door het plaatsen van enkele nauwkeurig geplaatste ijspilaren. Net zoals de Solar-subclass focust Stasis zich op crowd control en AoE-schade.

Ik ben dus zeer benieuwd hoe de nieuwe subclass zich zal manifesteren in de Deep Stone Crypt Raid. Mocht Stasis aanvankelijk wat vreemd aanvoelen, geef het toch wat tijd. Met enkele quests en heel wat grinden sloeg ik erin een genietbare build in elkaar te knutselen. Het is mij ook nog steeds niet duidelijk of Stasis gewoon een nieuwe subclass is of zal worden uitgebouwd tot een volwaardige vierde elementtype.

Verhaal 

Beyond Light brengt het verhaal van Eramis, Kell of Darkness, die ons samen met zijn luitenanten het leven zuur probeert te maken. Voor het eerst in de Destiny-franchise voel ik een soort van empathie met de vijand. Eramis werd namelijk in de steek gelaten door de Traveler, waardoor de wrok die hij voelt wel ergens te begrijpen is.

Er is dus met andere woorden heel wat meer nuance in het Light/Darkness-verhaal dat Destiny al jaren brengt. Ook de terugkeer van Variks, The Exo Stranger, Eris Morn en de Drifter zijn leuke elementen in het verhaal. Die laatste twee hebben overigens nog geen woord gerept tegen mij, wat me doet vermoeden dat we slechts een tipje van de sluier van het verhaal hebben gezien.

Ook de duur van het hoofdverhaal en het ongebruikte potentieel van de Cosmodrone versterken dat idee. Ik heb het gevoel dat Bungie het verhaal wat wil spreiden over het gehele Season of Arrivals-seizoen; een trend die meer en meer games de laatste tijd hanteren.

Nieuwe omgevingen

Met de komst van de Destiny Content Vault verdwenen er heel wat iconische omgevingen uit de spelwereld. In ruil daarvoor krijgen we twee nieuwe zones die we naar hartenlust kennen verkennen. Eén van die nieuwe zones is Europa, één van Jupiters manen, en eigenlijk niets meer dan één grote ijsvlakte.

Niets nieuws onder de zon, maar dat kan niet van het dynamisch weersysteem gezegd worden. Voor het eerst worden we in Europa verrast door een hevige sneeuwstorm waarbij ons gezichtsveld serieus wordt gereduceerd. Een echte meerwaarde vind ik het systeem niet; veel meer dan een ‘verdorie, ‘k zie niets meer’ brengt het bij mij niet teweeg.

Tot slot is er ook de oude, en tegelijkertijd nieuwe, Cosmodrone. Veel tijd spendeerde ik daar echter nog niet; het verhaal focust zich vooral op Europa. Wat wél leuk is, is het feit dat nieuwe spelers voortaan (net zoals in Destiny 1) hun eerste stappen in de Cosmodrone zullen zetten. Een nieuwe Guardian starten kan dus wel een nostalgisch traantje teweeg brengen.

Waarom niet? 

PvP-bordeel 

Enkele uren in het PvE-gedeelte van Destiny vertoeven toont al snel aan dat de Stasis een verdomd sterke subclass is. Het is dan ook helemaal geen pretje als je door één van Eramis’ luitenanten bevroren wordt. Ontsnappen uit het ijs kan wel, maar zelfs als je erin slaagt het ijs te breken wordt je levensbalk sterk gereduceerd.

Door Stasis getroffen worden staat dus quasi gelijk aan het loodje leggen. Ik moet er dan ook geen doekjes om winden; Stasis is in the Crucible een regelrechte ramp. Bepaalde Crucible-spelers vinden het dan ook hilarisch, anderen zijn oprecht kwaad en weigeren de modus aan te raken tot Bungie een oplossing gevonden heeft. Voorlopig ziet Bungie geen graten in de nieuwe subclass en hopen ze dat de storm binnenkort gaat liggen. Net zoals de evolutie van Stasis in de high-end content van de game moeten we hier ook afwachten wat de tijd brengt.

Grinden tot je erbij neervalt 

Destiny bevat heel wat MMORPG-aspecten. En wie MMORPG zegt, neemt veelal ook de term ‘grinden’ in de mond. Bij Beyond Light is dat opnieuw het geval. Veelal doorkruis ik de nieuwe Europa-zone op zoek naar Fallen en Vex om een resem kills binnen te halen. Geregeld raas ik doorheen een bepaalde zone, waarna ik de Fast Travel-optie van de game gebruik om terug luttele minuten later exact hetzelfde te doen.

Enkele van die Exotic grind-objectieven zijn zelf van die aard dat ik enkele maanden zal nodig hebben om ze te vervolledigen. Persoonlijk vind ik dergelijke queesten wel leuk; ze zijn een leuke afwisseling tussen de meer verhalende objectieven. Heb je een bloedhekel aan grinden dan is deze uitbreiding (en Destiny 2 tout court) niets voor jou.

 
Releasedatum
11/10/2020
7,5
Reviewscore
User scoreAl 0 stemmen
0

Conclusie van Ard

Het is té vroeg om nu al een definitieve score op Beyond Light te plakken. Bungie heeft ervoor gekozen om op 10 november het startschot te geven van een uitbreiding die over een aantal maanden zal worden uitgesmeerd. Hetzelfde geldt voor de nieuwe wapens en de meta achter de game. Wat ik wel al kan zeggen is dat de komst van de DCV en het Sunsetting-mechanisme broodnodig waren om de game fris en vers te houden. Hetzelfde geldt voor de Stasis-subclass, al ging dat wel ten koste van een gebalanceerde PvP-ervaring. Opnieuw zal hier de tijd (en wellicht enkele patches) raad brengen.

  • Genuanceerd verhaal met boeiende missies en queesten
  • DCV en Sunsetting zorgen voor een frisse wind
  • Stasis is een gewaagde nieuwe subclass met focus op crowd control
  • Stasis maakte jammer genoeg ook PvP stuk
  • Queesten na de main story kunnen als repetitief aanvoelen

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments