Demon's Souls (PS5)

9,5
0

Demon's Souls (PS5)

Zelfvernieling in de hoogste graad. Zo kunnen we Demon’s Souls het beste omschrijving. Wie niet weet wat hij of zij van Demon’s Souls mag verwachten maar zich wel in het avontuur wil storten: courage; voor wie ervaring heeft en zich er terug wil ingooien: ook courage. Na een dikke dertigtal uur en minstens evenveel keer ‘You Died’ gezien te hebben, is dit mijn verdict…

Voor iedereen die gestraft wil worden

De Souls-games is vooral weggelegd voor mensen die masochistische neigingen hebben of gamers die hun reflexen en geduld willen testen. Beide doelgroepen staan voor een helse karwij want geen enkel van de Souls-games (inclusief de PS4-exclusieve Bloodborne) staan gekend dat ze a walk in the park zijn. Initieel wou ik eerder de uitdrukking ‘met de vingers in de neus’ gaan gebruiken maar neem van mij aan dat je élke vinger broodnodig hebt om in leven te blijven.

Eén misstap in Demon's Souls wordt genadeloos afgestraft, en als God aan je zijde staat, kan je met nog enkele millimeters op je levensbalk nog snel wat gras eten om je levensbalk aan te vullen. Om je vervolgens binnen een magere seconde opnieuw te kunnen opstellen voor de volgende wave aanvallen. Een schietgebedje voor elke speelbeurt kan denk ik nooit kwaad.

Vooral de eerste uren is het hard werken en zwoegen want voor elke slag die jij incasseert, moet je er soms vijf of zes uitdelen wil jij je tegenstander een kopje klein maken. Daarbovenop zijn de twaalf bazen in het spel nog eens andere koek dan het gewone gepeupel. De ene is eenvoudig te verslaan doormiddel van een speciaal zwaard dat per toeval enkele tientallen meters verder ligt terwijl je op de andere duizend keer moet slaan voor hij of zij het bijltje neerlegt. Na afloop smaakt de wraak wél bijzonder zoet en wil je eigenlijk zo snel mogelijk naar de volgende.

De beste lanceringstitel

Gezien dit statement puur objectief is, ben ik er vrij zeker van dat veel gamers dezelfde mening delen. De remake van Demon Souls bezit alles wat het hart van elke Souls-veteraan én nieuwkomer sneller zal doen slaan. Wie in het verhaal duikt is meteen vertrokken voor enkele tientallen uren en zelfs de New Game+ erna kan je een totaal nieuwe spelervaring geven. Wie alles braafjes aanpakt, zal zijn eerste spelbeurt afsluiten in Pure White Tendency (lees: als langverwachte verlosser die enkel afrekent met demons) wat in fel contrast kan staan met een eventuele tweede spelbeurt waar je iederéén een kopje kleiner maakt.

Eén misstap in Demon's Souls wordt genadeloos afgestraft.

In beide gevallen zal de spelwereld zo evolueren dat het lijkt alsof je een ander spel speelt. Wie zich vervolgens nog eens gaat verdiepen in de verschillende wapen-upgrades, magische ringen,… zal snel merken dat er tientallen tot zelfs honderden speluren bovenop gegooid worden. Demon Souls is zulk diepgaand spel dat het andere PlayStation 5-lanceringstitels doet verbleken. Zonder afbreuk te willen doen aan de andere pareltjes natuurlijk.

Gepimpt vertrouwd oudje

Wie het origineel gespeeld heeft zal zich snel thuis voelen. Bluepoint Games, de mensen die instonden voor deze remake, hebben zich écht voor 99% aan het origineel gehouden. Zo weten we dat deze versie gebaseerd is op de standaard versie die in 2009 is verschenen met daarbovenop tal van nieuwe wapens, pantser en ringen. Aan de (terugkerende) speler om al dit nieuws te (her)ontdekken. Ook nieuw is de harde limiet op het aantal healing grass dat je kan meenemen. In het origineel zat er geen limiet op waar het in deze remake wél het geval is.

Wie het origineel gespeeld heeft zal zich snel thuis voelen.

Je zal tevens ook op je gewicht moeten letten wil je één van de meest krachtige grassen, zoals bijvoorbeeld Full Moon Grass, wil meedragen. Dit soort gras weegt aanzienlijk meer dan minder krachtige soorten. Wat logischerwijs ook nieuw is, is het gebruik van de haptic feedback van de DualSense controller. Als speler voel je als het ware de druk die je pijl en boog uitoefent, voel je perfect een geslaagde parry en die ene genadeslag die je harnas doorspiest.

Deze feedback zorgt er niet enkel voor dat Demon Souls realistischer aanvoelt, maar in sommige gevallen ook eenvoudiger wordt omdat de nieuwe controller in realtime spelinformatie naar je handen stuurt.

Grafisch hoogstandje

Last but not least wil ik de aandacht geven aan de grafische schil. Er is al veel over geschreven, trailers en screenshots spreken boekdelen maar desalniettemin moet het gezegd worden: Demon's Souls ziet er f*cking strak uit. Ikzelf heb Demon's Souls in performance mode gespeeld. Voor de techneuten: aan een 1440p-resolutie die via upscaling naar 4k wordt getild aan een stabiele 60fps. Het grafische verschil met cinematic mode, ofwel native 4k-resolutie, draaiend aan 30fps vond ik absoluut niet de moeite om in te boeten op de framerate. Demon Souls aan 60fps is zulke positieve ervaring dat ik de performance mode enkel maar kan aanbevelen.

Demon's Souls ziet er f*cking strak uit.

Naast een volledige upgrade van de grafische schil, zowel het grootste tot het kleinste detail in de spelwereld werd onder handen genomen, zorgt vooral de toevoeging van HDR voor de kers op de taart. Het mag gezegd worden dat Demon's Souls één van de mooiste games is die ik onlangs gespeeld heb. De audiovisuele atmosfeer die Bluepoint Games aflevert is op zich al een Platinum trofee waard.

Samen met al deze grafische pracht en praal maakt Demon's Souls gretig gebruik van de snelle SSD die in de PlayStation 5 zit. Het is dus gedaan om minuten lang naar het laadscherm te kijken want reizen tussen werelden of de Nexus neemt maar enkele seconden in beslag. Een echt verademing dus.

Digoxine is enkel verkrijgbaar op voorschrift

Souls-games kunnen een negatief effect hebben op je lichaam én je controller. Doordat er geen moeilijkheidsgraad is, de spelwereld als een doolhof in elkaar zit, de ontwikkelaars je aan je lot overlaten… gaan veel mensen Demon's Souls snel links laten liggen, ofwel hun controller door de televisie gooien, ofwel zich zo hard opwinden dat ze hartproblemen gaan krijgen. I kid you not. Demon's Souls is onvergeeflijk en één klein foutje kan je fataal zijn waarna het spel je opnieuw naar start verwijst, alle reeds afgemaakte vijanden respawnen én je op de koop toe je intussen verzamelde Souls zonder aarzelen afneemt.

Souls-games kunnen een negatief effect hebben op je lichaam én je controller.

Die laatste kan je wel opnieuw ophalen mits je heelhuids terug op je laatste sterfplaats raakt maar wie overmoedig wordt en denkt de spelwereld goed te kennen, zal wellicht snel opnieuw genadeloos afgestraft worden. Weg Souls en terug naar start. En wanneer je denkt dat je alles onder de knie hebt verrast Demon's Souls je wellicht met een online indringer die, je kan het wellicht al raden, je een kopje kleiner maakt en je terug naar start stuurt. Een mens zou voor minder op doktersvisite gaan.

Totaalplaatje klopt niet helemaal

Wie dacht dat Bluepoint Games meer ging afleveren dan het origineel moet ik helaas teleurstellen. Fervente Souls-fanaten beweren immers al jaren dat FromSoftware, de maker van het origineel spel, een zesde spelwereld in ontwikkeling had maar deze door tijdsgebrek geschrapt heeft. Ook deze zesde Archstone blijft in de Nexus kapot dus voor al wie op een nieuwe spelwereld had gehoopt, blijft (voorlopig?) op zijn honger zitten. Hetzelfde verhaal voor wie gehoopt had dat Demon's Souls toch ray tracing zou ondersteunen. Eén van dé technologische nieuwigheden van deze generatie consoles ontbreekt helaas. Voor sommigen een gemiste kans, ik lig er persoonlijk niet wakker van.

11/19/2020
9,5
0

Conclusie van Jonathan

Demon’s Souls is een dijk van een remaster en een volwaardige systemseller die iedereen die zichzelf wil kwellen of doorwinterde Souls-fanaat gespeeld moet hebben. Althans, een systemseller mochten er voldoende consoles geproduceerd worden om aan de vraag te kunnen voldoen. Bluepoint Games mag opnieuw een pluim op de hoed steken want niemand anders kan remasters maken zoals deze ontwikkelstudio. Het audiovisueel plaatje klopt als een bus, er werd voor 99% trouw gebleven aan het origineel maar toch weer voldoende nieuwe gear zodat ook fervente Souls-gamers voldoende verrast kunnen worden. En voor wie het nog niet duidelijk was: neen er is nog steeds geen easy mode maar de Crescent Falchion uit 4-1 kan je lijdensweg iets aangenamer maken. Succes ermee!

• Audiovisueel indrukwekkend
  • Trouw gebleven aan het origineel
  • … maar toch weer voldoende nieuwe gear