6,5

Deliver Us The Moon

"Erg goed, maar te duur voor het in tijd beperkte spelplezier"

di 22/10/2019
Gereviewed door Michael
1 reacties

In de realiteit strijden er verschillende wereldmachten om bepaalde mijlpalen qua ruimtelijke exploratie op hun conto te schrijven. In Deliver Us The Moon participeren ze gezamenlijk aan een wereldwijd World Space Agency, uit pure noodzaak weliswaar.

De postapocalyptische setting is niet geheel nieuw: de Aardse bronnen zijn door onze hebberigheid uitgeput, en er werd een programma opgericht om een nieuwe energiebron op de Maan te koloniseren. Zo lijkt een crisissituatie goed te eindigen, al is dat zonder het obligatoire doemscenario gerekend.

Een falende communicatie ligt aan de oorzaak van de penibele gebeurtenissen waarin je verzeild geraakt. Het duurt erg lang vooraleer het geheim, enfin, de bizarre situatie, wordt ontrafeld, want eigenlijk weet niemand wat er exact op de Maan is gebeurd. Uiteindelijk mag één Chinese vrijwilliger de laatste expeditie ondernemen om zo die levensnoodzakelijke energiebron te recupereren, en tegelijk hoopt men de ontdekken wat er in het verleden is fout gelopen. Daarbij word je enkel door een klein robotje vergezeld, en door onze enige echte satelliet te verkennen kan je de puzzelstukjes in elkaar knutselen.

De kern van het spel is veelbelovend, en uitnodigend.

Grafisch sterk, narratief prachtig, maar …

Kleinere ontwikkelstudio’s weerspiegelen in mijn ogen regelmatig het waarmaken van een kinderdroom: gameontwikkelaar worden en daar hard voor werken, geld verdienen met hun passie. In veel gevallen gun ik hen dan ook het voordeel van de twijfel en ook ditmaal werd mijn geloof beloond. Deliver Us The Moon heeft weliswaar enkele mankementen, daarover zo dadelijk meer, de kern van het spel is veelbelovend, en uitnodigend. Die twee positieve eigenschappen ga ik met jullie samen ontleden, en zo vertel ik hopelijk iets over het spel zonder spoilers in jullie richting te smijten. Puzzle/adventure-game zijn namelijk volledig afhankelijk van hun verhaal, en dat moet je vooral zelf ontdekken.

Erg goed, maar te duur voor het in tijd beperkte spelplezier.

Met de term veelbelovend richt ik me tot de grafische talenten in het team van KeoKen Interactive, dat als ontwikkelstudio een pluim op de hoed verdient. Hoewel de omgevingen op de Maan, de pikzwarte ruimte met adembenemende ruimteapparatuur er continu fantastisch en gedetailleerd uitzien, hapert de game op geen enkel moment en schoonheidsfoutjes heb ik ook niet gevonden. Dat bevordert de manier waarop de game je opslorpt en voor je het weet heb je het einde van het verhaal ontdekt. Daarmee verklap ik onmiddellijk een minpuntje, alleszins wat mij betreft en zeker indien je de aankoopprijs in acht neemt. 25 euro voor zo’n 5 à 6 uur spelplezier is misschien wat te veel.

Uitnodigend hangt vervolgens sterk samen met bovenstaande alinea, maar de narratieve rode draad geeft het spel vervolgens nog een grote tikkel extra pigment. Je wil natuurlijk en zo snel mogelijk ontdekken waarom het helium 3-transport van de Maan richting de Aarde abrupt is gestopt. Dat is trouwens het chemische element aldaar ontdekt waarmee de existentiële crisis op Aarde kan worden opgelost. De vele puzzels volgen elkaar in sneltempo op en hoewel je soms wat onnodig onder druk wordt gezet, geeft het altijd veel voldoening om zo’n doordenker te doorgronden en zo progressie te boeken.

6,5

Een korte game, een korte review. Indien Deliver Us The Moon goedkoper was geweest, zeg maar een tiental euro minder had gekost, had ik het met een oprecht gevoel van enthousiasme kunnen aanraden. Nu is het spel nog steeds erg goed, maar te duur voor het in tijd beperkte spelplezier dat je in huis haalt.
  • Grafisch sterk
  • Sterk verhaal
  • Gameplay steekt goed in mekaar