0

Dead or Alive 6

"Dead or Alive 6 heeft meer in zijn mars dan alleen maar tieten-physics"

ma 04/03/2019
Gereviewed door Praga
1 reacties

Wie Dead or Alive zegt, denkt instortende arena’s en bouncende boobies. Knokkende babes met decolletés tot aan hun navel en de betere sloop- en verbouwingswerken: 23 jaar en vijf titels later lijkt er niet zo gek veel veranderd. Toch kon Tecmo Koei niet anders dan meegaan met zijn tijd. Benieuwd of Tecmo Koei zeven jaar na deel 5 kan opboksen tegen de Tekkens en Mortal Kombats van deze wereld.

(Besproken door Marijn Ceulemans)

Goed nieuws voor de diehard fans: Dead or Alive 6 voelt erg vertrouwd aan. Tegelijkertijd is dit zowat de meest toegankelijke fighting game die we de afgelopen jaren speelden. Tutorials zijn schaars, maar to-the-point. Zo kan elke leek meteen instappen en plezier beleven. Tecmo Koei’s jongste is heel rechttoe-rechtaan. Ze zeggen dat de aanval de beste verdediging is en op de lagere moeilijkheidsgraden is dat quasi altijd de sleutel tot succes.

Tegen meer ervaren spelers is dat een ander verhaal. Verstokte buttonbashers hebben geen schijn van kans tegen vechtkunstenaars die hun tegenstander al jonglerend in de lucht houden met precies getimede combo’s. Je opponent in een hoekje drijven en zo tegen de muur pinnen is ook efficiënt, net als het uitbuiten van explosieve omgevingen of instortende delen van de arena’s. Maar ook die tactiek is zeker niet zaligmakend. Wie behendig wordt in het sidesteppen, danst zich makkelijk een weg naar veiliger oorden.

Specials à la carte

Voor een extra laagje diepgang zorgt de Break-meter. Deze tweedelige special-meter vullen beloont je met een extra krachtige, visueel straf ogende combo die de gewone slagen en trappen van je tegenstander kunnen doorbreken. Of je de opgespaarde meter inzet om als een woeste stier uit de hoek te komen met een Power Blow of om je uit een benarde situatie te redden met een speciale greep (Break Hold), is volledig aan jou. Zolang je timing maar goed zit. De nieuwe specials zijn een welgekomen toevoeging aan de basisgameplay, die alleenstaand toch te mager zou zijn uitgevallen. Die lijkt nog altijd verdomd veel op een spelletje blad-steen-schaar: vuistslagen en trappen halen het van worpen, worpen geven je dan weer de bovenhand bij grepen en die laatsten zijn ten slotte de perfecte counter op een spervuur van kicks en punches. Er is met andere woorden meer dan voldoende in de mix gegooid om de gameplay op te smukken en tactisch interessant te houden.

De game heeft meer in zijn mars dan alleen maar tieten-physics.

Om die subtiliteiten onder de knie te krijgen zijn er genoeg offlinemodi. In Free Training leer je de unieke moves van je personage en rijg je combo’s aan elkaar.  In DOA Quest, waar de makers je aan specifieke uitdagingen onderwerpen, word je gepusht om almaar snediger uit de hoek te komen. Je wint er ook in-game-geld om extra kostuums en accessoires te kopen voor je personage. En dan is er nog de story-modus. Die is een soort spelbord waarop meerdere opties hebt op een bepaalde verhaaltak te volgen. Die vrijheid is op zich oké, maar het helpt niet om de samenhang te bewaren. Integendeel. De story-modus is een aaneenschakeling van vage tussenfilmpjes en duels waar geen eind aan vast te knopen valt.

De personages en settings zijn wel divers, maar de battles voelen uiteindelijk vrij doelloos aan. De plot die op willekeurige momenten de focus verlegt tussen Hayate, Ayeme en Kasumi, is een gigantische soep die niet kan boeien. Doe geen moeite om te volgen, want de gapende gaten in het verhaal zijn gigantisch en wekken best wel wat frustratie. In het beste geval geeft de story-modus de personages iets meer karakter, al wekken ze nooit de indruk dat ze echt weten waarvoor ze vechten. Maar goed, alle offlinemodi zijn uiteindelijk, dankzij de duidelijke en compacte tutorials (knap werk, Tecmo Koei!), de perfecte voorbereiding op het onlineluik.

DLC als dooddoener

Daar wordt het ‘serious business’, met spelers die weten wat ze doen. Jammer genoeg is er maar één soort onlinepartijtje: simpele ranked battles, zonder speciale settings of condities. Online knokken werkt prima, al is de stabiliteit van de match heel erg afhankelijk van de verbindingskwaliteit met je tegenstander. Crashen deed het systeem nooit, maar het beeld durft soms wel eens vervelend stotteren. Een update zou dat euvel verhelpen en unranked matches toevoegen. Maar ook dan blijft het aanbod online vrij schaars.

Pas op, het is vooral de DLC die de wenkbrauwen doet fronsen. Season Pass 1 kost maar liefst 90 (!) euro en voegt in essentie maar twee personages toe: Mai Shiranui uit King of Fighters en een nog onbekende krijger. Je krijgt daar bovenop wel nog 62 outfits, maar dat is toch maar een doekje voor het bloeden. Het is bovendien nog onduidelijk welke toekomstige DLC Season Pass 1 nog dekt. Wie de game voorbesteld heeft of voor 31 maart aanschaft, krijgt Nyotengu als extra personage een ander uiterlijk voor Kasumi (PS4 en pc) of Hayabusa (Xbox One). De Digital Deluxe Edition (80 euro), voegt Phase 4 toe aan he personagerooster, maar wat ons betreft is dat toch te veel geld voor extra’s die net zo goed standaard in het spel hadden kunnen zitten.

01/03/2019
7,0
0

Conclusie van Praga

Dead or Alive 6 laat zien dat het meer in zijn mars heeft dan alleen maar tieten-physics. De basisgameplay, aangevuld met de nieuwe Break-meter, zorgt voor oerdegelijke gameplay die op eigenzinnige wijze zijn mannetje staat tussen de fightinggames van vandaag. De story-modus is jammer genoeg te belabberd om te boeien en de online-ervaring, die degelijk is, schiet gewoon tekort qua inhoud. En de dure DLC doet de titel ook geen goed. Mits een betere omkadering had Dead or Alive 6 zich bij de betere games in het genre kunnen voegen.
  • Oerdegelijke basisgameplay
  • De nieuwe Break-meter met offensieve en defensieve ‘supers’
  • Uitstekende tutorials verlagen de instapdrempel