5,5

Daymare: 1998

"Hier had gewoon veel meer tijd en denkwerk in moeten gestoken worden"

di 17/09/2019
Gereviewed door Yannick
1 reacties

Er is een reden waarom de Resident Evil-games als grondleggers van het genre worden beschouwd. Sinds de release van het origineel zijn er tal van horrorgames die elementen uit de klassieker overnemen om een succesvolle horrorformule op te bouwen. De ontwikkelaars bij Invader Studios zijn zo'n enorme fans dat ze al een tijdje bezig waren aan een remake van Resident Evil 2. Bij de aankondiging van Capcom's officiële remake echter besloten ze het project te verlaten voor een volledig andere game: Daymare: 1998.

De ontwikkelaar wilde niet dat al hun werk in de remake verloren zou gaan, dus hebben ze voor Daymare 1998 duidelijk veel elementen overgenomen uit hun eerdere werk. Gameplaygewijs speelt Daymare bijna identiek aan de Resident Evil 2 remake.

Een schouderaanzicht in een derdepersoonsperspectief, beheren van je schaarse kogels en hier en dan een puzzeltje oplossen zijn slechts enkele voorbeelden van hoe de game duidelijk inspiratie ophaalt uit de remake. Op andere vlakken die ik later zal bespreken, gaat de game zelf iets te ver.

Een beperkt budget...

Daymare: 1998 vertelt een cliché verhaal waarbij een biologisch wapen op de aarde is afgestuurt waardoor zombies en andere gemuteerde wezens een nieuwe hel op de planeet laten losbarsten. In deze game speel je niet met één specifiek hoofdpersonage, maar volg je er meerdere gedurende verschillende chapters. Enkele cutscenes introduceren ons aan deze personages, maar jammer genoeg is het narratieve gedeelte één van de zwakste van de game.

De voice acting is van een bedroevend laag niveau, de animaties van de personages zien er niet uit en er zijn qua karakter amper personages waar je empathie mee zal hebben. Het is wel interessant dat je nu en dan met de bad guys speelt. En daarmee bedoel ik echte klootzakken die overlevenden en passant gewoon zonder genade neerknallen. Jammer genoeg ontbreken er cruciale elementen om het verhaal entertainend te maken. Ok, Resident Evil was hier ook meestal geen uitblinker in, maar het B-filmgehalte van die game is iets dat in Daymare ontbreekt.

Gameplaygewijs speelt Daymare bijna identiek aan de Resident Evil 2 remake.

Het is duidelijk dat Daymare minder budget heeft dan Capcom's paradepaardje, maar dat betekent niet dat de game er minder leuk op wordt. Het knallen voelt prima aan voor een survival-horrorgame, de zombies en andere mutanten zijn zeker angstaanjagend en op vlak van sfeer weet de game de spijker op z'n kop te slaan dankzij lugubere omgevingen als ziekenhuizen en geïnfecteerde straten. Het is jammer dat zombies niet zoals in de Resident Evil 2 remake ledematen kunnen verliezen, waardoor je vrijwel altijd naar het hoofd moet mikken. Ook de afgrijselijke death animaties zijn hier afwezig, waardoor je naar een generiek game over-scherm moet staren als je het loodje legt.

Uniek herlaadsysteem

Nog een positief aspect is het unieke reload-systeem dat voor extra spanning zorgt tijdens je vuurgevechten. In Daymare zal je kogels vinden, die je zelf in je magazines moet steken. Tijdens het knallen kan je opteren voor een slow reload, die gelijk alle kogels van je magazine in je wapen zal steken, of je kan kiezen voor een quick reload die je van magazine laat ruilen en het andere op de grond laat vallen. In hectische situaties kan je hier tactisch gebruik van maken, zolang je niet vergeet na afloop je magazine terug op te pakken. Een slim gevonden systeem dat werkt en bijdraagt aan de spanning.

De voice acting is van een bedroevend laag niveau.

Helaas zit Daymare ook tjokvol problemen die de ervaring bijna volledig verpesten. Een vreselijk checkpoint-systeem is de eerste boosdoener. Daymare is een moeilijke game. Een magazijn met kogels vergeten op te pikken, kan ervoor zorgen dat je tijdens bossfights onmogelijk kan zegevieren simpelweg omdat je er niet genoeg op kan schieten. Ik heb checkpoints gehad waarbij ik een eerdere save moest herladen, simpelweg omdat het onmogelijk was om bepaalde van deze baasgevechten te vervolledigen met mijn huidige kogels. Ik heb ook checkpoints gehad die geïnitieerd werden net als ik gegrepen werd door een zombie, wat ongelooflijk irritant is. Op andere momenten krijg je dan weer voor ontzettend lang geen checkpoint, waardoor je ook meerdere malen lange secties opnieuw zal mogen spelen.

Hier komen de bugs

Wat daar niet bij helpt zijn de vele technische problemen en bugs die in deze game erg frustrerend kunnen zijn. De frame rate is er eentje van. Tijdens cutscenes neemt deze ferme dipjes en ook tijdens grijpanimaties van zombies kan de frame rate plots een grote duik nemen. Vooral in deze laatste situatie is dit vreselijk, aangezien je dan een quick time event moet uitvoeren om te ontsnappen. Ontzettend vaak verloor ik onnodig veel health dankzij een hapering net op dit moment. Mijn game crashte ook vaak en meestal op de meest inopportune momenten, waardoor ik de game een paar dagen moest wegleggen uit frustratie. In deze staat is Daymare gewoonweg niet aangenaam om te spelen, en ik hoop dan ook dat er snel een patch uitgebracht zal worden.

In z'n geheel kent Daymare ook zeker een identiteitscrisis. De personages zijn zo generiek en slecht ingesproken dat er niet ééntje echt memorabel weet te zijn en de omgevingen zijn voor een te groot deel herwerkte versies van Resident Evil 2-omgevingen. De chapter in de stad doet denken aan door de straten van Raccoon City lopen en er is zelfs een parking in de game die een één-op-één kopie lijkt van de parking in Resident Evil 2. Elementen als een typewriter zijn leuke easter eggs, maar dingen als de parking lijken gewoon regelrecht plagiaat.

5,5

Daymare: 1998 is een game die zoveel potentieel had om een geslaagde Resident Evil-kloon te worden, maar die helemaal niet in z'n opzet weet te slagen. Narratief is de game een grap en de technische problemen zijn gewoon te talrijk om consistent van de game te kunnen genieten. Voeg daar een vreselijk checkpoint-systeem en gekopieerde Resident Evil 2-omgevingen aan toe, en je krijgt het gevoel te maken hebben met een afstudeerprojectje van enkele studenten in plaats van een volwaardige game. Hier had gewoon veel meer tijd en denkwerk in moeten gestoken worden vooraleer deze titel te releasen.
  • Interessant reloadmechanisme
  • Angstaanjagend sfeertje
  • Knallen voelt lekker