0

Darksiders: Genesis

"Eigenlijk valt er op Darksiders: Genesis weinig aan te merken"

wo 04/12/2019
Gereviewed voor PC door Yannick
1 reacties

Darksiders is een franchise die vooral vorige generatie in de belangstelling wist te staan. Helaas is de geldkas met de tijd aanzienlijk verkleind, waardoor de ontwikkelaars er de uitdaging bijkrijgen om met minder voorzieningen even vermakelijke Darksiders-games te maken. Na Darksiders 3, dat het wat anders wist aan te pakken, besloot men die lijn verder door te trekken. En zo werd Darksiders: Genesis geboren, een top down Darksiders-game die de klemtoon legt op co-op.

Het is goed mogelijk dat je tot op heden nog nooit gehoord had van Darksiders: Genesis, ook al ben je een grote fan van de franchise. Deze game is namelijk ontwikkeld door een andere studio, genaamd Airship Syndicate en gooit het over een volledig andere boeg. Weg is het derdepersoonsperspectief, en hiermee ook een grote basis van de hele franchise.

Darksiders meets Diablo

Genesis speel je in top down en voelt daarom tijdens het spelen eerst meer aan als Diablo dan aan Darksiders. Dat wil niet zeggen dat Genesis z'n roots in de vuilnisbak gooit en schaamteloos gaat kopieren. Integendeel. Een van de meest indrukwekkende aspecten aan Darksiders: Genesis is het feit dat deze game zo vertrouwd aanvoelt voor Darksiders-fans. De muziek, de voice acting van de originele personages en de originele combo's uit de respectievelijke games maken een comeback in Genesis en vertalen behoorlijk goed naar een top down perspectief.

Op vlak van combat lijkt Darksiders: Genesis veel op Diablo.

Darksiders: Genesis speelt zich af voor de eerste Darksiders en geeft je de kans om met twee Horsemen tegelijk te spelen: War en Strife. Verhaalsgewijs zie je hoe de Horsemen een aantal opdrachten vervullen en tijdens hun avontuur kennismaken met enkele bekende personages uit de franchise zoals Samael. Het verhaal zelf stelt niet zoveel voor, maar de dialogen zijn luchtig dankzij Strife z'n gevoel voor humor. Hierdoor verlangen we gewoon steeds meer naar Darksiders 4 waar Strife z'n moment in de spotlights krijgt.

Gemaakt voor co-op

Op vlak van combat lijkt Darksiders: Genesis zoals eerder vermeld veel op Diablo. Je hebt verschillende skills die je kan inzetten, je moet op het juiste moment dodgen en blokkeren om niet overrompeld te worden door de veelvuldige vijanden en je kan tussenin potions innemen. De twee Horsemen hebben hun eigen talenten en kwaliteiten en de combinatie hiervan maakt de game een genot om te spelen. War kent z'n klassieke combo's uit z'n Darksiders-game en zal vooral met z'n zwaard vijanden te lijf gaan. Hij krijgt later ook de boemerang die je kan inzetten om enkele simpele puzzeltjes te vervolledigen en andere iconische voorwerpen. Strife daarentegen maakt voornamelijk gebruik van geweren, waarvoor je verschillende ammo types kan verzamelen.

Eigenlijk valt er op Darksiders: Genesis weinig aan te merken.

De gevechtsstijl van de twee apocalyptische strijders varieert enorm, wat het zeer aangenaam maakt om tussen beide te switchen om een bepaald type vijand makkelijker van kant te maken. Het wordt nog een chaotischer festijn als je de game in co-op gaat spelen, waar de game ook duidelijk voor gemaakt is. Ranged en close combat personages combineren maakt de game net iets makkelijker, maar ook veel vermakelijker. Je wordt minder makkelijk overrompeld, maar de indrukwekkende boss fights samen te lijf gaan en de genadeklap toedienen voelt nog net iets beter aan.

Cameraperspectief niet altijd optimaal

Tijdens je avontuur zal je vooral demonen terug naar de hel sturen met gewiekste combo-moves, maar er zitten ook puzzeltjes in de levels en allerlei geheimen die upgradestenen en andere spullen verbergen. Na elke chapter krijg je een store om allerlei nieuwe gevechtstechnieken vrij te spelen en je personages sterker te maken. Tijdens het spelen zijn er ook quests die je bepaalde opdrachten geven voor extra bonussen. Deze zijn niet altijd even duidelijk via pop-ups, waardoor je best het Quests-scherm regelmatig opnieuw bezoekt

Eigenlijk valt er op Darksiders: Genesis weinig aan te merken. Als er dan toch één probleempje in m'n hoofd is blijven steken, dan is het dat de camera op bepaalde vlakken inelligenter had kunnen zijn. Soms loop je via je top down-perspectief achter rotsen of dergelijke, waarbij je na één seconde je personage in een blauwe gloed zal kunnen zien. Dat zie je echter niet altijd even duidelijk, noch als vijanden projectielen op de achtergrond afvuren. Hierbij had de ontwikkelaar beter geopteerd voor een systeem zoals in Divinity: Original Sin, waarbij de rots op de voorgrond tijdelijk verdwijnt zodat je je personage ten alle tijden kan zien. Al bij al zegt het veel dat dit de enige echte ergernis is die me nu en dan echt kon storen.

14/02/2020
7,5
0

Darksiders: Genesis is een geslaagde spin-off die de belangrijkste elementen van de Darksiders-franchise bewaard en overzet naar een top-down perspectief. Switchen tussen War en Strife is heerlijk, zowel in je eentje als met een vriend. Enkel een niet altijd even intelligent cameraperspectief kan lichtjes storend zijn, maar verder staat je een zeer vermakelijk avontuur te wachten voor een spotprijsje.
  • Top down-perspectief werkt erg goed voor Darksiders
  • Nog leuker in co-op
  • Brutale combat gemixt met lichte puzzelelementen