6,0

Dark Souls Remastered (Switch)

Eentje voor de fans

ma 29/10/2018
Gereviewed voor Nintendo Switch door Lazlo
2 reacties

Het heeft lang geduurd voor ik de charme en de liefde voor Dark Souls begreep. Meermaals ben ik aan de game begonnen, en meermaals heb ik hem afgeschreven. Dat de game onnodig uitdagend wil zijn, kan ik in komen, maar er is iets aan het geheel dat nooit echt juist aanvoelde. Toen Praga me vorige week vroeg of ik de remaster voor Switch wilde reviewen, besloot ik de game nog één keer een kans te geven. In deze review ontdek je of Dark Souls eindelijk ook mijn hart wist te verroveren.

Dark Souls kent intussen heel wat gezichten. Deze remaster bundelt alle DLC op de kleine, hybride console, en tracht waar nodig de visuele kant van het spel op te blinken tegenover zijn oorspronkelijke versie. Ook onder de motorkap hebben de dames en heren van From Software hun best gedaan de game zo vlotjes mogelijk te laten draaien.

Niet aan zijn proefstuk toe

Aangezien Dark Souls Remastered eerder zijn weg al vond naar hedendaagse huiskamerfavorieten PlayStation 4 en Xbox One, moet je op grafisch vlak niet de beste versie van de game verwachten. De Switch is nu eenmaal een technisch inferieure machine wanneer je naar de specs kijkt. Wel zijn de visuals duidelijk opgeblonken tegenover de originele PlayStation 3 en Xbox 360-versies.Een beetje warm noch koud, maar niets waar je als Switch-speler van wakker zal liggen. Ik kan er wel niet helemaal bij waarom ze de stoffige sounds van weleer niet opgekuist hebben, want die klinken echt niet meer van deze tijd.

Wie docked speelt krijgt ook geen optie om de UI te verkleinen.

Belangrijker is dat de game vlotter draait dan ooit. In sommige levels durfde de gameplay indertijd wel eens haperen. Ik kan met een gerust hart stellen dat deze Switch-versie op dat vlak geen vuiltje aan de lucht heeft. Zowel docked als in handheld zal je geen problemen ondervinden. Wel lijkt er in handheldmodus een zekere delay te liggen op de camerabesturing. Echt gamebreaking kan je die niet noemen, maar hij is zeker aanwezig, en ik heb me er vaak genoeg aan geërgerd, zeker wanneer ik in het heetst van de strijd met een krachtige vijand zit.

Niet de beste port

Op zich is deze Switch-versie van Dark Souls dus een zeer sterke port van een game die intussen al zeven jaar lang meedraait. Jammer genoeg kan ik niet over alles zo positief zijn. Zo ben ik allesbehalve te vinden voor de typisch Japanse, gebruiksonvriendelijke menu’s die de game telt. Noch is de interface werkelijk hedendaags te noemen. De knoppenlayout is trouwens helemaal niet aangepast aan de Switch (B is dus bevestigen, omdat die knop op de plaats van de X van de DualShock of de A van de Xbox-controller staat), wat ook voor enige frustratie zorgt.

Belangrijker is dat de game vlotter draait dan ooit.

Wie docked speelt krijgt ook geen optie om de UI te verkleinen. Schermhelderheid is nog zo een probleem, zeker in handheldmodus. Zelfs wanneer zowel in-game als op de console zelf de helderheid op maximum staat, is de grauwe, donkere game vaak amper speelbaar.

Een algemener probleem dat ik heb met het spelen van Dark Souls in de handheldmodus van de Switch, is de minder precieze controle die ik heb door de joysticks op de Joy-Cons. Tegenover de Pro Controller, heb ik het gevoel dat de twee knuppeltjes op de Joy-Cons net niet genoeg sturing bieden. Ik duik merkzaam vaker de verkeerde kant uit wanneer ik in een gevecht tracht klappen te ontwijken. Dit is niet meer zomaar een ‘git gud’ kwestie, maar werkelijk een controllerprobleem. Jammer, want verder werkt de game echt wel goed in handheldmodus.

Overtuigend?

De brandende vraag is natuurlijk of Dark Souls Resmaster op de Switch me eindelijk van mijn onbegrip heeft afgeholpen. En ik moet zeggen, tot op zekere hoogte wel. Wanneer je een game reviewt, kan je niet zomaar afhaken wanneer je het beu bent en moet je een game voortdurend kansen blijven geven. En door in die positie gedwongen te worden, heb ik een hoop meer kanten van Dark Souls leren kennen dan ik ooit de zelfdiscipline voor had voorheen. En ik begrijp het: het duistere sfeertje, de toepasselijke muziek, de gevarieerde monsters en eindbazen, dat heerlijke gevoel wanneer je ein-de-lijk voorbij dat ene kutmonster bent geraakt. Zelfs na al die rage quits: Dark Souls heeft een zekere charme die de lovende recensies van weleer duidelijk kunnen rechtvaardigen.

Maar ...

Dat neemt niet weg dat ik Dark Souls niet bepaald de beste game vind in het subgenre dat zijn reeks tot stand bracht. Animaties en controls voelen doorgaans houterig aan, zowel van tegenstanders als van de speler zelf. Ook de visuals spreken me niet aan, door de soms vervreemde vorm van de models. Het sfeertje dat opgewekt wordt is helemaal mijn ding, maar het kleurenpallet is me soms wat te modderig en vuil, zonder echt een eigen karakter te krijgen.

Het zijn maar kleine bemerkingen die ik minder tot niet heb in titels als Bloodborne, The Surge, of zelfs maar de latere delen in de Souls-serie. Dit is een probleem dat ik heb met Dark Souls.

Nostalgie

Al bij al denk ik dat je Dark Souls Remastered het beste kan genieten met een nostalgie-bril op. Of de game echt veel nieuwe spelers zal kunnen overtuigen, is voor mij nog maar de vraag. Ik denk namelijk dat er betere titels in deze reeks zitten, om nog maar te zwijgen over andere pareltjes in het genre (Bloodborne, ik kijk naar jou).

Nintendo Switch : 25/05/2018
7,5
6,0

Dark Souls Remastered op Switch is een goede port van een game die zeven jaar geleden (letterlijk) heel wat potten/botten brak. De sfeer en toon van het spel blijft goed bewaard, met alle pro’s en cons van dienst. De menu’s blijf ik erbarmelijk slecht vinden, en de in-game sound klinkt stoffiger dan mijn ongekuiste zolder. Visueel kan deze remaster natuurlijk niet op tegen zijn PS4 en XONE broertjes, maar dat hoeft ook helemaal niet. De charme van het spel blijft ongelooflijk sterk aanwezig, zelfs in de best stabiele handheldmodus. Eentje voor de fans.
  • Sfeer blijft goed aanwezig
  • Draait stabieler dan ooit
  • Gekende gameplay blijft overeindstaan zeven jaar na datum