0

Dark Souls III

PC-versie nader bekeken

wo 04/05/2016
Gereviewed voor PC door Yannick
2 reacties

Waar is de tijd dat de Souls-franchise niche was en slechts een handjevol hardcore gamers de uitdaging aangingen? Als pers zijnde herinneren we ons nog game-evenementen waar de demo booths van de eerste Dark Souls volledig verlaten waren. Een paar jaar later is de situatie volledig omgeslaan en wachten duizenden gamers vol spanning en verlangen op het nieuwste - en mogelijk ook laatste- Souls-deel. Eerder bevestigden we al dat Dark Souls III weer een kwalitatieve Souls-game is geworden, maar hoe komt de PC-versie van deze topper uit de verf?

De Dark Souls-franchise heeft geen al te beste relatie met de pc. Het eerste deel was een ronduit dramatisch port en zonder mod van fans bijna onspeelbaar lelijk. Dark Souls II op PC was een stap in de goede richting. Dankzij optimalisaties, een soepele en consistente framerate was de pc met gemak het meest geschikte platform om Dark Souls II op te spelen, ook al was de toetsenbord-muis-besturing nog steeds waardeloos. We verwachtten dus veel op vlak van performantie van Dark Souls III maar helaas weet de PC-versie niet aan al die hoge verwachtingen te voldoen.

Een mengelmoes van alle Souls-games

Laten we beginnen met een korte samenvatting van deze gigantische game. In Dark Souls III keert meesterbrein Miyazaki terug om het beste uit al de voorgaande Souls-games te bundelen in één game. De Firelink Shrine uit de eerste Dark Souls maakt een comeback en je kan nu weer vier ringen dragen zoals in Dark Souls II. De combat voelt in deze derde Dark Souls-game veel actiever en sneller aan, wat ons dan weer doet denken aan Bloodborne. Dat Miyazaki opnieuw betrokken is bij de ontwikkeling van deze game wordt duidelijk als je de geniale shortcuts vindt die bepaalde gebieden verbinden en wanneer je wordt geconfronteerd met één van de briljante eindbaasgevechten van het spel.

Bescheiden vernieuwingen

Veel vernieuwing vinden we niet terug in Dark Souls III, behalve dan de extra aanvalstechnieken die voor ieder wapen uniek zijn. Deze voelen ontzettend aangenaam aan en zorgen ervoor dat gevechten nog intenser worden, zeker wanneer je voor een invader komt te staan. Verder kunnen we zoals in iedere Souls-game weer genieten van talloze valstrikken, geheimen en absurd lastige vijanden die je meermaals aan hun zwaard zullen rijgen. Qua moeilijkheidsgraad probeert Dark Souls III een stapje hoger te gaan, waardoor zelfs veteranen moeite zullen hebben met sommige van de gebieden. Het begin is gelukkig net wat draaglijker gemaakt, zodat beginnelingen niet onmiddellijk worden ontmoedigd.

Matige visuele upgrade

Nu Dark Souls een nieuwe generatie betreedt met de PlayStation 4 en Xbox One, verwachten we een behoorlijke stap vooruit qua graphics. Helaas stelde Dark Souls III ons visueel een beetje teleur op de PC. De game ziet er zeer mooi uit en kent enkele adembenemend mooie omgevingen en ook de textures zijn in dit deel veel beter dan voordien. Toch hebben we het gevoel dat het beter kan. In vergelijking met Dark Souls II op PC, gaat deze game er maar een beetje op vooruit. Het grote zwakke punt van alle Souls-games - de framerate - is ook in dit deel aanwezig. Meestal is de framerate erg soepel en zal deze je spelervaring helemaal niet storen, maar op bepaalde momenten merkten we toch enkele ferme stotteringen die niet zouden mogen. De framerate is inconsistent en zal hier en daar eens tegenstribbelen, zelfs wanneer je over een monster pc beschikt. We kunnen wel waarderen dat de laadtijden in de PC-versie aanzienlijk korter zijn dan in de consoleversies.

12/04/2016
8,2
0

Dark Souls III is ook op de pc een beest van een game, maar technisch laat deze versie wat steken vallen. De framerate is bij vlagen inconsistent en laat een stabiele framerate nu net één van de belangrijkste redenen zijn waarom gamers de pc-versie van een Souls-game willen aanschaffen. Uiteindelijk blijft Dark Souls III een fantastische game en is de pc-versie nog steeds de superieure van de drie, maar we blijven met een wrange nasmaak achter dat het allemaal nog net iets beter had gekund.
  • Ook op de pc een dijk van een game
  • Korte laadtijden
  • Verbeterde textures