The Dark Pictures: Man of Medan

8,5
0

The Dark Pictures: Man of Medan

"Man of Medan smeekt erom meerdere keren gespeeld te worden"

wo 28/08/2019

Griezelen is eerlijk gezegd niets voor mij. Om die reden laat ik horrorgames liever aan mij voorbijgaan. Tijdens gamescom ging ik echter een klein halfuur aan de slag met Man of Medan en het smaakte naar meer, zeker aangezien de gamescom-demo geen enge elementen had. Ik kwam vrijdagnamiddag thuis, installeerde het volledige spel en ging 's avonds (in de donker dus) aan de slag met de nieuwste van Supermassive Games. Of me dit beviel? Wel ...

Supermassive Games was enkele jaren geleden een relatief onbekende ontwikkelstudio, met kleinere projecten als LittleBigPlanet DLC en het Wonderbook-spel Walking with Dinosaurs. Sinds de release van Until Dawn voor PlayStation 4 is daar verandering in gekomen. Dat horrorspel, dat voornamelijk de cliché's naar voren schuift, werd erg goed onthaald door het gamende publiek. In sneltempo volgden nog enkele andere successen, waaronder Until Dawn: Rush of Blood en The Inpatient. Of Supermassive Games ook nu het horrorgenre weer op een geslaagde manier naar voren schuift, lees je in deze review.

Eerste van een nieuwe reeks

Met Man of Medan is een nieuwe serie aan horrorspellen gestart die allemaal onderdeel zullen uitmaken van The Dark Pictures Anthology. Man of Medan is er dus de eerste van, met een spookschip als een van de belangrijkste elementen. Daarnaast kleuren vijf hoofdpersonages het geheel, waarbij ook enkele ongenode gasten de boel wat komen opfleuren. En hoewel Supermassive Games met Man of Medan weer het horrorgenre aansnijdt, moet je je niet verwachten aan jumpscares om de twee minuten. Het eerste anderhalve uur overleef je zonder dat je hartslag stijgt, terwijl je hart later in de game wel eens dubbel zo snel durft te slaan. Die aanpak lijkt ook te werken. Het verhaal wordt aan een traag tempo verteld, je maakt kennis met de hoofdpersonages en de spanning wordt langzaam opgebouwd. De lengte van zo'n drie uur en een half lijkt me hierbij ideaal. Kort om een keer te spelen, maar het spel smeekt om meerdere playthroughs.

Man of Medan is bijzonder leuk in co-op!

Vooraleer je aan de slag gaat met Man of Medan, krijg je een belangrijke keuze voorgeschoteld. Speel je alleen? Dan ga je uiteraard voor het soloavontuur. Je kan er echter ook voor kiezen om je angst te delen met anderen. In Shared story kan je online aan de slag met een medespeler. Hierbij bestuur je elk andere personages, waarbij het altijd duidelijk is welk personage de ander bestuurt. Movie night is dan weer voor het offline griezelplezier. Hier bestuurt iedereen een ander personage, waarbij je de controller telkens doorgeeft als de ander aan de beurt is. Hierdoor zie je het volledige verhaal en de opties, terwijl dat in de online modus niet het geval is. Het is namelijk niet duidelijk wat de ander precies uitspookt terwijl jij je eigen hachje aan het redden bent. Of toch op zijn minst een poging aan het doen bent ...

Ben je snel genoeg?

Net zoals in Until Dawn is het mogelijk dat je personages sterven. In tegenstelling tot Uncharted of Call of Duty keert je personage dan niet terug. Dood is dood, tot het einde van het spel. Het is dus goed mogelijk dat je zonder overlevenden het spel eindigt, terwijl ze ook allemaal kunnen overleven. Mijn eerste playthrough resulteerde in de dood van drie personages, waardoor dus twee personages nog 'lang en gelukkig' leefden. Dat komt voornamelijk door al het gevaar waarmee ze te maken krijgen. Een kwartet aan vrienden wil gaan duiken en huren daarvoor een boot in, inclusief kapitein. Door stormweer belanden ze waar ze niet willen belanden en al snel zijn ze gedwongen om een verlaten spookschip te betreden. Een schip dat voer tijdens de Tweede Wereldoorlog en waar toen iets niet pluis bleek te zijn. Hun nieuwsgierigheid kan hun het leven kosten en zo geschiedde dus ook.

Net zoals in Until Dawn is het mogelijk dat je personages sterven.

Net zoals in heel wat andere games waarbij snelheid komt kijken om je leven te redden, komen ook hier quick-time events aan bod. Zo ook in Man of Medan. Enkele keren falen en je personage, waaraan je net gehecht raakte, laat het leven door je onkunde. Ook het ritmisch indrukken van bepaalde toetsen horen hierbij. Dit laatste gebeurt als je gecontroleerd moet ademen om je kalmte te bewaren. En ook dat lukte niet altijd. Hoewel het ook aan mezelf kan gelegen hebben, wil ik het ook een beetje steken op de lag die soms optreedt bij multiplayersessies. Zowel ik als medespeler Reaper merkten de vertraging op. Soms ging het over enkele seconden verschil, terwijl op andere momenten het beeld haperde. Zo ook op momenten dat die o zo belangrijke quick-time events het scherm opvrolijkten.

Geen vuile onderbroek(en)

Hoewel horror totaal mijn ding niet is, is Man of Medan de eerste game waarbij ik mezelf kandidaat stelde om te reviewen. Spijt heb ik daar niet van. Daar waar de schrik er goed inzat om op gepaste en ongepaste momenten de ziel uit mijn lijf te krijsen, keerde ik op dat vlak van een ietwat kale reis terug. Geen vuile onderbroeken deze keer. Slechts een tweetal kleine schrikmomenten heb ik beleefd, terwijl ik de ander aan de andere kant van de headset wel regelmatig hoorde vloeken. De focus ligt dus niet op de horror of het doen verschieten van de speler, maar op het opbouwen van de spanning en een tof verhaal te brengen. Dat laatste is trouwens heel tof gedaan door de online co-op modus. Terwijl ik het een en ander op de kleine boot moest zoeken, dook Reaper het water in. Van wat de ander doet hadden we dus geen idee. Dat zorgt ervoor dat je benieuwd bent naar wat er in een volgende speelbeurt zal komen.

Man of Medan leent zich perfect om het verhaal een aantal keer te doorlopen.

Je kan trouwens perfect stoppen na het doorlopen van het verhaal, maar Man of Medan leent zich perfect om het verhaal een aantal keer te doorlopen. Lukt het je die keer dan wél om alle personages in leven te laten, of ga je net bruter te werk om ze allemaal het loodje te laten neerleggen? Ook de verzamelobjecten - schilderijen waarbij een een glimps van de toekomst ziet en enkele geheime voorwerpen - dragen hier hun steentje bij. The Curator houdt al die geheimen mooi bij. Deze man, de verteller van het verhaal die je te pas en te onpas onderbreekt terwijl je speelt, houdt je tussendoor op de hoogte en is geneigd je hints te geven als je ernaar vraagt.

Hij zal vermoedelijk dezelfde rol op zich nemen in de toekomstige games van de The Dark Pictures, iets wat ik alleen maar kan toejuichen. Waar ik helaas minder over te spreken ben, is de soms wat stroeve besturing van de personages. Het lopen en verkennen verloopt niet altijd even vlot. Ook gooit de lag wat eten in het roet tijdens een online speelsessie, ondanks een meer dan goede internetverbinding bij beide spelers. Daar kan je gelukkig doorkijken, want The Dark Pictures: Man of Medan is een bijzonder goede en leuke game!

30/08/2019
8,5
0

The Dark Pictures: Man of Medan is de eerste game in een set van 'God mag weten hoeveel' spellen waarbij verschillende horrorelementen komen bovendrijven. Inclusief de nodige cliché's uiteraard. Het aantal schrikelementen viel wat tegen, maar dat bespaarde me van een comateueze toestand voor de komende twee weken. Het verhaal is leuk gebracht en komt het best tot zijn recht met een medespeler via internetverbinding. Zo blijven grote delen van het spel toch nog geheim voor je een tweede of derde speelbeurt begint.
  • Heel tof gebracht verhaal
  • Je speelt hoe je zelf wil
  • Heel wat verschillende keuzes