The Dark Crystal: Age of Resistance - Tactics (Switch)

6,0

"The Dark Crystal: Age of Resistance - Tactics mikt duidelijk op fans van de serie"

do 06/02/2020
Gereviewed door Marjolein

Kermit de Kikker kennen we allemaal wel. Deze grappige figuur is wellicht de bekendste creatie van Jim Henson, die wereldwijd bekend staat als bedenker van de Muppets. Hij werkte echter nog aan andere projecten met gebruik van poppen, waaronder de fantasyfilm The Dark Crystal uit 1982, die opvallend serieuzer en dramatischer was dan zijn eerdere werk. Jaren later werd de Netflix-serie The Dark Crystal: Age of Resistance gemaakt die zich afspeelt voor de gebeurtenissen uit de film. Het is deze prequel reeks waarop de game zich baseert.

Het verhaal wordt verteld aan de hand van illustraties, en alhoewel deze er prachtig uitzien, heeft deze aanpak niet de charme van de sets en de poppen van de serie. Er is ook geen voice acting en het voelt dan ook aan als een holle, oppervlakkige navertelling, alsof iemand een samenvatting van Wikipedia opdreunt.

Wie de serie nog niet gezien heeft, is er helemaal aan voor de moeite, want je wordt meteen in het verhaal gesmeten zonder enige uitleg wie wie is of wat dan ook. Hoewel de plot niet bijzonder ingewikkeld is, gaat er veel impact van het verhaal verloren omdat je niet altijd volledig mee bent met gebeurtenissen en de spilfiguren niet uitgediept werden.

Minimum aan strategie

Zoals het woord ‘tactics’ al doet vermoeden, is het spel een strategische rpg. Alle personages staan op een speelveld dat onderverdeeld is in vakjes en vallen om de beurt aan. De volgorde waarin iedereen aan de beurt is, staat bovenaan het scherm en kan veranderen afhankelijk van bepaalde acties. Zo zal een personage sneller dan normaal weer aan de beurt komen als hij/zij de beurt beëindigde zonder een actie te ondernemen. Soms gaat het om een ander doel dan alle vijanden te verslaan, zoals alle schakelaars overhalen of de uitgang bereiken met de juiste personages.

Speelvelden zijn beperkt in grootte, maar grafisch wel mooi met veel details. De omgevingen bieden soms een degelijke variatie, door vakjes met andere hoogtes die je een voordeel kunnen opleveren tegenover vijanden die lager geplaatst zijn bijvoorbeeld, of andere elementen die de gameplay beïnvloeden, zoals plaatsen met schadelijke paddenstoelen. Desondanks voelt het al snel aan alsof je alles wel hebt gezien.

Gevechten die je speelt tien uur ver in de game voelen exact hetzelfde aan als je derde gevecht, zonder bijkomende uitdagingen of nieuwe gameplay elementen om de combat fris te houden. Je komt er praktisch altijd mee weg om dezelfde strategie te gebruiken voor elk gevecht (of eerder, het minimum aan strategie), vaak ongeacht de omgeving. De speelvelden zijn zoals eerder gezegd niet zo groot, en ook het aantal vijanden waar je tegenover staat is dat meestal niet.

Primair en secundair

Net als in andere RPG’s hebben je teamleden een bepaalde klasse of job. In deze game hebben ze er maar liefst twee, waarvan je er één als je primaire job kan aanduiden en – zodra je genoeg ervaring hebt opgedaan – een als secundaire job. Van je primaire job kan je 3 vaardigheden selecteren om te gebruiken en van je secundaire job 2. Zo heb je toch wel wat vrijheid qua customization, bijvoorbeeld door een soldaat die offensief sterk is te combineren met ranged aanvallen van scouts.

De 3 jobs waar je mee begint zijn soldier, mender en scout (die je algemeen genomen kan beschouwen als fighter, healer/mage en ranger). Elk stromen ze door naar nieuwe jobs, voor 12 jobs in totaal. Hoewel 12  jobs in totaal niet bepaald een overdaad aan keuze is, zeker vergeleken met games zoals Fire Emblem, kan je dus wel allerlei uiteenlopende characters uitbouwen door diverse vaardigheden van elk op een andere manier te combineren.

Slome gameplay

Sommige personages bezitten ook Clan abilities die een groot verschil kunnen uitmaken, zoals Drenchen die immuun zijn voor het gif in het moeras. Vertaald naar gameplay echter zit er zit niets bij dat je nooit eerder hebt gezien en blijft het allemaal zeer basis en voorspelbaar.

Hoewel je bij een strategische RPG geen snel tempo verwacht, kan de combat sloom aanvoelen door inefficiënte keuzes. Is je personage aan de beurt, dan moet je deze eerst selecteren, vervolgens ‘move’ kiezen, een vakje selecteren, het personage opnieuw selecteren, en pas dan kan je eindelijk de gewilde zet kiezen. Zo’n extra stap lijkt maar een detail, maar het vertraagt de gameplay onnodig.

6,0

The Dark Crystal: Age of Resistance - Tactics mikt duidelijk op fans van de serie, maar zelfs voor hen is het een uiterst middelmatige strategische RPG. De oppervlakkige vertelling met – weliswaar mooie - illustraties doet de charme van de serie geen recht aan en voor wie de reeks nog niet gezien heeft, komt het verhaal verwarrend over en maakt het dus al helemaal niet de indruk die het verdient. Gemakkelijk voor beginners is het spel zeker wel, maar over het algemeen is het een vrij slappe bedoening.