Déraciné

7,5
0

Déraciné

"Een fijn VR-spel waarbij je eigenlijk niks anders hoeft te doen dan puzzels oplossen"

di 11/12/2018

FromSoftware kennen we voornamelijk van aartsmoeilijke spellen als Bloodborne en de Souls-serie. Volgend jaar voegen ze daar met Sekiro: Shadows Die Twice een nieuwe IP aan toe. Maar het moet toch niet altijd (te) moeilijk zijn, toch? Zo brachten ze onlangs Déraciné uit; een PlayStation VR-spel waarin de focus op puzzels ligt.

De moeilijke spellen die FromSoftware al heeft uitgebracht, zijn niet meer op één hand te tellen. Zo is er de voltallige Souls-serie, die niet enkel uit de Dark Souls-games, maar ook uit Demon’s Souls bestaat. Daarnaast heb je nog een aantal uitbreidingen voor de Souls-games en Bloodborne die op zich ook niet van de poes waren. En alsof dat alles nog niet moeilijk genoeg is, doen ze er met Sekiro: Shadows Die Twice in de loop van volgend jaar nog een schepje bovenop. Dat type games laat ik links liggen, wetende dat ik er het geduld (en de tijd) niet kan voor opbrengen en er meer ergernissen dan plezier mee gemoeid zouden gaan. Maar Déraciné? Dat is andere koek. Gemakkelijker vooral.

Onzichtbaar feetje

In Déraciné speel je als Faerie, eentje die onzichtbaar is voor de gewone stervelingen. Maar … in de kostschool waar je ronddwaalt, heeft een van de weeskinderen het vermoeden dat er een of andere entiteit ronddwaalt. Aan jou om te bewijzen dat je er bent door wat magie te gebruiken. Daarmee maak je kennis in de tutorial in een simpel voorbeeld. Zo moet je een dode bloem opnieuw doen bloeien. In dezelfde kamer ligt een verse tros druiven, waarbij je het ‘leven’ uit de druiven haalt om de bloem weer tot leven te wekken. Gedurende de game ga je meermaals leven moeten nemen en geven zoals in het net omschreven voorbeeld en dat is best wel een leuke mechanic.

Daar blijft het niet bij, want je hebt ook invloed op de tijd. De combinatie van die krachten moet je gebruiken om de weeskinderen te behoeden voor wat er staat te gebeuren. Het spelen met de tijd gaat net iets anders in zijn werk dat het geven en nemen van het leven uit voorwerpen. Zo staan de weeskinderen in het tehuis stil, terwijl jij wel beweegt. Zo kan je bijvoorbeeld voorwerpen nemen die de kinderen bij zich dragen. Je speelt als het ware het spel alsof het gepauzeerd is, maar ziet wel duidelijk de acties waarmee de personages bezig zijn en kunt die dus beïnvloeden. Dat voorkomt dat de kinderen verkeerde keuzes maken. Een sleutel op magische wijze laten verdwijnen zorgt er bijvoorbeeld voor dat een van de kinderen het huis niet uit kan rennen tijdens een storm.

Blijven spelen met de stilstaande tijd

Zo ga je van scenario naar scenario om de best mogelijke oplossing te bekomen, waarna je door mag naar het volgende hoofdstuk waarin een sprong in de tijd wordt gemaakt en er een nieuwe reeks puzzels op je wacht. Die zijn best leuk uitgewerkt en het is altijd wat experimenteren, maar echte hersenkrakers moet je niet verwachten. De puzzels zijn dus best te pruimen, maar dat is het voortbewegen in Déraciné niet. In plaats van manueel te bewegen en een vrije richting te kiezen zoals met een klassieke DualShock 4-controller, ben je door de verplichting van het spelen met twee Move-controllers gelimiteerd. Dat vertaalt zich naar het bewegen via teleportatie en dat werkt niet erg prettig.

Gelukkig is dit een van de weinige negatieve punten van het spel. Zo bouwt het verhaal mooi op. Terwijl je in het begin weinig vat kunt krijgen op het verhaal, valt later in het spel alles mooi samen om een mooi geheel te vormen. Het krijgt daarbij ook een zwaardere toon, waarbij je acties te laat lijken te komen. En hoewel je nooit gehaast te werk moet gaan, heb je toch het gevoel dat je urgent moet reageren op de dingen die gebeuren. Een leuk project van FromSoftware, die je dus niet altijd om de oren willen slaan met bijna onverslaanbare tegenstanders.

06/11/2018
7,5
0

Déraciné is een fijn VR-spel waarbij je eigenlijk niks anders hoeft te doen dan het oplossen van puzzels. Zo neem je het leven van de ene en geef je het aan de andere, terwijl de focus nog meer ligt op het spelen met de tijd. Dat vertaalt zich naar fijne puzzels die nooit je hersenen doen koken. Helaas laat de besturing wat te wensen over.
  • Stilstaande tijd is een leuk concept
  • Verhaal zorgt voor spanningsopbouw
  • Leuke puzzels