Crysis Remastered

8,0
User scoreAl 5 stemmen
9,9

Crysis Remastered

Wie kent Crysis nog? De game die in 2007 de gameswereld op zijn grondvesten deed daveren met zijn onwaarschijnlijk knappe graphics. En dat is eigenlijk nog een understatement, want bij launch was het zo goed als onmogelijk om met de beschikbare high-end pc-hardware de game vlot draaiende te krijgen op de hoogste settings. En zonder je hele systeem voor je ogen te zien wegsmelten. De game was jaren later nog steeds dé benchmark voor nieuwe hardware en je mag het dan ook klein groot mirakel noemen dat Crytek aankondigde dat ze deze game naar de Nintendo Switch gingen brengen. Met hoge verwachtingen, maar toch ook met de nodige scepsis, startte ik de game op en waande ik mij 13 jaar terug in de tijd.

Het verhaal van Crysis draait rond het U.S. Delta Force Team dat op pad wordt gestuurd naar de pittoreske Lingshan eilanden om een speciale missie uit te voeren: een zogenaamde search & rescue missie om een ander team uit de klauwen te bevrijden van Noord Koreaanse soldaten. Het duurt echter niet lang vooraleer je op een gruwelijke wijze ontdekt dat er nog een andere partij aanwezig is op het eiland. Er patrouilleren namelijk ook buitenaardse wezens die erop gebrand zijn om de wereld te gaan domineren. Jij, Nomad, bent de enige die deze catastrofale gebeurtenis kan tegenhouden. En gelukkig heb je enkele interessante en leuke gadgets ter beschikking om je hierbij een handje te helpen.

De AI houdt zich na 13 jaar nog steeds niet van de domme en zal er alles aan doen om je neer te leggen.

Het belangrijkste wapen is hier zeker je nanosuit: een pak dat je bijna bovenmenselijke krachten geeft én dat je in staat stelt om je in ware Predator-stijl tijdelijk onzichtbaar te maken. Dit laatste zal zeker van pas komen wanneer je vijandige nederzettingen om een tactische slimme manier wil uitschakelen. Want de AI houdt zich na 13 jaar nog steeds niet van de domme en zal er alles aan doen om je neer te leggen.

Graphics

Zoals ik in de inleiding al zei, was Crysis op grafisch vlak zijn tijd ver vooruit in 2007. Het is dan ook een écht huzarenstukje wat de dames en heren van Saber Interactive voor elkaar gekregen hebben. Want de game ziet er in Switch-normen ontzettend goed uit! De vergezichten zijn bij momenten erg indrukwekkend en de dichte bebossing van de tropische eilanden zijn om bij te watertanden. Ze zijn er zelfs in geslaagd om ervoor te zorgen dat de planten reageren op je bewegingen. Een leuk detail dat ervoor zorgt dat je jezelf toch iets meer laat meeslepen in de omgeving. Daarnaast hebben ze ook extra lichteffecten toegevoegd die, zeker in tunnels en andere donkere plekken, de sfeer naar boven jaagt. Al is het natuurlijk niet allemaal rozengeur en maneschijn.

Crysis op Switch draait op de meeste momenten aan een stabiele 30 FPS en dat is uiteraard zeer acceptabel voor zo’n complexe game.

Want je merkt écht wel dat je op een handheldconsole aan het spelen bent. De meeste textures zijn niet van de hoogste kwaliteit en er was toch ook heel wat pop-up merkbaar. Maar dat merk je pas wanneer je er écht op let. Zit je in volle actie? Dan is het vooral genieten van de ijzersterke gameplay die helemaal overeind is gebleven.

Performance

De game mag er dan erg goed uitzien, toch is het ook erg belangrijk hoe goed en soepel de game zelf draait. En daar heb ik ook weinig op aan te merken. Crysis draait op de meeste momenten aan een stabiele 30 FPS en dat is uiteraard zeer acceptabel voor zo’n complexe game. Toch zakt deze op sommige momenten toch wel in en zijn er haperingen merkbaar. Deze zijn voornamelijk op te merken in erg actievolle scènes met veel explosies en vijanden op het scherm. Want ja, je mag niet vergeten dat deze game stampt uit het tijdperk dat explosiekoning en regisseur Michael Bay furore maakte.

Ontwikkelaar Saber Interactive was niet aan haar proefstuk toe, want het team was ook verantwoordelijk voor de Switch-port van The Witcher 3.

Gelukkig zijn de momenten waarop de game onspeelbaar werd op een hand te tellen. Ook crashte de game enkele keren tijdens het spelen, iets wat hopelijk snel opgelost wordt met een patch. Maar na enkele uren spelen, bleef ik het toch wonderbaarlijk vinden dat Crysis zo vlot en soepel draait op een Nintendo Switch. Al was Saber Interactive ook niet aan hun proefstuk toe, want zij waren ook verantwoordelijk voor de Switch-port van The Witcher 3.

Besturing

Dat de joy-cons niet ideaal zijn wanneer je enkele uren aan een stuk wil gamen, is zeker geen geheim meer. Door de onnatuurlijke houding, en de kleine knoppen, kreeg ik na een tijdje dan ook kramp in mijn handen. Daarom klikte ik al snel een extra handgrip op m’n console om toch iets comfortabeler in mijn tuinstoel te liggen. Al kan je natuurlijk ook kiezen om meteen in docked mode te gaan spelen en een Pro Controller ter hand te nemen. In beide gevallen is het trouwens aan te raden om de Gyro-aiming aan te laten staan. Want deze speciale toevoeging voegt echt wel, euhm, iets toe aan de gameplay. Zeker wanneer je jouw tegenstander van op een afstandje in het vizier hebt, en hem met een headshot wil uitschakelen. Is het een waar genot om met een kleine beweging je tegenstander met een welgemikt schot neer te leggen.

05/19/2015
8,0
User scoreAl 5 stemmen
9,9

Crytek en Saber Interactive lijken met glans geslaagd te zijn in wat onmogelijk geacht leek. Het is hen gelukt om Crysis, de game die in 2007 een reuzengrote voorsprong had op het vlak van graphics, naar de Switch te porten. Ondanks de verschillende concessies die de ontwikkelaars moesten maken ziet de game er ontzettend goed uit én speelt hij als een droom. Het is een waar plezier om de mysteries van het eiland Lingshan te ontrafelen met behulp van je geavanceerde Nanosuit. Wie Crysis opnieuw wil beleven of voor het eerst wil ontdekken, raad ik dan ook zonder verpinken deze Switch-versie aan. Ook al moet je er maar liefst 29,99 EUR voor dokken in de Nintendo eShop.

• Deze port is een waar huzarenstukje
  • De gameplay staat als een huis
  • Gyro-aiming en nieuw toegevoegde lichteffecten