Crash Team Racing Nitro-Fueled

8,5
9,0

Crash Team Racing Nitro-Fueled

"Wil je je amuseren? Dan moet je Crash Team Racing Nitro-Fueled zeker in huis halen"

vr 21/06/2019

Verbrand rubber kan je helaas niet ruiken als je op je console aan het spelen bent, en ook het snelheidsgevoel moet je missen als je virtueel racet. Dat wil echter niet zeggen dat je niet kan genieten van pure adrenaline als je als eerste over de finishlijn arriveert. Enkele weken geleden was het nog de beurt aan het cartooneske Team Sonic Racing en ook vanaf vandaag kan je je opnieuw laten gaan. Deze keer is Crash Team Racing Nitro-Fueled aan de beurt!

Ondertussen kunnen we reeds een kleine twee jaar aan de slag met Crash Bandicoot N. Sane Trilogy. En hoewel Crash Bandicoot al heel actief is bezig geweest, heeft hij geen tijd om te rusten. Zijn avonturen mogen bij de meeste spelers dan wel al achter de rug zijn, nu wordt hij opnieuw opgeroepen om achter het stuur te kruipen. Dat doet onze vriend echter niet alleen, want de buidelrat heeft zowel vrienden als vijanden bijeengeroepen om enkele doldwaze toeren uit te halen op de diverse circuits. Althans, dat is zo in de modi voor meerdere spelers. Voor we die modi bespreken, neem ik jullie eerst even mee op het single player-avontuur.

Avonturen

Als ik heel eerlijk mag zijn: ik ben verre van goed in racegames en nog slechter in spellen waarin enige vorm van moeilijkheid komt kijken. Neem nu Crash Bandicoot N. Sane Trilogy … Nog steeds niet uitgespeeld. Wat nu als je die twee elementen in één game propt? Wel … Een supertoffe racegame waarbij ik bepaalde races en/of uitdagingen maar niet voltooid krijg. Als je de single player-modus opstart, krijg je de keuze. Ga je voor het nieuwe geheel en wens je de moeilijkheidsgraad, je personage en de kart te kiezen? Dan is dit je ding. Voor de nostalgische zielen is er nog een andere keuze: doe het zoals vroeger, op de harde manier. Eén en hetzelfde personage van begin tot eind en een moeilijkheidsgraad kiezen mag je op je buik schrijven. Zoals ik het deed dus.

In elke race die je tot een goed einde brengt verdien je in-game geld dat je kan spenderen aan je kart.

Starten doe je met enkele simpele races, maar al snel komen de bekende bazen uit de trilogie loeren. Zij racen niet zomaar voor of achter je, maar halen zelfs enkele trucjes uit hun toverhoed. Zo kan je bijvoorbeeld constant bestookt worden met bommen, maar je zit er niet zomaar bij. De vergelijking met Mario Kart zal al meermaals gemaakt zijn en geheel onlogisch is dat niet. Ook in deze racegame vind je namelijk diverse power-ups die, ofwel jezelf een voordeel geven, ofwel je tegenstanders pesten. En dat geldt dus ook in de Adventure Mode waarbij je de diverse tegenstanders en bazen kunt bestoken.

Meer dan dat

De Adventure Mode blijft niet zo droog als hierboven omschreven en omvat nog veel meer dan enkel wat standaard races. Zo dien je in bepaalde races de letters C, T en R te verzamelen én als eerste over de finish te racen, terwijl er meer tijdsdruk op je schouders weegt wanneer je een bepaald aantal gems moet verzamelen binnen een vooropgestelde tijd. Hou er in de Adventure Mode wel rekening mee dat je eerst alles moet vrijspelen, dus een vrije keuze heb je in het begin niet. Heb je genoeg van het avontuur en wil je jezelf bewijzen tegenover anderen? Ook dat kan, zowel in de VS.-modus als in Battle. In laatstgenoemde modus neem je het op tegen maximum drie anderen in een arena om elkaar het leven zuur te maken met wapens die over de arena verspreid liggen.

Grafisch is dit een héél mooie game.

In de jaren negentig was dit het spel waarvoor je betaalde. Gelukkig zijn we nu 2019 en heeft ontwikkelaar Beenox een pak nieuwe elementen toegevoegd! Zo kan je nu uiteraard online aan de slag met maximum elf andere spelers. Zelfs tijdens de reviewperiode waarbij de servers niet overrompeld werden, waren er wel altijd racers bereid om afgemaakt te worden. En is het niet online, dan wel offline. Hier kan je het slechts met vier spelers tegen elkaar opnemen. Ik deelde de drie overige controllers uit en verplichtte mijn vriendin en beide kinderen om mee te spelen. Dat zijn dan ook de enige keren dat ik kan winnen, waarbij de vijfjarige dochter na twee races zegt dat het niet leuk meer is. Echt waar!

Pak content

In elke race die je uitrijdt verdien je in-game geld dat je kan spenderen aan je kart. Die kart is volledig aanpasbaar. Niet enkel het kleur kan gekozen worden, ook alle onderdelen, waaronder bijvoorbeeld de wielen, kunnen worden aangepast. Het verandert echter niets aan de prestaties en dient dus enkel om het puur cosmetisch wat aantrekkelijker te maken. Wat nog leuk is, is dat er een groot aanbod is aan karts, inclusief de karts uit Crash Nitro Kart. Daar blijft het niet bij, want ook alle tracks werden samengevoegd, waardoor je je in meer dan dertig verschillende tracks kunt laten gaan.

Beenox heeft voorts nog ander schitterend werd verricht: grafisch is dit een héél mooie game. De originele Crash Team Racing had erg weinig detail, al moest ik toch nog even YouTube afschuimen om de vergelijking te kunnen maken. En hoewel die game uit het PlayStation 1-tijdperk dateert, blijft het een mooie prestatie van de ontwikkelstudio om het spel van de grond af aan op te bouwen, met Crash Team Racing Nitro-Fueled als schitterend resultaat. O ja, ook een dikke pluim voor het auditieve trouwens! Als ik al een klein minpuntje mag geven: ik paste de controls aan, maar dit paste het spel enkel toe op één controller. De andere controller(s) de juiste instellingen geven, ging helaas niet.

21/06/2019
8,5
9,0

Crash Team Racing Nitro-Fueled biedt veel kwaliteit voor je geld. Je krijgt er niet enkel Crash Team Racing voor, ook een pak content uit Crash Nitro Kart en Crash Tag Team Racing werden toegevoegd aan deze nieuwe racegame, waardoor je dus een pak extra content hebt. Daarnaast werkt alles bijzonder vlot, van de leuke Adventure Mode tot de uitdagende online races in schitterende tracks. Wil je je amuseren? Dan moet je Crash Team Racing Nitro-Fueled zeker in huis halen.
  • Een pak content
  • Erg uitdagend
  • Grafisch erg mooi