Crash Bandicoot 4: It’s About Time

9,0
0

Crash Bandicoot 4: It’s About Time

Het begon voor ontwikkelaar Naughty Dog ooit met een aardig schattig wezentje op de allereerste PlayStation-console: Crash Bandicoot. Onze oranje vriend moesten we al springend en rondspinnend doorheen aartsmoeilijke levels loodsen om op het einde de slechterik Neo Cortex te verslaan. Drie games en heel wat spin-offs later is het nu, jaren later, eindelijk tijd voor een volwaardige opvolger, genaamd Crash Bandicoot – It’s About Time. En wees maar gerust dat het tijd werd!

Er werd jaren geleden gevloekt, getierd, met de controller gegooid (niet voor het plezier, maar omdat de Crash Bandicoot-games gewoon zo moeilijk waren), maar ook gelachen en opgelucht ademgehaald toen dat ene level toch werd voltooid. De drie Crash Bandicoot-games die Naughty Dog indertijd voor de PlayStation ontwikkelde, werden recent nieuw leven in geblazen en maakte één iets duidelijk. Zowel fans als nieuwkomers waren klaar voor een nieuwe game en gelukkig zag Activision ook in dat het tijd werd. Ontwikkelaar Toys For Bob had inmiddels de nodige ervaring opgedaan en besloot het onmogelijke te proberen; met een waardig vervolg op de proppen komen.

Een nieuw avontuur

Crash Bandicoot 4 – It’s About Time neemt ons terug mee naar het gouden tijdperk van de Crash Bandicoot-games en speelt zich af na de gebeurtenissen uit Crash Bandicoot 3: Warped. Slechteriken Dr. Neo Cortex en de door tijd geobsedeerde N. Tropy ontdekken dankzij Uka Uka’s krachten hoe ze uit hun interdimensionale gevangenis kunnen ontsnappen en slagen erin een gat in het universum te slaan.

Hun nieuwe doel: niet één dimensie veroveren, maar alle dimensies. Aan het duo Crash en Coco nu om die snode plannen in de kiem te smoren, beginnend op het gekende N. Sanity Beach, reizend doorheen een schat aan fantastisch vormgegeven levels vol gevaren, obstakels en eindbazen!

Speciale krachten

Een eerste nieuwtje dat bij Crash Bandicoot 4 wordt geïntroduceerd, zijn de vier Quantum Masks. Deze maskers moeten Crash en Coco zien terug te vinden, waarna hun krachten kunnen worden gecombineerd om het universum te redden. Elk hebben ze hun voordelen, die onze bandicoots nodig zullen hebben willen ze bepaalde levels ongeschonden voltooien.

Denk dan meteen aan de zwaartekracht omdraaien, objecten tevoorschijn toveren en zelfs de tijd vertragen. Door de rechtertrigger in te drukken, kan je deze activeren en handig gebruiken. Na verloop van tijd zullen de levels moeilijker worden en zal je niet alleen moeten opletten voor alle vijanden die Cortex en N. Tropy op je loslaten, of de vele Nitro- en TNT-kratten, maar ook op hoe je het springen, duiken, glijden én de krachten ten gepaste tijde zal (de-)activeren.

Eindeloos speelplezier

Wie ooit al een Crash Bandicoot-game heeft gespeeld, weet min of meer wat hij mag verwachten. Gelukkig houdt Toys for Bob het niet bij het neerzetten van een nostalgisch vlot spelende platformer en gooit het nog heel wat extraatjes in de strijd. Zo zijn er naast het introduceren van de Quantum Masks nog aardig wat nieuwigheden in de game terug te vinden, waaronder het kunnen besturen van niet alleen Crash en Coco in aangepaste outfits die je kan vrijspelen, maar ook andere bekende gezichten.

Dingodile en Tawna (het liefje van Crash, doch dit keer komend uit een ander universum) zullen naast Neo Cortex bestuurbaar zijn en zelfs hun eigen levels krijgen. Zo krijg je wat meer achtergrondinfo over hun tijdlijn én krijg je aangepaste gameplay voorgeschoteld!

Wat nog aan het rijtje kan worden toegevoegd, zijn de zogenaamde N. Verted-levels, waarbij het kleurengamma voor hallucinante beelden zal zorgen en het je nog moeilijker zal maken om bepaalde levels uit te spelen (laat staan voor alle gems te gaan). Als desertje vinden we ook Flashback Tapes terug, die je enkel kan oprapen als je bij het vinden van de cassette nog geen enkele keer bent gesneuveld. Die Flashback Tapes spelen op hun beurt weer nieuwe, extra levels vrij waarin je aan de slag kan als een van Cortex’ proefprojectjes.

Samen gaat ook

Het zag er voor ons verrassend uit op het eerste gezicht, maar na het uitproberen van de Pass N. Play-modus, waren we helemaal verkocht. Dankzij deze optie is het mogelijk de campagne tot en met vier spelers te doorlopen door bij checkpoints de controller simpelweg door te geven. Elke score wordt apart bijgehouden, waarna je level na level ‘samen’ te lijf kan gaan om uiteindelijk als één team de verhaalmodus te doorploegen.

Zo voelen die aartsmoeilijke sprongen soms minder frustrerend aan als je gewoon je controller kan doorgeven! Wil je echter niet samenwerken, dan kan je ook nog altijd het competitiebeest uithangen en het in levels tegen elkaar opnemen in Checkpoint Races of de hoogste combo proberen halen door het meeste kratten kapot te springen in Crate Combo.

Niet voor watjes!

Het grootste voordeel aan Crash Bandicoot 4 – It’s About Time is de keuze die je bij aanvang kan maken in moeilijkheidsgraad. Wil je met een vast aantal levens aan elk level beginnen en via kratten aan een beperkt aantal extra kansen geraken, dan kan je de Retro Modus als uitdaging aangaan. Wie de game dan weer wat aangenamer wil maken, kan zich tot de gewone modus beperken met oneindig veel levens en extra checkpoints voor wie teveel aan het sterven is.

Hoe dan ook is It’s About Time geen lachertje en blijven bepaalde sprongen moeilijk uit te voeren, waardoor veel ‘niet platformliefhebbers’ er wellicht sneller de brui aan zullen geven. Verder zien we echt geen enkele reden om deze game geen kans te geven…

10/02/2020
9,0
0

Conclusie van Johan

De titel gaf het al vrij, maar het werd indertijd hoog tijd voor een nieuwe Crash Bandicoot-game, en wat voor eentje is ‘It’s About Time’ geworden! Top vormgegeven en (tot in het extreme soms) uitdagende levels, meerdere speelbare personages, extra skins, modi en zelfs verborgen geheimen om te ontdekken. Crash Bandicoot 4 – It’s About Time mag dan wel niet door Naughty Dog zijn ontworpen, het past zeker in het rijtje van de drie eerste toppers. Well done Toys for Bob, well done.

• Nieuwigheden in gameplay
  • Prachtige levels
  • Meerdere speelbare personages en tijdlijnen