User scoreAl 9 stemmen
7,10

The Council

Episode 3: Ripples

di 07/08/2018
Gereviewed door Joeri

Episodische avonturen worden bijna automatisch aan Telltale Games gelinkt, maar diverse andere ontwikkelaars sprongen mee op diezelfde succesvolle kar. Zo ook Cyanide Studio dat ons sinds maart om de zoveel tijd een nieuwe aflevering voorschotelt van The Council. Sinds eind vorige maand is de derde episode te downloaden en uiteraard ging ik daarmee aan de slag. Weet het middenstuk het niveau van deel één te halen, of blijft het geheel na de mindere tweede aflevering slabakken? Je leest het in deze review.

In maart ging de nieuwe game sterk van start. Zowat alles, met uitzondering van het grafisch gedeelte en het middelmatige stemmenwerk, zat goed in elkaar. Zo kreeg je een reeks mysterieuze personages voorgeschoteld, verkende je het bijzonder goed geïmplementeerde RPG-element en kreeg je een heleboel leuke keuzes voor de kiezen. Helaas verteerde episode twee iets minder snel waarbij het een en ander had te maken met het veel te trage tempo waar je je door moest ploeteren. Ook de interessante personages waarmee je in de eerste aflevering kennismaakte, verdwenen wat naar de achtergrond, waardoor er veel meer gefocust werd op hoofdpersonage Louis de Richet. Gelukkig kan ik nu reeds verklappen dat de serie opnieuw in stijgende lijn zit!

Eindelijk leven in de brouwerij

Het grafische geheel en het matige stemmenwerk zal nog steeds weinig mensen kunnen bekoren, waardoor de overige aspecten van deze game het geheel naar een wat hoger niveau dienen te tillen. Er staan terug wat meer dialogen op het menu, waardoor er opnieuw meer achtergrondinformatie van de diverse personages naar voren komt. Zo leer je steeds beter de persoonlijkheden van onder andere president George Washington en de jonge generaal Napoléon kennen. Daarbij komen dan opnieuw de ontdekte sterktes en zwaktes van elk personage piepen, want je kan zowat elke conversatie naar je hand zetten indien je de juiste skills bezit. In deze derde episode kan je daar enkele keren handig gebruik van maken, wat het RPG-element mooi naar voren doet komen.

Ook het verhaal heeft de stijgende lijn gevonden. In episode 2 viel er namelijk bijzonder weinig te beleven, maar dat wordt in Ripples dus goedgemaakt. Je verloren gewaande moeder duikt plotseling op en al snel komt ze aanzetten met theorieën die te zot zijn voor woorden. Daarnaast bleek in visioenen van Louis dat ze haar hand is kwijtgeraakt en dit gegeven blijkt bij de nieuwe ontmoeting te kloppen. Het valt nu af te wachten hoe de relatie tussen moeder en zoon zich verder zal ontplooien en wat de reactie van de andere gasten zal zijn eens ze weten dat ze nog ronddoolt op het eiland. Het mag dus al duidelijk zijn dat er in de komende aflevering weer heel wat te gebeuren staat.

Technisch gepruttel

Helaas is het ook deze keer niet allemaal positief, want in episode 3 lijkt er technisch wel het een en ander te schorten. Meermaals bewegen de lippen niet als personages gesprekken voeren en oogleden worden plots wit als Mortimer met zijn ogen knippert. En zo zijn er nog wel een aantal zaken die zorgen dat je je minder kan inleven in het hele gebeuren op dat eiland. Daarnaast schort er ook het een en ander met de ondertitels als er belangrijke informatie wordt verteld. Een numerieke waarde van vier cijfers staat in de ondertitels in een andere volgorde dan het gesproken getal en zelfs tot tweemaal toe gebeurde dit. Erg vervelend, want het zijn erg belangrijke zaken die je nodig hebt voor het oplossen van puzzels. Goede hoop dat de technische mankementen opgelost worden in volgende episodes heb ik niet, maar als het verhaal mooi ontsluit, is er opnieuw wat progressie.

2015
7,0
User scoreAl 9 stemmen
7,10

The Council: Episode 3 – Ripples is gelukkig beter dan voorgaande episode. Moeilijk was dat niet echt, want je kreeg een erg saaie aflevering voorgeschoteld waarbij zelfs een slak het van het tempo zou winnen. Dat minpuntje is nu weggewerkt, maar je krijgt er wel wat technische onvolmaaktheden voor in de plaats. Gelukkig zit er nu wat meer schwung in het verhaal, waardoor ik ondanks de foutjes uitkijk naar de voorlaatste aflevering!
  • Verhaal bloeit open
  • Leuke dialogen
  • Tempo ligt goed