The Council

6,9

The Council

Episode 2: Hide and Seek

za 26/05/2018

Nieuwe releases worden maandelijks op ons afgevuurd en als er episodische avonturen het levenslicht zien, krijgen we nog enkele extra afleveringen voorgeschoteld tussen de reeds drukke maanden. Vorige maand startte het erg vermakelijke The Council van ontwikkelaar Cyanide Studio waarbij er sterk gestart werd met de eerste episode. Of ook de overige afleveringen, en momenteel dus episode 2, even sterk zijn, lees je in onderstaande review.

Vorige maand verraste de eerste episode van The Council mij, wat ervoor zorgde dat ik erg uitkeek naar de release van aflevering nummer twee. Ondertussen is ook dat enkele uren durende stukje verhaal achter de rug en het mag gezegd worden dat mijn positivisme iets getemperd is. Daar waar er erg sterk gestart werd in de openingsepisode, je voorgesteld werd aan bijzonder interessante personages die hebben bijgedragen aan de geschiedenis en je toffe puzzels moest oplossen, valt de Hide and Seek-episode als een slecht gebouwde blokkentoren in elkaar. De oorzaak is eigenlijk simpel: het tempo.

Worsteling

Het nieuwe is er ondertussen af, maar op zich is dat niet negatief. Net zoals in de eerste episode passeren ook in deel twee enkele nieuwe personages die even mysterieus zijn als de rest, toen die in maart furore maakten op het televisiescherm. Dialogen verlopen nog op dezelfde wijze en daarbij wordt gebruik gemaakt van de vaardigheden die je je personage hebt toegewezen. Als klasse koos ik bij het begin van de game voor Detective, terwijl de rest van de vaardigheden doorheen de hoofdstukken naar goeddunken werden toegewezen. Zo wordt het een manusje-van-alles, zonder in iets bijzonder goed te zijn. Je kan er echter ook voor kiezen om je te specialiseren in één enkele vaardigheid. Eens die op het maximum zit, kan je dan aan de volgende beginnen.

Het tempo is het zwakste punt van de tweede episode.

Niet enkel in dialogen komen de verworven vaardigheden handig van pas, ook tijdens het oplossen van puzzels kunnen die een meerwaarde betekenen. Althans, dat was zo in de eerste episode. Hoewel je ook deze keer tips krijgt en Louis zijn gedachtegang kunt volgen als je over een bepaalde vaardigheid beschikt, zijn de enkele puzzels die in Hide and Seek verweven zitten bijzonder saai en blijft het een worsteling om erdoorheen te spartelen. Het hoogtepunt vind je in een kamer waarin schilderijen van de apostelen hangen en je de bijbel moet raadplegen om verborgen teksten te vinden. Als je in een comateuze toestand wil belanden, moet je die puzzels twee keer na elkaar spelen. Succes gegarandeerd.

Is er meer aan de hand?

Gelukkig blijft de rest van de game de identiteit behouden die het in deel één kreeg, wat ervoor zorgt dat ik toch nog uitkijk naar episode drie die naar verwachting eind juni of begin juli zou verschijnen. De dialogen blijven behoorlijk interessant, ook al worden historische figuren als president Washington en de jonge generaal Napoléon Bonaparte een beetje naar de achtergrond verwezen. Het verhaal spitst zich nu nog meer toe op de verdwijning van Louis’ moeder en dus ga je veelal alleen op onderzoek uit, ook al heb je nog altijd totaal geen idee van wat er zich op het eiland van de heer Mortimer heeft afgespeeld. Het lijkt er meer en meer op dat alles in scène is gezet en je moeder je op een spoor wil zetten, al is het nog niet duidelijk naar waar het zal leiden.

6,9

The Council – Episode 2: Hide and Seek schotelt je meer van hetzelfde voor, al is dat wel aan een trager tempo. Daarvoor kan slechts één schuldige aangeduid worden en dat zijn de puzzels die povertjes zijn ten opzichte uit die van episode 1. Het deel met opzoekingen in de bijbel haalt gans het tempo onderuit, waardoor je net niet in een vegetatieve toestand belandt. Hopelijk gaat episode 3 terug in stijgende lijn, maar daarvoor is het dus nog enkele weken wachten.
  • Verhaal wordt verder uitgediept
  • RPG-element blijft boeien
  • Tempo ligt te traag