Concrete Genie

7,5
0

Concrete Genie

"Concrete Genie is een erg mooi spel"

ma 21/10/2019

Sony heeft enkele erg sterke franchises in huis zoals Uncharted en inFamous, maar de Japanse gigant heeft ook studio's die aan kleinere games werken. PixelOpus is zo'n studio. In 2014 brachten ze het erg amusante, maar moeilijke Entwinded naar de PlayStation 4 en nu, vijf jaar later, is het eindelijk tijd om hun tweede spel aan het gamende publiek voor te stellen: Concrete Genie.

De aankondiging van Concrete Genie dateert van bijna twee jaar geleden. Toen werd het tijdens Paris Games Week middels een trailer aan het grote publiek getoond. Ik liet toen op ons forum blijken dat de interesse gewekt was, maar sinds die aankondiging bleef het helaas relatief stil. Op enkele trailers en een uitstel na werd er weinig bekendgemaakt, tot het dan eindelijk tijd was voor hét grote moment: de release van Concrete Genie. Een game die een interessant verhaal vertelt dat je helaas van ver ziet aankomen, maar dat nét iets te kort duurt.

Troosteloos stadje

Ash, een jongeman die erg goed kan tekenen en alles neerpent in zijn schetsboek, wordt gepest. Een aantal jongeren neemt zijn schetsboek af, waarna alle afgescheurde pagina's doorheen het troosteloze vissersdorpje Denska verspreid liggen. Aan jou de taak om de stad net wat meer kleur te geven. Je staat er gelukkig niet alleen voor want met een heleboel creativiteit schud je met enkele penseelstreken de meest komische monsters uit je mouw. Deze schattige geesten vormen een erg belangrijk element in dit spel, want zij zullen je helpen om je doel te bereiken: van Denska weer de aangename, kleurrijke stad maken die het ooit was. Zonder pestkoppen deze keer.

Concrete Genie is een erg mooi spel.

Concrete Genie bestaat uit een wereld die je stuk voor stuk vrijspeelt. Je begint in een vuurtoren, waarna je je naar het centrum van het vissersdorpje begeeft. Hier staan enkele opdrachten voor je klaar. Zo moet je ten allen tijde de groep pestkoppen vermijden. Door hen te slim af te zijn, lok je hen weg, waarna je ongezien langs hen kan sluipen. Dit gebeurt meestal ergens boven op de daken. De jongeman is een bijzonder goede klimmer en begeeft zich op de daken alsof hij niks anders heeft gedaan. Her en der kan je die vrolijke monsters tot leven wekken. Je haalt je penseel boven, geeft je monster vorm en voorziet hen desgewenst van enkele kenmerken die je in de loop van het spel hebt vrijgespeeld. Zo verzamel je allerhande oren, staarten en meer om je geesten net wat meer eigenheid te geven.

Kleurrijke geesten

Sommige gebieden in Denska zijn afgesloten en daar komen de Genies, want zo heten die muurmonsters, je ter hulp. Gele geesten hebben elektriciteit als kracht, terwijl rode geesten dingen in de fik kunnen steken. Blauwe geesten helpen je dan weer door dingen weg te blazen. Die kleurrijke muurwezens zijn niet het enige dat de stad opvrolijkt. Hoe meer je de stad verkent, hoe meer schetsen je uit je boek vrijspeelt. Hiermee kan je dan op de muren in de stad aan de slag. Van paddestoelen tot een zon, of lelies tot vlinders. Alles komt vrolijk tot leven op de muren. Is er een geest in de buurt, dan wordt het een leuke interactie tussen dat wezen en de pas geschilderde dingen. Een appel eet hij op, terwijl hij van een sneeuwbal en een ijspegel een ijsje maakt. Sommige trophies hangen zelfs vast aan bepaalde interacties, dus eens experimenteren kan geen kwaad.

Concrete Genie bestaat uit een wereld die je stuk voor stuk vrijspeelt.

De geesten hebben ook wensen, die jij door middel van muurschilderingen moet vervullen. Zo willen geesten bepaalde schetsen op de muur. Schilder je die, dan is dat beest door het dolle heen en voorziet het jou van superverf. Dit heb je nodig om vervuilde muren, muren waar de geesten niet door kunnen bewegen, van een likje verf te voorzien. Zo geraken ook geesten op plekken waar ze voorheen niet konden komen, waardoor je nu een bepaalde puzzel wel op kunt lossen. En heb je alle lichten in een gebied aangestoken en alle vervuilde muren van een kleurrijke laag voorzien? Dan verdwijnt de duisternis uit dat gebied, waarna een nieuw gebied op je wacht.

Heb je het verhaal uitgespeeld? Dan staat er nog het een en ander op je te wachten, waaronder tientallen verzamelobjecten. Een groot deel daarvan verzamel je door de stad te verkennen, maar voor andere is iets meer moeite vereist. Zo bevat de stad enkele grote aanplakborden die er wat verloederd bij staan of hangen. Ook deze voorzie je dan van wat nieuwe elementen, al moet je die elementen wel al verzameld hebben. Met meer dan tweehonderd te verzamelen schetsen, aanplakborden, kranten en meer, heb je na het drie uur durende verhaal nog een goed uur extra op de teller om alles bijeen te sprokkelen. En zit ook dat erop? Dan kan je je even laten gaan in de VR-modus die weinig om het lijf heeft.

08/10/2019
7,5
0

Concrete Genie is een erg mooi spel, dat met zo'n drie uur helaas nét iets langer mocht duren. De muurmonsters zorgen voor héél leuke interacties met geschilderde objecten en ze helpen je vrolijk verder als je hen nodig hebt. Eens uitgespeeld is er nog een heleboel te verzamelen, al voegen de VR-modus en het 'vrij schilderen' niet veel meerwaarde toe.
  • Erg mooi
  • Monsters zorgen voor leuke interacties
  • Plezante puzzels