Command & Conquer: Remastered Collection

7,5
User scoreAl 1 stemmen
9,0

Mijn relatie met Command & Conquer is dubbel. De reeks zette het real-time strategiegenre op de kaart, en dat is vandaag nog steeds ‘mijn genre’. Ik speelde de games helemaal kapot maar dat is intussen reeds een kwarteeuw geleden. Slik. Enfin, Praga wist perfect aan wie de review van deze Remastered Collection toe te vertrouwen.

Welcome back, commander

In 1999 installeerde ik Command & Conquer: Tiberian Sun, de eerste opvolger van het origineel waar ik en miljoenen spelers bijna vier jaar naar uitgekeken hadden. Nog tijdens die installatieprocedure werden we verwelkomd met die vrouwelijke computerstem “Welcome back commander”. Kippenvel, en ik was lang niet de enige, daar is het team achter deze remasters zich maar wat goed van bewust. Als de game niet alleen via Origin of Steam verkrijgbaar was geweest, maar ook via de winkels, dan stond die begroeting op de verpakking. De originele stemactrice Kia Huntzinger was meer dan bereid om haar zinnetjes opnieuw in high definition audio in te spreken.

Fan-service

Dit is vooral een project dat zich op die spelers van toen richt, met een extreme nostalgiefactor. Dat merk je aan nagenoeg alles. Zo werd de hardcore community van in het begin bij elke stap van de ontwikkeling betrokken. Er werkten ook vijf van de originele teamleden uit de originele Westwood Studios mee aan dit project.

De AI-oppositie komt op hogere moeilijkheidsgraden best pittig uit de hoek.

Nog sterker: je kan de game met een druk op de spatiebalk laten switchen tussen de geremasterde 4K-resolutie en de originele ‘Legacy’-pixelbrij-weergave. De hele soundtrack geeft present met een extra versie ingespeeld door fanband ‘Tiberian Sons’. De nieuwe Bonus Gallery geeft je toegang tot unlockbare extra’s zoals making of-foto’s, songs die de soundtrack niet haalden en vier uur filmmateriaal. Opnieuw: pure fanservice.

Veel Command & Conquer voor je geld

Die fans krijgen de orginele Command & Conquer: Tiberian Dawn inclusief The Covert Operations-uitbreiding en Red Alert, inclusief de Counterstrike- en The Aftermath-expansies. Dit alles aangevuld met de Spec Ops-missies die enkel in de versies voor de PlayStation en N64 verschenen. En boven dit alles ook nog eens de speciale verborgen Dino- en Ant-missies.

De Command and Conquer-remaster richt zich op de spelers van toen, met een extreme nostalgiefactor.

De campagnes laten je nu zelf je moeilijkheidsgraad kiezen, en eventueel naar een eerder savepunt terug te keren om een andere missie bij een vertakking te selecteren. Aan die eerste Tiberian Dawn is nu ook een skirmish-optie toegevoegd. Kortom, je krijgt een heleboel Command & Conquer-plezier voor die 19,99 euro, die ook inhoudelijk trouw blijft aan het bronmateriaal.

2 muisknoppen? Fancy!

Nieuw en verbeterd is de interface aan de rechterkant waar je de constructie van gebouwen of het rekruteren van units opstart. Je kan ook inzoomen, maar ik leg je verderop uit waarom je dat waarschijnlijk niet zal doen. Een andere ‘innovatie’ die vandaag als vanzelfsprekend klinkt is dat je nu ook de keyboard en muiscontrolesettings aanpassen. Weet dat je het origineel speelde met 1 muisknop omdat muizen met 2 knoppen toen nog zeldzaam en ‘fancy’ waren.  Voor wie dat wil – en vergeet niet, dit is een door de community gedreven project – is er verregaande ondersteuning voor mods, een replay- en een observer-modus.

Low budget actiefilms

Zelfs in de jaren ’90 hadden die full motion video’s (FMV) die de missies van Command & Conquer en Red Alert aan elkaar haakten iets kneuterigs, maar de games raakten er mee weg. Vandaag is het absoluut campy met amateuristisch acteerwerk, eerste CGI en green screens waarvan je elk moment verwacht de rand te zien.

Je krijgt een heleboel Command & Conquer-plezier voor 19,99 euro, die ook inhoudelijk trouw blijft aan het bronmateriaal.

Games in de jaren ’90 namen nog iets te veel de low-budget actiefilms uit de jaren ’80 als voorbeeld. Maar het werkte toen en binnen dat nostalgische frame van deze remasters, heeft het nog steeds zijn charme. Dat maakt die making of footage in de extra’s – opnieuw vooral voor fans – absoluut de moeite waard.

Zelfs in de jaren ’90 hadden die full motion video’s (FMV) die de missies van Command & Conquer en Red Alert aan elkaar haakten iets kneuterigs, maar de games raakten er mee weg.

Inzoomen?

En dat is voor nieuwkomers misschien het grootste struikelblok voor deze Remastered Collection. Ik speelde de twee hoofdcampagnes met veel plezier helemaal uit, maar had dat met heel wat minder liefde gedaan wanneer ik als real-time strategieliefhebber was opgegroeid met StarCraft II, Supreme Commander, Company of Heroes en latere Total War-afleveringen. Want zelfs met de visuele upgrade is dit nog steeds een oubollig ogende game. Dat wordt alleen maar harder in de verf gezet nu ik het niet meer op een monitor speel met een diepte die groter was dan het 14-inch schermdiagonaal. Inzoomen? Nee dank je.

Inzoomen is voor nieuwkomers misschien het grootste struikelblok voor deze Remastered Collection.

Pathfinding

De AI-oppositie komt op hogere moeilijkheidsgraden best pittig uit de hoek, maar ik vind het een gemiste kans dat de makers bij deze remasters de pathfinding niet wat opgeschroefd hebben. Zeker voor een game dat in zijn missies vaak vraagt om met een shitload aan units over de competitie te walsen, had niemand hen dit geklooi aan de originele gameplay kwalijk genomen.

Ik snap ook waarom ze niet aan de originele missies zijn gekomen, maar opnieuw StarCraft II en zelfs latere, over de hele lijn minder geslaagde Command & Conquer afleveringen brachten daar meer diepgang en variatie. Niet erg en waarschijnlijk zal de mod-community hier (en hopelijk ook in die pathfinding) verbetering brengen, maar je versiert er geen spelers mee die na de release van die eerste Command & Conquer in 1995 geboren zijn.

06/05/2020
7,5
User scoreAl 1 stemmen
9,0

Conclusie van Raf

Dat zo een remaster project als dit mogelijk is, en door originele teamleden en community samen tot stand komt, dat het getuigt van liefde en passie voor twee iconische games en hun fans die ze al een kwarteeuw in het hart dragen verdient een 10. De relevantie van de gameplay voor een speler die het zonder nostalgie moet doen reikt echter niet verder dan een 5. Mijn score ligt daar dan ook, ietwat gerafeld, tussenin.
  • Ondersteuning voor mods
  • Vele uren gameplay
  • Ultieme fanservice