The Coma 2: vicious sisters (PS4)

9,0
0

The Coma 2: vicious sisters (PS4)

In The Coma volgden we Youngho, die op de middelbare school zit. Vandaaruit wordt het alleen maar enger, want hij zit er ‘s nachts opgesloten terwijl iets of iemand achter hem aan zit. In het vervolg keren we terug naar Sehwa High., waar het de beurt is aan iemand anders om er heelhuids weg zien te geraken…

Mina Park, een doodgewone studente, heeft het zwaar te verduren. Haar beste vriend Youngho ligt in een coma en ze krijgt alsmaar slechtere cijfers op school. Wanneer Mina een bizar altaar vindt op school, valt ze flauw en wordt ze wakker in een vervormde, Lovecraft-achtige versie van de wereld die ze kent. Een angstaanjagende demoon die sterk lijkt op haar lerares Engels, mevrouw Song, achtervolgt haar terwijl ze weg probeert te komen. Om in leven te blijven en te achterhalen wat er aan de hand is zal Mina alle hulp nodig hebben…

Hoewel het om een vervolg gaat, kan je gemakkelijk het verhaal volgen, zelfs als je het eerste deel niet hebt gespeeld. Doorheen de wereld zijn post-its verspreid die je kan vinden, die je meer achtergrondinformatie geven over het verhaal en de personages die je tegenkomt. Als je gewoon door het spel spurt naar de exit en al deze extra’s laat liggen, zal je dus spijt krijgen.

Manhwa

Wat The Coma 2 er meteen doet uitsteken ten opzichte van andere horrorgames is de visuele manhwa stijl (de Koreaanse variant van manga, oftewel gewoon Koreaanse strips). De levendige tekeningen springen van het scherm en maken de gruwelijke omgevingen en gedrochten er zeker niet minder eng op. Bovendien is het verhaal doordrenkt van Zuid-Koreaanse cultuur, met  dokkaebi’s, referenties naar de oorlog met Noord-Korea, en Minas teleurstelling als ze ‘maar’ een B+ krijgt op haar proefwerk.

In de praktijk doorzoek je gebieden zoals een school, een markt en een ziekenhuis in 2D. Je moet alle kamers exploreren terwijl je voorzichtig moet blijven om Dark Song te ontwijken en andere vijanden niet tegen het lijf te lopen. Dit doe je om de juiste voorwerpen en sleutels te vinden om verder te geraken, waarbij je soms eenvoudige puzzels moet oplossen. Het resultaat doet sterk denken aan de eerste Silent Hill games, ondanks de verschillende visuele stijl.

Vijand nummer één is Dark Song, die je heel het spel achtervolgt.

En gelijkenissen zijn niet er enkel met Silent Hill, maar ook met de Clock Tower-games. De horror komt niet van regelmatige jumpscares die je rond de oren vliegen, maar van de bevreemdende sfeer die zorgvuldig gecreërd werd met verontrustende verschijningen. Er zijn wel enkele jumpscares, maar ze zijn eerder schaars, waardoor het des te zenuwslopender is om rond te lopen in afwachting van de volgende.

Dark Song

Vijand nummer één is Dark Song, die je heel het spel achtervolgt. Als je het klikken van hakken op de vloer hoort, weet je dat ze in de buurt is. Een ogenschijnlijk simpel truukje, maar effectief om je de stuipen op het lijf te jagen. Als je op dat moment door een gang aan het wandelen bent, weet je dat je best rechtsomkeert maakt. Soms is de enige weg vooruit langs haar, waarbij je enige optie is om je te verschuilen in een kamer tot ze (hopelijk) gepasseerd is.

Soms verrast ze je door voor je neus op te deuken als je van verdieping wisselt, wat wel eens oneerlijk kan aanvoelen, zeker als je geen pepperspray hebt. Bovendien kan je niet naar een andere verdieping gaan als je de pepperspray hebt gebruikt net voor de trap, vreemd genoeg.

Je hebt geen wapens om je mee te verdedigen.

Je enige optie is het op een lopen zetten en jezelf zien te verbergen, en dat doe je best vlug, want Dark Song komt razendsnel achter je aan. Als ze je te pakken krijgt, is het game over. De verstopplekken onthouden van plaatsen waar je al bent geweest is dan ook cruciaal. Geraak je op tijd op een verstopplaats, dan moet je een quick time event tot een goed einde brengen om niet ontdekt te worden. Afhankelijk van hoe goed je verstopplaats is (zo is het beter om in een kast te kruipen dan onder een bureau), is de combinatie die je hierbij moet intoetsen ingewikkelder.

Kort maar pittig

Er liggen ook minder dreigende gevaren op de loer, zoals Shadows die naar je uithalen met hun klauwen als je ze te traag passeert, of vallende lijken. Je gezondheidsmeter is maar klein en je kan maar een zeer beperkt aantal gebruiksvoorwerpen dragen, zoals medicijn. Je moet dus een goede afweging maken over wat je meeneemt en wat je laat liggen. Ook je budget is beperkt, dus je kan niet eindeloos chocoladerepen kopen uit de automaten om je gezondheid weer aan te vullen.

Je hebt geen wapens om je mee te verdedigen. Wel kan je de eerder vermelde pepperspray gebruiken om Dark Song of een gelijkaardige vijand één keer af te weren. Ook kan je per hoofdstuk bepaalde objecten vinden om een wapen mee samen te stellen om je mee te verdedigen op een specifiek, cruciaal moment dat plaatsvindt aan het einde van het gebied. Dit is optioneel, maar als je het niet doet, loop je permanente schade op tijdens zo’n sleutelmoment. Uitdaging is er dus zeker wel, en het zorgt voor een intense ervaring. Een playthrough duurt ongeveer 10 uur, dus het spel is kort maar pittig.

07/10/2020
9,0
0

The Coma 2 is een aparte horror game dankzij de 2D-gameplay, de visuele manhwa stijl en de sterk Koreaanse identiteit. Het resultaat is een sfeervolle en uitdagende game die elementen leent van klassiekers als Silent Hill en Clock Tower, al zullen beginners het vaak lastig krijgen, voornamelijk dankzij enkele oneerlijke overlijdens.
  • 2D gameplay met levendige grafische manhwa stijl
  • sterk Koreaanse identiteit
  • sfeervolle en uitdagende gameplay