Collection of Mana

8,5

Collection of Mana

"Met Collection of Mana krijg je niet één, niet twee, maar wel drie klassieke top RPGs in één klap"

di 02/07/2019
Gereviewed door Marjolein

Met Collection of Mana krijg je niet één, niet twee, maar wel drie klassieke top RPGs in één klap. Wie hunkert naar een overdosis nostalgie hoeft niet verder te zoeken, want het gaat om een verzameling van de eerste drie games uit de Mana-reeks: Final Fantasy Adventure (oorspronkelijk Mystic Quest genoemd in onze contreien), Secret of Mana en Seiken Densetsu 3 onder de naam Trials of Mana.

Zoals de naam het zegt is dit een spin off van Final Fantasy én tegelijkertijd de start van de Mana serie. In dit eerste deel leren we dat de Mana Tree mysterieuze en aloude krachten bevat. De subtiele genoemde Dark Lord wilt zich natuurlijk deze macht eigen maken en het is aan de protagonist en een jonge heldin om hem te stoppen. Al bij al krijg je een simpel basisavontuur voorgeschoteld waarbij je kerkers moet doorzoeken en monsters moet afslachten. Ideaal om de smaak te pakken te krijgen voor de rest van de collectie, maar niks om je tanden in te bijten.

Qua gameplay speelt het als een actie-RPG in top down view, zoals The Legend of Zelda. Met een zwaard maai je in het rond en je kan ook magie gebruiken. Toch zijn de typische RPG elementen aanwezig, zoals experience opdoen waardoor je na verloop van tijd een level stijgt en je stats kan verbeteren.

Final Fantasy Adventure kwam oorspronkelijk uit op de GameBoy in 1991. Het is dan ook een leuke touch dat je kan kiezen om te spelen in de originele groen en gele kleuren, zwart-wit of een beperkte GameBoy Color filter. Keerzijde is dan weer dat het in zijn tijd een prima spel was, maar vandaag de dag is het redelijk gedateerd. Veel content is er niet, en de combat geeft je het absolute minimum. De hele ervaring is wat magertjes en Final Fantasy Adventure is het minst indrukwekkend van de drie. Toch is enig respect op zijn plaats, want dit is de game die de Mana-serie lanceerde.

Secret of Mana

Secret of Mana

Wie al over de Mana serie heeft gehoord, heeft ongetwijfeld het vaakst de naam Secret of Mana horen vallen. Twee jaar na Final Fantasy Adventure kregen we deze topper op de SNES en bam - de reeks was nu echt gelanceerd. Zelfs vandaag de dag halen veel gamers nog fijne herinneringen op aan dit spel en het wordt terecht een klassieker genoemd. Hoewel er van de game vorig jaar een remake uitkwam, krijgen we hier het origineel in al zijn glorie.

Wederom begint het spel met een ogenschijnlijk simpel verhaal. Een jongen die het Mana Zwaard uit de steen trekt, laat daarmee hordes monsters los op de wereld. Verbannen uit zijn dorp moet de jongen de tanende kracht van het zwaard herstellen om alle ontketende dood en verderf een halt toe te roepen. Met twee kompanen moet hij de wereld rondreizen op zoek naar de acht Mana Zaden om het zwaard te repareren en de herrijzing van het Mana Beest te voorkomen.

Drie klassieke Japanse RPG’s voor de prijs van één blijft een mooie deal.

De combat werd verbeterd sinds het eerste deel. Het blijft gelijkaardig aan dat van zijn voorganger, maar voor het eerst is er een cooldown. Na een zwaai met je zwaard heeft de aanvalsmeter enkele seconden nodig om zichzelf weer te vullen tot maximale kracht. Je kan nog steeds aanvallen als de meter niet vol is, maar je zal veel minder schade aanrichten. Wild buttonmashen gaat je dus een zwak offensief opleveren. Ook het ringvormig menu was in die tijd een nieuw idee. Net als in het origineel kan je op de Switch een vriend mee op avontuur nemen door met de tweede JoyCon een ander personage van het team te besturen.

In het kort gezegd werd er hier verder gebouwd op de formule van Final Fantasy Adventure, met een interessanter verhaal, beter vechtsysteem, kleurrijke graphics en boeiende wereld. Al deze geliefde elementen maken van Secret of Mana een pracht van een RPG, zelfs na al die jaren.

Seiken Densetsu 3

Seiken Densetsu 3 (Trials of Mana)

Van alle drie is Trials of Mana veruit het interessantst voor ons hier in het westen, aangezien Seiken Densetsu 3 nooit eerder buiten Japan is uitgekomen. Square Enix heeft duidelijk de waarde van de game ingezien, want Trials of Mana krijgt nog een remake in 2020.

Het verhaal zit hier wat minder voor de hand liggend in elkaar, want het is niet hetzelfde bij elke playthrough. Om te beginnen kies je je hoofdpersonage en twee companen. Afhankelijk van je team krijg je een ander verhaal met andere wendingen. Alvast dikke punten voor herspeelbaarheid, dus.

Dankzij het klassesysteem (en het feit dat je je personages kan uitkiezen) heb je meer vrijheid om je personages te ontwikkelen. Op level 18 en 38 kan een personage een beroep kiezen en de opstelling Light of Dark, wat je de keuze geeft uit allerlei nieuwe spreuken en vaardigheden. Voor het eerst zit er ook een dag-en-nacht cyclus in het spel, en zelfs een kalender die gebeurtenissen en gameplay beïnvloeden. Als klap op de vuurpijl kan je Trials of Mana ook in local co-op spelen.

De Mana-reeks ging er met Trials of Mana rasse schreden op vooruit na het al uitmuntende Secret of Mana. Je ziet, er is dus altijd wel nog ruimte voor verbetering.

8,5

Nostalgie blijft scoren. Secret of Mana zal nog steeds RPG-liefhebbers oud en nieuw boeien, maar het voor het eerst buiten Japan verkrijgbare Trials of Mana steelt hier de show. Noem Final Fantasy Adventure de zwakke schakel, want het spel heeft toch een pak minder te bieden dan de andere twee, al blijft het plezierige nostalgie. Secret of Mana en Trials of Mana alleen al zijn echter de moeite waard en drie klassieke Japanse RPG’s voor de prijs van één blijft een mooie deal.
  • Drie klassieke top RPGs voor de prijs van één
  • Secret of Mana en Trails of Mana hebben local co-op
  • Final Fantasy Adventure valt teleurstellend uit naast de andere twee