Code Vein

7,0
Reviewscore
User scoreAl 0 stemmen
0

Code Vein

"Niet de Souls-like waar ik op hoopte"

di 08/10/2019
Gereviewed voor PS4 door Niels
0 reacties

Toen ik de eerste trailer van Code Vein zag was ik meteen verkocht, zelfs ondanks dat deze nieuwe Souls-like van Bandai Namco iets te anime naar mijn goesting is. Epische boss fights, exotische wapens en prachtige omgevingen zouden, zo hoopte ik, dat kleine smaakverschilletje wel meer dan compenseren. Helaas bleef ik op sommige vlakken toch op mijn honger zitten.

Waarom wel?

Diepe customization

Maar van die honger was aanvankelijk geen sprake, integendeel. Nog voor ik aan mijn bloedzuigende escapades kon beginnen, verscheen daar al de eerste baas van het spel: het character creation menu. Code Vein schotelt je een shitload parameters voor die je naar hartenlust kunt tweaken. Niet meteen het avontuur dat ik verwachtte, maar een uurtje en half met sliders zitten kloten kan best plezierig zijn.

Code Vein schotelt je een shitload parameters voor die je naar hartenlust kunt tweaken.

Nadat ik mijn ultieme anime edgelord in elkaar had geknutseld bleek de customization pas écht te beginnen vanaf de zogenaamde Blood Codes. In Code Vein wordt je class namelijk bepaald door de Blood Code waarmee je op dat moment uitgerust bent, en net zoals bij ieder ander stuk gear kan je altijd en overal je Blood Code wijzigen in je equipment menu. In tegenstelling tot andere Souls-like titels hoef je in Code Vein geen attribute points toe te wijzen nadat je levelt en je hangt dus ook niet vast aan een bepaalde speelstijl.

Code Vein maakt het genre wel instapvriendelijker voor newbies, voor mochten er nog mensen bestaan die tot nu toe geen Souls-like geproefd hebben.

Ikzelf bleef voornamelijk trouw aan de Berserker, maar hier en daar maakte ik ook gebruik van andere class abilities om mijn damage en incasseringsvermogen verder te boosten. Je kan namelijk skills (die ‘Gifts’ worden genoemd) van allerlei classes permanent unlocken en gebruiken, zelfs wanneer je een andere Blood Code actief hebt staan. Er zijn meer dan 30 Blood Codes, ieder met 4 tot 8 Gifts, die je dus individueel kan unlocken voor hybride character builds. Gooi daar nog eens een ton wapens, armor en Blood Veils (een soort secondary weapon voor vampieren) bij en je kan zo goed als om ’t even welk personage spelen dat je voor ogen hebt.

Code Vein is zeer toegankelijk voor een Souls-like, zeker in vergelijking met de iets pittigere titels in het genre.

Laagdrempelig voor een souls-like

Al die customization schrikt je misschien af, maar geen paniek: Code Vein is zeer toegankelijk voor een Souls-like, zeker in vergelijking met de iets pittigere titels in het genre. Dat komt grotendeels doordat het verhaal én de combat een pak toegankelijker zijn dan wat we van gelijkaardige games gewoon zijn. Niet dat dat per se positief is, maar als nieuwkomer hoef je je in ieder geval niet mentaal voor te bereiden op het notoire ‘You Died’-scherm. En als veteraan al zeker niet.

Waarom niet?

Cliché verhaal en personages

Die toegankelijkheid mondt op den duur echter uit in overdreven eenvoud. Op narratief vlak vertaalt zich dat in stereotypen en clichés zoals geheugenverlies, zwart-of-wit backstories van personages en bijna theatrale gebeurtenissen die niet geloofwaardig meer overkomen. Ondanks de post-apocalyptische vampierensetting die op zich wel een coole premisse zou kunnen zijn, komt het verhaal zo nooit volledig tot haar recht. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de lore van Code Vein even uitvoerig zal besproken worden als die van een Dark Souls of Sekiro, bij wijze van referentie.

De klunzige AI en de beperkte, voorspelbare moveset van de vijanden geven de indruk dat je nauwkeurig uitgeplande build niet echt van tel is.

Oppervlakkige combat en monotone AI

De combat kampt met hetzelfde probleem: daar waar andere Souls-likes punten scoren met een uitdagend en memorabel gevechtssysteem valt dat van Code Vein grotendeels in het water, ondanks de diepe customization die anders doet vermoeden. Vooral de klunzige AI en de beperkte, voorspelbare moveset van de vijanden geven de indruk dat je nauwkeurig uitgeplande build niet echt van tel is. Boss fights moet je net iets meer inoefenen en er waren er een paar waar ik een keertje of twee het loodje bij heb gelegd, maar die kan ik op m’n ene hand tellen. Of om het anders te verwoorden: volgens mij zal ik me binnen een paar maanden geen enkele Code Vein-baas herinneren, terwijl ik nog altijd bijna iedere Dark Souls-baas uit de trilogie kan opsommen in volgorde, met aanvalspatronen en backstory. Al zegt dat waarschijnlijk meer over mij dan over Code Vein, maar bon, de boodschap is duidelijk.

 

Weinig leven in de brouwerij

En om af te sluiten met de olifant in de kamer: het visuele design is ook niet om naar huis over te schrijven. Vooral het niveau van detail laat te wensen over. Niet omwille van de anime-inspired artstyle, maar eerder door de vaak barre en ongedetailleerde omgevingen waarin je vertoeft. Zelfs met de ondermaatse combat en de vele narratieve stereotypen denk ik dat Code Vein een pak langer zou blijven hangen mochten de gebieden dezelfde ‘magie’ bevatten als Sekiro of Souls. Maar dat is dus allesbehalve het geval, ook al leunt de setting van deze game zich daar perfect toe.

Releasedatum
27/09/2019
Beschikbaar voor
7,0
Reviewscore
User scoreAl 0 stemmen
0

Conclusie van Niels

Met pijn in het hart moet ik toegeven dat Code Vein niet voldoet aan mijn verwachtingen, al lagen die eerlijk gezegd wel (on)redelijk hoog. Wat me het meest stoorde was dat de diepe customization rond de Blood Codes haar waarde verliest door de zwakke AI en ietwat tegenvallende boss fights. Langs de andere kant maakt dit de game wel instapvriendelijker voor newbies, voor mochten er nog mensen bestaan die tot nu toe geen Souls-like geproefd hebben. Ook op narratief en visueel vlak zie je coole concepten die helaas aan de oppervlakte blijven. Een leuk tussendoortje voor fans van het genre, maar verder zou ik wachten op een sale om deze in huis te halen.
  • Vergaande customization met Blood Codes, uitrusting en unlockable Gifts
  • Laagdrempelig voor het genre
  • Flexibele builds en speelstijlen zonder dat je nieuw karakter moet maken
  • Combat te eentonig door zwakke AI
  • Boss fights niet memorabel of uitdagend genoeg
  • Te kale omgevingen en gebrek aan grafische magie
  • Cliché verhaal en stereotype anime-personages