8,0
0

Civilization VI Switch

"Je krijgt op Switch een Civilization-game die draait zoals je zou verwachten"

vr 07/12/2018
Gereviewed door Lazlo

Na anderhalf jaar Switch kruipt er eindelijk beschaving op Nintendo’s hybride console. Sid Meier’s Civilization VI vond het voorbije jaar niet alleen zijn weg naar iOS en Android, ook Nintendo-liefhebbers kunnen een eigen beschaving stichten op hun geliefde console. Of de pc-versie in deze port zijn gelijke kent, lees je hier.

Controls maar zo-zo

Laat me beginnen met de minpunten, zodat ik deze review op een positieve noot kan eindigen. Mijn grootste zorg voor deze port waren - hoe kan het ook anders - de controls. Een strategiegame genre Civilization besturen, vraagt veel verschillende functies. En die heb je nu eenmaal niet zomaar met een controller.

Ik moet zeggen dat Civ VI een verdienstelijke poging doet om de complexe controls van de game te vertalen naar een spelconsole. Met de rechter stick beweeg je de camera, met de linker beweeg je de cursor die je acties laat uitvoeren tile voor hexagonische tile. De schouderknoppen dienen dan weer voor enkele quick access menu’s naar zaken zoals Governmental Policies en de Civics Tree.

Aan de andere kant heb je zo ook snelle toegang naar de andere wereldleiders en stadstaten die je kan benaderen. Met een druk op de R3-toets kan je dan weer een menuutje oproepen om specifieke units te selecteren. Die geef je dan weer commando’s in een menuutje dat je enkel met de D-pad kan navigeren.

Je leest het al, dat zijn een hoop moving parts, die ieder hun eigen manier van besturen hebben. Daardoor voelen de controls dan ook overweldigend aan, waar je op pc natuurlijk een toegankelijkere manier van navigeren hebt met een cursor die je zoveel vrijheid heeft als je maar wil. Gelukkig implementeerde Firaxis ook touch controls, die een hoop van de omslachtigheid wegnemen. Maar doordat er veel op elkaar gepropt staat in de UI van de game, en een druk op het scherm ook afhankelijk van de actie die geselecteerd staat kan verschillen in doel, komen misclicks en onzorgvuldigheden net iets te vaak voor. Niet ideaal. Civilization heeft de code voor toegankelijke controls van strategy games op consoles dan ook niet weten te doorbreken.

Tasten in het duister

Het had wel geholpen als de game een pak meer van de controls goed zou uitleggen bij aanvang. Tutorial-gewijs vraagt het spel je bij aanvang hoe gedetailleerd de instructies net moeten zijn. Ben je nieuw in Civ, nieuw in Civ VI of heb je enkel de Switch-specifieke uitleg nodig? Ik koos voor het laatste, gezien ik de game al had gespeeld op pc. Jammer genoeg zijn er nog net iets te veel Switch-specifieke dingen die me niet uitgelegd werden, zoals dat je het unit-menu bedient met de D-pad. Die dingen wijzen zichzelf na trial and error wel uit, natuurlijk, maar als je het mij vraagt is dat net wat ik verwacht dat de game me zou vertellen.

Een ander probleem, dan eerder typisch Civ is, zijn de ellenlange teksten die je de verschillende lagen en functies van bijvoorbeeld enkele civics uitleggen. Ik weet het, dit is een genre-specifiek iets waar je voor of tegen bent. Op pc heb ik hier dan ook geen probleem mee. Het valt me eerder op dat wanneer ik op Switch speel, ik minder geduld en goesting heb om alle opties tot in de details te liggen uitpluizen en daar zo veel voor wil lezen. ‘t Is misschien een serieuze veralgemening om te beweren dat consolegamers weinig geduld hebben, maar ik merk dat in ieder geval wel op bij mezelf. Misschien ligt het ook aan de kleine tekst. Dit had toch een tikje geoptimaliseerd kunnen worden.

Weinig overzicht

Dat werkt dan weer mijn laatste opmerking in de hand. Het valt me op dat - zeker in handheld-modus - ik af en toe het overzicht verlies. De UI ligt heel dicht bij die van de pc-versie van de game, wat op zich geen ramp is, maar dit had misschien een tikje groter gemogen. Het was me ook niet meteen duidelijk wat welke knop soms net deed, tot ik zelf ontdekte dat ik een uitleg kreeg als ik omhoog duwde op het D-pad.

Maar ook op het speelveld is het soms wat lastig om tot in detail te zien waar welke troepen nu net staan, zeker als die op aangrenzende tiles staan. Het cijfer dat aangeeft hoeveel beurten je nodig hebt voor een specifieke move, werd op mierenformaat geschreven. Dit had toch en tikje anders gekund.

Schooon

Bon, gedaan met zagen. Mocht je nu het gevoel hebben dat Civ VI op Switch geen goede aankoop is, dan heb je het mis. Zelfs ondanks deze kleine frustraties (en laat me even de nadruk leggen op die kleine) is deze game een kanjer. Visueel komt het spel evengoed over als op een pc-scherm. De heldere kleuren stralen van je Switch-scherm af, en je steden en units zien er best gedetailleerd uit, zelfs wanneer je helemaal inzoomt. De game is een trouwe representatie van de visuele stijl die Civ VI op pc neerzette.

Draait vlotjes

Op vlak van performantie heb ik ook niets aan te merken. De laadtijden voor een spelletje in ingeladen zijn soms best lang, zeker bij de grotere maps, maar in ruil daarvoor krijg je een game die draait als een pas gesmeerde draaimolen. Animaties lopen vlotjes, het beeld schokt en hapers nagenoeg nooit en wanneer je een opdracht geeft aan een unit gebeurt dat quasi meteen. Ook de kleine filmpjes van wereldleiders die je benaderen zien er gedetailleerd en netjes uit, zonder enige technische mankementen. Prima port, op technisch vlak.

One more turn on the go

Met andere woorden: je krijgt op Nintendo Switch een Civilization-game die draait zoals je zou verwachten. Dan rest er nog de gameplay die werkt zoals op pc. De nuances in keuzes van beleid, de politiek die je voortdurend moet houden om andere wereldleiders tevreden te houden, de strategische beslissingen die je neemt in het opbouwen van een militaire grootmacht, noem maar op, het is allemaal van de partij. Wie tien jaar geleden beweerd zou hebben dit soort diepgaande strategy gameplay op een spelconsole te krijgen, had ik gek verklaard. En nu zit ik hier zelf, met een Nintendo Switch in de hand, af te wegen of ik echt nog one more turn kan doen voor de trein op mijn bestemming aankomt.

16/11/2018
8,0
0

Civilization VI op Nintendo Switch is niet de beste manier om de game te spelen, als je het mij vraagt. Maar dat neemt niet weg dat het ondanks de complexe controls en soms iets te onoverzichtelijke karakter op het kleine scherm toch een volwaardige Civ-game is. Neem je vaak de trein, tram of bus? Of zoek je iets dat je in de zetel kan spelen terwijl vrouwlief naar haar dagelijkse soap ligt te turen? Dan is Civ VI een meer dan verantwoorde aankoop.
  • Betrouwbare Civ-ervaring on the go
  • Visueel knap
  • Stabiele port