Civilization VI (PS4)

8,0
0

Civilization VI (PS4)

"Meer van hetzelfde, maar dan vanuit je luie zetel én met controller"

ma 16/12/2019

Hoe een echte koning zijn rijk uitbouwt? Met de voetjes omhoog in ’t zeteltje. Civilization VI, of kortweg Civ 6 voor de vrienden, baande zich onlangs een weg naar PS4 en Xbox One. Goed nieuws voor een luiaard zoals ik, al deed de gedachte aan Civ 6 met controller toch een druppeltje koud zweet uitbreken. Eens kijken of mijn schrik terecht was en of de PS4 versie naast gemakzucht nog iets te bieden heeft!

Intuïtieve controls

Om met de olifant in de kamer te beginnen: Civ 6 speelt verrassend vlot met controller, wat voor een turn based strategy game van dit kaliber op zijn minst indrukwekkend is te noemen. Navigeren door de dozijnen menu’s en submenu’s verloopt vlotjes, units selecteren en commanderen gaat al even soepel. Een grote open wereld met veel interactieve elementen is control-gewijs altijd een stevige uitdaging voor games van dit genre maar Civ 6 slaagt er doorgaans in om de controls intuïtief te houden – doorgaans. Denk aan in- en uitzoomen met L2 en R2 of je units bewegen en orders opdragen met de directional pad en kruisje, zaken waar de meeste gamers snel mee zullen weg zijn.

Toch hulp nodig? Dan heb je het vlaggen. Het is een ware nachtmerrie om je in de PS4 port een weg te banen door het tutorial-/helpmenu, en gezien de hoeveelheid resources, systemen en opties die je onder de knie dient te krijgen zal je die tutorials wel meer dan eens raadplegen. De eerste paar uurtjes zal je dus door de zure appel heen moeten bijten, helaas.

Visuele UI (maar wel effe wennen)

Bovendien werd de UI aangepast in functie van de nieuwe controls, wat prima is, maar ook hier duurt het wel een tijdje eer je er gewend aan raakt. De PS4-versie vertrouwt bijvoorbeeld vooral op icoontjes en steeds verder vertakkende submenu’s om je alle nodige informatie over je campagne door te spelen, wat betekent dat je zowel de locatie als de betekenis van een hoop icoontjes zal moeten onthouden. Zeker voor nieuwkomers kan dat enorm frustrerend zijn. Eens je grijze massa alles geabsorbeerd heeft, is die visuele weergave van spelinformatie wél heel clean en efficiënt. Nogmaals: ook hier loont die zure appel de moeite.

Totaalpakket

De PS4-versie bevat naast de vanilla game ook meteen de twee uitbreidingen Rise & Fall en Gathering Storm, die beiden een hoop content toevoegen. Vooral die laatste geeft een leuke, hedendaagse twist aan het bouwen van je eigen miniatuur-maatschappijtje door middel van natuurrampen, climate change en vervuiling. Ruik ik daar een Greta Thunberg-factie in de volgende Civ?

Civ 6 is leuk tegen AI maar duizend keer boeiender tegen echte mensen.

Voor de rest blijft de gameplay hetzelfde als op pc en Switch, zowel in positieve als negatieve zin. De bovenvermelde natuurrampen hebben bijvoorbeeld nog steeds niet veel impact, of sommige victory conditions zoals de diplomatische blijven poepsimpel op de meeste moeilijkheidsgraden. Ook de voor- en nadelen en algemene ‘ranking’ van iedere factie blijft behouden. Aan alle Khmer en Georgië spelers: de hoop niet opgeven, mannen. Ooit komt jullie dag.

Loading – please wait...

Civilization VI is een turn-based strategy game. Ooit een bordspel of iets gelijkaardigs gespeeld waarbij je tegenstander minutenlang niets doet terwijl jij met je vingers zit te draaien? Plezant is inderdaad anders. Idem bij Civ 6: het duurt wel effe vooraleer de tegenpartij zijn moves heeft gemaakt, wat bijzonder irritant kan zijn in grote campagnes met meerdere rival factions. Hoe meer vijanden, hoe langer je zal moeten wachten. En dat suckt natuurlijk. Ook bij het opstarten van een campagne kan je minutenlang naar je scherm zitten staren, niet wetende of dat de normale gang van zaken is of je console gecrasht is.

Connectiviteitsproblemen

Last but not least: Civ 6 is leuk tegen AI maar duizend keer boeiender tegen echte mensen, of het nu om local of online multiplayer gaat. In beide gevallen blijkt de multiplayer echter een fiasco waarbij spelers geen private matches kunnen joinen of gekicked worden door verbindingsproblemen. Voor een game zoals Civ 6 is dat uiteraard rampzalig. De connectivity issues zouden er intussen uitgepatched zijn, al stromen er nog steeds veel klachten binnen van spelers die er maar niet in slagen een multiplayer game te joinen of op te zetten. Best dus eerst effe wat research doen als je deze titel zou aanschaffen voor de multiplayer.

21/10/2016
8,0
0

Civilization VI is meer van hetzelfde, maar dan vanuit je luie zetel én met controller. Gelukkig slaagt de game erin om de uitgebreide opties, menus en controls vlotjes te vertalen naar joystick en action buttons. Met uitzondering van een onoverzichtelijk tutorial menu, lange laadtijden en connectivity issues valt er op deze port weinig aan te merken, al blijft toetsenbord en muis (en bij uitbreiding het origineel op pc) mijn voorkeur genieten. Hoe dan ook een waardig alternatief voor wie liever een controller vastheeft en/of lekker onderuitgezakt de wereld wil veroveren.
  • Strakke en intuïtieve controls ondanks de enorme hoeveel opties, acties, menus...
  • Rise & Fall + Gathering Storm zitten er meteen bij
  • Aangepaste UI