8,0
0

Civilization VI: Gathering Storm

"Gathering Storm speelt met enkele interessante concepten"

vr 15/02/2019
Gereviewed door Lazlo

In een tweede uitbreiding op Civilization VI kaart ontwikkelaar Firaxis een pijnlijk actueel thema aan: de klimaatverandering en de impact die ons grondstofgebruik daarop heeft. Maar Gathering Storm is ook meer dan dat. Zo brengt de uitbreiding ook voor de eerste keer een internationaal politiek orgaan in de game en krijg je te maken met een immer veranderende spelomgeving. En laat net die drie elementen voldoende zijn om weer terug te keren naar de 4X strategiegame.

Wanneer ik deze review schrijf, zit ik op de trein van Brussel richting Antwerpen. Het is donderdag en de straten van onze hoofdstad werden voor de zesde keer op rij overspoeld door klimaatspijbelaars. Mocht je het door een marketingbril bekijken, zou je bijna denken dat de duizenden jongeren die nu al een hele tijd de straat op trekken deel uitmaken van de promocampagne rond Civilization VI: Gathering Storm. Nu weet jij net als ik dat ze wel betere redenen hebben om de straat op te trekken, maar het plaatst me wel meteen in juiste sfeer om een game te bespreken die klimaatverandering in z’n meta opneemt.

Global warming is geen hoax

Want een grote factor van ons veranderend klimaat is natuurlijk de hele politieke discussie die rond het thema heerst. In Gathering Storm krijg je de kans zelf eens die politieke touwtjes in handen te nemen. Zo zijn er een hoop gebouwen en units in de latere levels van de game die grondstoffen vereisen om operationeel te blijven. Het verbruiken van die grondstoffen zorgt op termijn voor grondstofschaarste, wat je naar alternatieven dwingt, of je afhankelijk kan maken van de vrijgevigheid van andere spelers. Een ander effect is de opwarming van de planeet, waardoor de poolkappen in-game smelten en het waterspiegel stijgt.

Er zijn een hoop nieuwe elementen waar je rekening mee moet houden in deze uitbreiding.

Die problemen zijn gelukkig niet onoverkomelijk, want je kan op termijn overschakelen op milieuvriendelijke alternatieven zoals waterkrachtcentrales, windenergie en kerncentrales. Die laatste optie biedt echter een extra gevaar, aangezien een slecht onderhouden centrale een kernramp kan veroorzaken in je beschaving. Als het echt te erg wordt, kan je nog steeds overschakelen op waterplatformen waar je bevolking naar verhuist. Niet ideaal, maar wel een goed voorbeeld van hoe de game ieder scenario faciliteert.

Global warming is geen hoax...

Immer veranderend, immer-boeiend

Zoals je kan lezen zijn er dus een hoop nieuwe elementen waar je rekening mee moet houden in deze Civilization-uitbreiding. De global warming-elementen zorgen zeker voor een interessante nieuwe dynamiek in de latere era’s van de game. Ze spelen ook de nieuwe actieve spelwereld-features in de hand, want ook zonder de opwarming die tijdens een speelsessie plaatsvindt heeft de aarde in de game een eigen leven.

Nieuw zijn bijvoorbeeld vulkanen, die van tijd tot tijd actief durven worden en alle bebouwde tiles rondomrond met lava overspoelt. Ver van wegblijven, zou je denken, maar Civ zou Civ niet zijn als er een high risk, high reward van meer vruchtbare bodem aan vulkaangebied zou vasthangen. Hetzelfde geldt voor de overstromingsgebieden langs rivieren en aan de waterrand. Sommige laag gelegen tiles langs rivieren en zeeën hebben de kans te overstromen, wat behoorlijk wat schade aan jouw tile upgrades betekent. Maar wanneer het water dan weer zakt, krijg je een uiterst vruchtbare grond waar je dan weer een hoop voordelen uit puurt.

De actieve spelwereld en het opwarmingsgegeven zijn zonder twijfel de meest interessante toevoegingen aan de game, maar qua design stak ontwikkelaar Firaxis één element in de uitbreiding die toch wel wat  de angel uit het geheel haalt. Je ziet namelijk al voor je ergens wil settelen met je bevolking of een tile onderhevig is aan natuurverschijnselen of niet. Zo kunnen spelers die het op zeker willen spelen zich weghouden van de risicogebieden en de game nagenoeg helemaal spelen zoals ze het gewend zijn. Een beetje jammer. Misschien moet er een extra feature in de game creation worden voorzien die de waarschuwingsindicatoren verbergt? Het is maar een suggestie natuurlijk.

Koppen samen steken

Een derde grote toevoeging aan het geheel is het World Congress. Die lijkt voornamelijk in het leven geroepen om de mid-game van Civilization VI wat sterker af te kruiden met een extra politieke laag. Het Congress brengt alle spelers samen om te stemmen over enkele belangrijke topics die hun invloed hebben op het verdere verloop van de komende beurten. Zo kun je bijvoorbeeld een stemming krijgen waarin je bepaalt of een specifieke leider snellere bevolkingsgroei krijgt, maar minder tevredenheid in z’n land, of omgekeerd. Het World Congress komt iedere 30 beurten samen om over een nieuw topic te stemmen, of kan in gevallen van nood afgevaardigd worden om over specifieke uitdagingen te stemmen. Denk aan wanneer een speler eens stad belegert, dan kan je stemmen om die te helpen of om niets te doen.

Gathering Storm speelt met enkele interessante concepten.

Het World Congress biedt een goede extra laag aan de gameplay met andere leiders. Het nieuwe ultieme doel is een diplomatieke winst. Die haal je door de nieuwe currency in te zamelen: Diplomatic Favors. Door samen te werken met andere leiders aan de hand van alliances, of door afgevaardigden naar stadstaten te sturen. Daarnaast kan je Favors ruilen voor andere goederen bij andere leiders.

Grievances brengen je relaties in kaart

Het diplomatieke spel speelt hand in hand met de grievances, die nu op een betere manier jouw relaties met andere leiders meten. Wanneer een speler je denouncet, of wanneer een speler tegen je ten oorlog trekt, krijg je grievance punten die je dan later kan inzetten om andere spelers om steun te vragen. Het is een systeem waardoor er meer eerlijkheid en balans bestaat en je minder gemakkelijk alleen komt te staan op het internationaal toneel. Anderzijds zal je als agressieve speler minder op steun kunnen rekenen wanneer jij wat te vaak op het oorlogsvlak trekt. Het grievance-systeem verandert de dynamiek van je interacties met andere leiders, en heeft ook weer zijn impact vanaf de mid-game van het spel. Weer een goede zet van Firaxis, als je het mij vraagt.

Daarnaast krijg je met Gathering Storm een hele hoop gebruikelijke toevoegingen. Enkele nieuwe late-game units, waaronder een immense militaire robot, en kan je met de engineering projects kanalen en dammen opbouwen om wispelturige rivieren de kop in te drukken. Belangrijker zijn natuurlijk de nieuwe leiders waarmee je in deze game aan de slag kunt, van naties zoals Frankrijk, Hongarije, Canada en Zweden.

Veruit één van de interessantste toevoegingen is de Maori, dit volk heeft vanaf de start van de game naval units ter beschikking om de wereld via het water te verkennen. Ik heb het gevoel dat de speciallekes bij iedere nieuwe beschaving deze keer wat specifieker zijn dan gebruikelijk, wat ze steeds weer meer doen verlenen naar één specifieke speelstijl. Diplomatie voor Zweden, bijvoorbeeld, of geweld voor de Ottomanen.

21/10/2016
8,0
0

Civilization VI: Gathering Storm speelt met enkele interessante concepten. Het vermengen van de gebruikelijke 4X gameplay met klimaatverandering en een immer veranderende spelwereld zorgen voor een boeiende dynamiek. Alleen jammer dat de game je steeds iets te veel bij het handje neemt en vertelt waar je moet oppassen voor rampen. Ook de race naar een diplomatieke overwinning is interessant en zorgt ervoor dat je mid-game weer een extra focus erbij krijgt. Je leest het al, ik ben fan van de nieuwe Civ VI-uitbreiding. Ik vrees enkel dat mijn nachtrust hieronder zal lijden. Just one … more … turn …
  • Klimaatverandering gaat perfect hand in hand met gebruikelijke Civ-gameplay
  • De mid-game wordt wat meer afgekruid dankzij het diplomatieke element
  • De game vertelt je waar je klimaatrampen kan tegenkomen