User scoreAl 9 stemmen
7,10

Chrono Trigger

Een regelrechte kopie van de mobiele versie...

ma 12/03/2018
Gereviewed voor PC door Michael

Chrono Trigger is geen spiksplinternieuw project; het spel verscheen in 1995. Toen de dieren nog konden spreken waren Square en Enix twee aparte bedrijven en eerstgenoemde ontwikkelde én publiceerde deze game op de SNES. 23 jaar later verraste het gefusioneerde Square Enix ons met een heruitgave die niet zo heel veel van het origineel verschilt. Oldschool graphics, intuïtieve controls en een autosave moeten er een hedendaagse game van maken. Dat is jammer genoeg niet volledig gelukt …

Tijdreizen blijft een mysterieuze bezigheid die is weggelegd voor stripfiguren en videogamehelden. De protagonisten uit Chrono Trigger beleven avonturen verspreid over verschillende tijdsperiodes gaande van een prehistorische periode, middeleeuwse momenten tot futuristische omgevingen. Alles begint op een planeet niet geheel anders dan onze Moeder Aarde en wanneer een simpel portaal een catastrofe veroorzaakt en plotseling als teletijdmachine fungeert, moeten enkele van de hoofdrolspelers het slachtoffer achterna reizen en zo begint een avontuur met vele gezichten. Dat klinkt allemaal mooi, maar de tand des tijds schrijft een overwinning zijn conto en anno 2018 kon ik persoonlijk maar middelmatig van deze herlancering genieten.

Rampzalig fiasco

Misschien ben ik zelfs te positief, want Chrono Trigger 2018 is – hiervoor zouden lijfstraffen moeten worden uitgedeeld – een achterbakse regelrechte kopie van de mobiele versie. Die iOS- en Android-releases dateren uit 2011/2012 en waren bovendien al ports van de Nintendo DS-game uit 2008. Hetgeen ik heb moeten doorworstelen trekt dus op niets, voelt oud aan en als dat een nostalgisch effect moet creëren, moet Square Enix dringend terug aan de tekentafel plaatsnemen. Dan kunnen ze meteen grafische opties toevoegen, en de knoppen klikvriendelijk maken aangezien het nu mobile friendly is en allesbehalve aangenaam speelt met een computermuis of controller in de hand.

Ben je echter bereid om voorbij deze – vooral visuele – tekortkomingen te zien, dan haal je voor 15 euro wel een RPG-topper in huis waaraan je vele uren spelplezier zal beleven. Zoals gezegd loopt het plan om een portaalmachine te gebruiken faliekant mis. Wanneer je daardoor in het verleden bent beland, verzamel je informatie over een dreiging die de toekomstige wereld voor eeuwig zou veranderen.

Veel verschillende settings

De toekomst van zo’n chaos redden klinkt als interessant plan en al snel reis je doorheen drie belangrijke tijdsperiodes om je idee uit te werken. Zo kom je in aanraking met dinosaurussen, stoere ridders en futuristische uitvalsbases, allemaal binnen de tijdspanne van enkele tientallen minuten. Aanvankelijk zal je via het einde der tijden moeten passeren vooraleer je terug in de tijd kan reizen, maar na verloop van tijd bezit je een speciaal voorwerp dat je meer vrijheid biedt. Je ontmoet medehelden in het verleden en de toekomst, vergaart nieuwe uitrustingsonderdelen in alle periodes en zo heb je nooit het gevoel een onnodig plezierreisje te maken.

Ook gevechten voelen belonend aan, want je kan regelmatig tegenstanders die je niet wenst te bevechten zomaar negeren. Zo doet elk gevecht ertoe en op een verdoken turn-based manier komt elke van je één, twee of drie personages aan bod. Wanneer je als duo of trio knokt, kan je aaneengeschakelde aanvallen uitvoeren die krachtiger zijn dan een solo-uithaal. Bovendien bevat Chrono Trigger heel erg veel verschillende beestjes waardoor ik altijd naar het volgende gevecht benieuwd was.

Wie zoekt die vindt

Het verhaal gidst je niet altijd vlekkeloos naar je volgende uitdaging en herinnerde me aan die gouwe ouwe RPG’s waarin je zelf je weg mag zoeken. Soms lijkt de verhaallijn er de brui aan te hebben gegeven en moet je op zoek naar een of andere gescript evenement ergens in de wereld, waardoor het – vooral voor gamers met een modernere ingesteldheid – weleens frustrerend kan zijn. Daarop mag je een heruitgave uiteraard niet afrekenen aangezien een RPG ook mysterieus mag zijn, maar je bent bij deze wel gewaarschuwd.

Waar het grafische onderdelen om van te janken is, voldoet de orkestrale muziek ook na zovele jaren nog aan de vereisten om een RPG richting hogere sferen te brengen. Middenin bossen verandert het geluid van rustige muziek naar betoverende klanken die zeker een meerwaarde voor het spel betekenen. Dat is wat mij betreft ook het mooiste aan deze pc-uitgave, want zo vergeet je als het ware in wat voor een misselijkmakende grafische omgeving je aan het ronddwalen bent.

2015
5,1
User scoreAl 9 stemmen
7,10

Chrono Trigger verdient beter dan deze verfrommelde port die het pc-label onwaardig is. Dat betekent niet dat je hieraan geen enkele greintje plezier kan beleven, want mits het dichtknijpen van één/beide oog/ogen kan je hieraan best wat uitdaging/plezier beleven. Deze titel blijft een van de beste RPG’s uit lang vervlogen tijden en voor € 15 kan je de 2018-versie in huis halen.
  • Chrono Trigger is en blijft een goed RPG-spel
  • Interessant verhaal
  • Tijdreizen