5,5
User scoreAl 14 stemmen
7,2

Chimparty

"Leuk geprobeerd, maar niet meer dan dat"

vr 30/11/2018

Partygames zijn er in alle vormen, maten en gewichten en platformen. Zo keert de Just Dance-franchise jaarlijks terug, zijn er de Mario Party-games en kan je je laten gaan in diverse PlayLink-varianten. Onlangs verschenen er opnieuw twee uit de PlayLink-serie en deze review gaat over één ervan: Chimparty. Of hoe partygames ook kunnen tegenvallen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik als fan van PlayStation in het algemeen telkens uitkijk naar wat de Japanse gigant allemaal op ons afvuurt. Vorig jaar introduceerde PlayStation het PlayLink-gamma waarbij je met tablets of smartphones in aanslag naar je televisiescherm staart. Daarbij kunnen zelfs mensen meedoen die nog nooit van een PlayStation hebben gehoord. De besturing is erg basic en dus enorm gebruiksvriendelijk voor nieuwelingen. Dat was het geval bij Knowledge is Power, maar ook bij Hidden Agenda en That’s You. Games waarvan je de reviews hieronder kan terugvinden. Ook bij Chimparty houdt het allemaal niet veel in, wat dus als een van de sterktes van de PlayLink-serie gerekend kan worden.

Mario Party-achtig

Chimparty is kort door de bocht iets Mario Party-achtig, maar dan zonder dat iconische personages de show stelen. De hoofdrolspelers in Chimparty zijn vier gekleurde apen die als eerste aan het einde van het speelbord moeten geraken door het zo goed mogelijk uitvoeren van enkele minigames. Dat is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Naast de beperkt benodigde skills in de minigames schotelt het spel je ook een te grote dosis geluk voor. Dobbelsteenworpen zijn daarbij het grootste hulpmiddel. Daarnaast kan een reeds bezette plek niet nogmaals worden ingenomen, dus lukt het zelfs met een slechte dobbelsteenworp vrij eenvoudig om als laatste terug vooraan het speelbord te komen. Daardoor blijft het tot het einde spannend wie zich als winnaar mag kronen.

Erg veel variatie zit er helaas niet in de minigames.

Voor het zover is, moeten er diverse minigames uitgevoerd worden. Met de smartphone of tablet in de aanslag krijg je eerst wat instructies, terwijl je daarna de keuze hebt om direct aan de slag te gaan met de minigame of toch eerst een oefenronde te doen. Die tweede optie zorgt ervoor dat je het doel iets beter begrijpt eens je ‘voor het echt’ speelt, terwijl direct voor optie één gaan meestal zorgt voor enkele willekeurige aanrakingen op het scherm van je mobiele toestel met een teleurstellende score tot gevolg. Ook hier speelt de geluksfactor namelijk een relatief grote rol …

Repetitief

Hoewel de besturing erg eenvoudig is, is het toch niet helemaal wat het moet zijn. Je beweegt de apen door een simpele druk op je toestel. De ene keer wat langer dan de andere, met andere effecten tot gevolg. Zo druk je op de virtuele knop eens de gewenste richting aangegeven wordt en hou je die knop ingedrukt om de kracht van een sprong aan te geven. Tot slot laat je de knop los op het moment dat je wil springen. Dit doe je om zoveel mogelijk punten te scoren in bijvoorbeeld een potje basketbal. Slinger je aap door de ring en je scoort een punt, maar lukt het om een kokosnoot vast te grijpen en daar samen mee door de ring te vliegen, dan sprokkel je drie punten bij elkaar.

Erg veel variatie zit er helaas niet in de minigames, want ze bestaan meestal uit het slingeren van je aap naar een doel of het slingeren van je aap om een zo groot mogelijke afstand af te leggen. Het steekt allemaal een beetje snel tegen, wat ervoor zorgt dat de party game niet erg veel gespeeld zal worden. Ook de grote portie geluk steekt wat tegen. Zo speel je een volleybalmatch in twee teams van twee spelers. Het team dat gewoon blijft staan en dus niet hysterisch op zijn aanraakscherm drukt, haalt meestal de overwinning in huis. Toch iets ondernemen geeft je dus niet altijd een voordeel. Een jammere zaak, wat ervoor zorgt dat ik de nieuwe Knowlegde is Power een paar keer extra zal spelen. Daarover volgende week meer.

01/01/1995
5,5
User scoreAl 14 stemmen
7,2

Chimparty valt tegen, maar is de naam partygame wel waard. Het is laagdrempelig en heeft een bijzonder eenvoudige, maar matige besturing, waardoor zelfs oma kan meedingen naar de overwinning. Echter speelt de factor geluk een te grote rol, gaan de verschillende minigames snel vervelen. Het is leuk geprobeerd, maar niet meer dan dat. Een gemiste kans.
  • Iedereen kan meedoen
  • Best grappig
  • Er is te veel geluk mee gemoeid