Catherine: Full Body

7,0
0

Catherine: Full Body

"Naast het verhaal vond ik deze titel niet veel om het lijf hebben"

vr 06/09/2019

Een game in anime-stijl waarin je als dertigjarige man-baby een driehoeksverhouding aangaat, jezelf te pletter zuipt in een triest café en ’s nachts aan vreemde Tetris-nachtmerries lijdt? Catherine, een verhalende puzzle game uit 2011, is allesbehalve alledaags te noemen, zoveel is zeker. Nu, 8 jaar na datum, krijgt het spel een tweede leven onder de noemer Catherine: Full Body. En alsof het origineel niet vreemd genoeg was, doet deze er nog een schepje bovenop.

Het vierde wiel aan de wagen

Waar het hoofdpersonage Vincent in het origineel slechts zijn aandacht hoefde te verdelen onder 2 lieftallige dames, komt daar in Full Body nog een derde bij: Rin, kort voor – je raadt het al – Qatherine, ditmaal met Q. Haar aanwezigheid buigt de driehoeksverhouding tussen Vincent, Katherine en Catherine om tot een… liefdesvierkant? In ieder geval, keuze genoeg voor onze casanova.

Met de toevoeging van Rin als derde potentiële waifu krijgt het verhaal natuurlijk een extra dimensie. Meer mogelijke eindes (nu 13 in totaal), extra story arcs, meer randpersonages – zie het als een soort editor’s cut van het origineel.

In Full Body verandert er weinig aan de originele gameplay formule.

Aan sappige dialogen trouwens geen gebrek. Naast Vincent’s slappe pick-up lines snijdt de game nochtans verrassend diepe onderwerpen aan zoals ontrouw, de rol van het huwelijk in onze hedendaagse samenleving en de druk van “volwassen worden”, iets wat je op het eerste zicht totaal niet zou verwachten van dit type games. Die onderwerpen komen voornamelijk aan bod in verhalende secties die plaatsvinden in Vincent’s stamcafé, de Stray Sheep Bar.  Overdag krijg je daar naast een hele hoop pinten ook belangrijke keuzes voorgeschoteld die een zware impact kunnen hebben op Vincent’s leven. Een aanzienlijk deel van de gameplay draait rond die keuzes: met welk vriendinnetje je sms’t, of je de andere losers in de kroeg hun beklag laat doen, hoeveel pinten je hijst – allemaal diepe filosofische kwesties die dagelijks de revue passeren. Het leven kan zwaar zijn.

Meer blokken, puzzels en modes

’s Nachts begint de miserie pas echt. Deze secties van Catherine: Full Body worden gepresenteerd als nachtmerries van Vincent waarin je een reeks blokpuzzels moet oplossen om bovenaan een toren te raken. Je verschuift individuele blokken één per één en klautert steeds hoger in een poging je nachtmerries te ontsnappen. Doe je dat niet, dan sterf je. Redelijk extreme premisse als je het mij vraagt, maar goed, wie ben ik om de geniale vreemdheid van Catherine te veroordelen.

In Full Body verandert er weinig aan de originele gameplay formule, maar er komen wel bakken puzzels, types blokken en zelfs volledig nieuwe modes bij. Vooral de Remix mode en Story mode springen daarbij in het oog: de eerste schudt de originele puzzels flink door elkaar voor een hernieuwde uitdaging, de tweede gooit de puzzels overboord zodat je ongestoord kan focussen op Vincent’s liefdesperikelen. Handig voor als je alle endings wil vrijspelen met een minimum aan tijd en moeite.

Vreemde kruisbestuiving

Veel slechts valt er eerlijk gezegd niet te vertellen over de Full Body edition. Het spreekt voor zich dat Catherine: Full Body bij veel mensen op een stevige frons zal worden onthaald, maar dat neemt niet weg dat deze titel een unieke mix van genres is en verrassend veel diepgang bevat op verhalend vlak. Maar als we dan toch moeten muggenziften...

De puzzels slaagden er niet in om op lange termijn mijn aandacht te houden.

De Full Body edition beloofde “improved graphics”, al is daar weinig van te merken. Ze zijn misschien iets beter maar dankzij de kleurrijke cel-shaded artstyle valt het verschil nauwelijks op. Langs de andere kant wordt dit minpuntje dan weer rechtgetrokken door de sterke voice acting, waarvoor dezelfde stemacteurs als in het origineel zijn teruggekeerd voor wat extra lijntjes dialoog.

Verder slaagden de puzzels er niet in om op lange termijn mijn aandacht te houden. Ondanks de toevoeging van nieuwe soorten blokken blijven de mechanics van de puzzelsecties eenheidsworst. De toevoeging van een online multiplayer zal voor sommigen wel fijn nieuws zijn, al stel ik me toch de vraag wie daar in godsnaam moedwillig uren in pompt en of de developer niet beter wat extra aandacht had geschonken aan nieuwe mechanics voor de puzzelsecties.

03/09/2019
7,0
0

Laat ons afsluiten met de olifant in de kamer: het totaalconcept. De kruisbestuiving tussen anime dating sim en Tetris-achtige puzzel game is op zijn minst uniek te noemen. Los van het feit dat deze game veel beter meevalt dan je zou verwachten, is en blijft het nog steeds een spel waar veel mensen nul komma nul voeling mee zullen hebben. De thema’s die het aankaart zijn verrassend en je mening over de personages en hun relaties zal continu heen en weer schommelen, maar naast het verhaal vond ik deze titel niet veel om het lijf hebben. In ieder geval wel een hele upgrade ten opzichte van het origineel, dus als je eens zin hebt in iets anders: go for it. Verandering van spijs doet eten, zeker?
  • Verhaal krijgt extra dimensie door toevoeging van Rin
  • Extra eindes, nieuwe personages, meer diepgang
  • Verschillende modes waardoor je scherper kan inzoomen op gameplay of verhaal