Captain Tsubasa: Rise Of New Champions

7,0
0

Captain Tsubasa: Rise Of New Champions

Net als ik mijn neo tiger shot aan het opladen ben word ik getrakteerd op een razor tackle. Hopelijk kan mijn falcon straks voor de gelijkmaker zorgen na de genadeloze skylab hurricane. Niet echt gekende termen voor de doorsnee voetbalfan. Captain Tsubasa blijft dan ook ver weg van de simulatiesfeer en zorgt voor een frisse, over-the-top arcade-ervaring in het voetbalgenre.

Waarom Wel?

Torpedo!

Wie even helemaal genoeg heeft van de voetbalsimulaties en hunkert naar een arcade-ervaring kan terecht bij Captain Tsubasa. Deze game gooit het tactische bord volledig overboord. Weg met tactisch denken, professionele fouten maken, de ruimte opzoeken of slimme looplijnen toepassen. Gedaan met prachtige krulballen en listige lobjes. In Rise Of New Champions probeer je zo krachtig mogelijke schoten af te leveren, vergezeld van tijgers, valken of ander ongein.

Spelers lopen de doelpalen op om meters hoog boven het veld uit te toornen en zo de krachtigste kopbal ooit richting je doelman te torpederen. Luchtduels veranderen in ware veldslagen en schoten vanop 40 meter jagen de keeper gewoon mee tegen de netten. Captain Tsubasa is krankzinnig en dat is een positief punt.

De RPG-elementen naast het veld zijn leuk en amusant.

Als ervaren FIFA-speler had ik best wat tijd nodig om al m’n gewoontes om te gooien. Tsubasa speelt op een vreemde manier misschien wel meer als een actiegame dan een sportspel. Je gebruikt speciale aanvallen, vreemde technieken en wacko passeerbewegingen. Elke speler heeft een spirit-meter die hem toestaat om onder andere te sprinten of te schieten. Hoe meer spirit, hoe meer je kan. Deze game is gebaseerd op de gelijknamige anime-serie en ademt deze sfeer volledig. Het is alsof Dragon Ball Z besloot om een voetbalcompetitie op te starten.

In Rise Of New Champions probeer je zo krachtig mogelijke schoten af te leveren, vergezeld van tijgers, valken of ander ongein.

Kleedkamerpraat

Tsubasa kent twee verschillende story modes. In Episode Tsubasa neem je de rol aan van het titelkarakter. Als kapitein van Nankatsu MS ga je op zoek naar een derde eindzege op rij in het landelijke scholentornooi. Iets wat nog nooit iemand gelukt is. De rivalen zijn echter allemaal gebrand op jouw falen. Het is een klassiek verhaal met gekende ingrediënten zoals hartverscheurende blessures, ruzie met de coach en de verlammende angst om buitenspel te staan. Best genietbaar, al kan je de verhaalgang waarschijnlijk zelf gokken. Het is het aanstekelijke enthousiasme dat de makers overbrengen dat je bezig houdt.

In Episode New Hero maak je jouw eigen wonderboy aan en kies je welk schoolteam je wil vervoegen. Hier zit best wat replay value in omdat elke school z’n eigen verhaal heeft. Je ultieme droom is geselecteerd te raken voor het jeugdteam van Japan en op het internationale toneel te schitteren.

Captain Tsubasa is krankzinnig en dat is een positief punt.

Makelaars, scouts en team managers: ze spelen allemaal hun rol. Tsubasa brengt ook een dosis RPG want heel wat cutscenes spelen zich af naast het veld. Aan jou om de doorslaggevende antwoorden te geven tijdens gesprekken. Je spendeert genoeg tijd in de kleedkamer en op het oefencomplex.

Een goed deel van beide campaigns is scripted. Schrik dus niet als je plotseling een doelpunt slikt terwijl je zo sterk bezig was. Cutscenes tijdens de wedstrijden zelf komen vaak voor en kondigen beslissende momenten aan. Je kan je eigen character customizen en verschillende consumables geven. Ook beslis je met welke teamgenoten en rivalen je bevriend raakt, om zo nieuwe skills te leren.

Verder is er ook een online deel waar je jouw eigen team kan samenstellen en in een zo hoog mogelijke divisie probeert te raken. Je eigen logo en tenue aanmaken blijft altijd kwijlen voor de voetbalfanaat.

Een goed deel van beide campaigns is scripted. Schrik dus niet als je plotseling een doelpunt slikt terwijl je zo sterk bezig was.

Waarom Niet?

Beperkte Team Spirit

Er is héél wat nieuws op het eerste zicht in Captain Tsubasa, vooral omdat zo’n games maar heel zelden passeren. Je bent het helaas allemaal vrij snel gewoon. Eenmaal je het principe om succesvol te spelen hebt gevonden is er nog weinig aan. Tijdens m’n playthrough van de Tsubasa-campaign heb ik niet meer dan vijf “verschillende” doelpunten gezien.

Captain Tsubasa is duidelijk met heel veel liefde gemaakt.

Diezelfde lijn wordt online doorgetrokken. Je belegert de doelman van de vijand met schoten tot z’n spirit-meter helemaal op is om dan met zekerheid te scoren. In het begin speelt Rise Of New Champions héél vers, na een vijftal uur op het veld héél gekend. De tiende keer dat ik m’n spirituele tijger mijn schot in doel zag jagen begon m’n supportershart niet sneller te bonzen.

De RPG-elementen naast het veld zijn leuk en amusant, vooral tijdens de New Hero-campaign.

Niet altijd even boeiend

De RPG-elementen naast het veld zijn leuk en amusant, vooral tijdens de New Hero-campaign. Na een kwart van de Tsubasa-campaign verdwijnen ze helaas plotsklaps volledig. Ook voor de New Hero gaat het om kleinere details. Er zijn wel meer zaken in deze game die vooral filler zijn en niet bijster veel toevoegen aan de ervaring.

Captain Tsubasa is duidelijk met heel veel liefde gemaakt en het is fijn om te zien hoe deze voetbalgame gewoon voor puur genot staat. Er zijn geen honderden teams (amper meer dan twintig), noch tientallen stadia maar da’s ook helemaal niet het punt. Het draait hem hier meer om de persoonlijke verhalen van alle karakters.

Het verhaal van Roberto Hongo, de Braziliaanse mentor van Tsubasa, grijpt je bij de keel. Anderen blijven zeer banaal en ben je één partijtje verder weer vergeten. Captain Tsubasa mag met trots het veld betreden maar blijft niet tot het laatste fluitsignaal interessant. Voor een lagere prijs is dit voor elke fan van the beautiful game wel een aparte ervaring.

08/27/2020
7,0
0

Conclusie van RoMa

Captain Tsubasa brengt een compleet van de pot gerukte arcade-ervaring voor de gamende voetbalfan. Helaas blijft deze niet lang fris en zit je na een tiental uur al met de geur van een gebruikte scheenlap. Rise Of New Champions brengt aparte gameplay en een aangename dubbele campaign. De uitwerking naast het veld is helaas niet eerste klasse. Voor een lagere prijs is een flying phoenix lanceren pure fun. Verwacht gewoon niet dat dit een heel voetbalseizoen interessant blijft.

• Zeer aparte, frisse over-the-top ervaring
  • Verschillende storylines worden mooi gebracht
  • Classic anime sfeer