8,0
0

Captain Toad: Treasure Tracker (Switch)

"Een titel die nooit gaat vervelen"

wo 11/07/2018
Gereviewed door Raymand

Hoewel Toad al lang een rol speelt in de first partygames van Nintendo, moest hij zich altijd tevreden stellen met bijrollen. Met Captain Toad is daar verandering in gekomen en draait het allemaal rond hem en zijn liefje Toadette. En ja, je hebt gelijk, deze titel verscheen in 2014 ook al op de Wii U.

Het 'verhaal' is gemakkelijk te omschrijven: Toadette is ontvoerd door een reusachtige adelaar en Toad moet haar bevrijden doorheen een labyrint van 70 levels. Deze game is echter geen platformer maar een puzzelgame.

Creatieve levels

Het hoofddoel in elk level is de gouden ster te veroveren. Maar naast de gouden ster, is het ook raadzaam om de munten en de drie diamanten te verzamelen. Daarnaast heeft elke level nog specifieke zijmissies, zoals bijvoorbeeld de gouden paddenstoel vinden, een bepaald aantal munten verzamelen, verborgen blijven voor vijanden of ze allemaal verslaan. De levels zijn een soort van labyrint, die énorm divers zijn. En dat is ook meteen de sterkte van deze game. Ze zijn allemaal zo verschillend dat het nooit saai wordt. Zo moest ik op een bepaald moment plaatsnemen in een mijnkarretje. De game veranderde even in een first person shooter en ik moest knolrapen gooien naar de vijanden. In handheldmodus moest ik de switch draaien en kantelen om te mikken. Best wel leuk.

Dankzij het leveldesign wordt de game nooit saai.

Alle levels zijn volledig in 3D. Je kan de camera volledig draaien en tilten en je hebt enkele zoomniveaus. Die bewegingsvrijheid van de camera is echt nodig omdat de gouden ster, de diamanten en bonussen goed kunnen verstopt zijn. Vaak zie je ze uiteindelijk wel liggen, maar erbij geraken is weer iets anders want Toad is maar een simpele ziel en kan eigenlijk bijna niks...

Toad draagt een hoofdlamp waarmee hij zijn directe omgeving kan verlichten en kleine vijanden mee kan verslaan.

Incapabele Toad

Toad draagt een hoofdlamp waarmee hij zijn directe omgeving kan verlichten en kleine vijanden mee kan verslaan. Hij kan ook knolrapen en ander materiaal uit de grond trekken, zwemmen, aan hendels draaien en drukknoppen induwen. Maar springen en rennen, daartoe is hij niet in staat. Met andere woorden: er is heel veel interactie met de omgeving nodig en soms behoorlijk wat denkwerk. Bruggen en platformen manipuleren, je vijanden gebruiken: er zijn veel creatieve manieren voorzien om je doelen te bereiken.

Bij sommige levels moet je gebruikmaken van de cursor. In handheldmode kan je het scherm aanraken, maar wanneer je met de Joy-Cons speelt of zelfs de gamepad, gebeurt dat via de motion sensor. En dat is niet gemakkelijk met beide controllers. Dat is dan ook meteen een minpuntje in de game. Want in sommige levels moet je dan de cursor gebruiken om bijvoorbeeld grote blokken te verplaatsen. Variatie is goed, maar ik vond geen consistente lijn in wanneer ik de cursor moest gebruiken om beweging te krijgen in objecten van de level.

Grafisch bevat deze titel een rijk kleurenpalet en hij is zeer leuk vormgegeven. De hoge aaibaarheidsfactor is natuurlijk opnieuw van de partij en voor kinderen is deze game fantastisch. De levels duren niet lang, zijn niet overdreven moeilijk zodat ze niet opgeven, en door de variatie in de levels vervelen ze zich allerminst. Bovendien wordt hun denkvermogen verder gestimuleerd.

13/07/2018
8,0
0

Conclusie van Raymand

Captain Toad is een geweldige puzzelgame en absolute aanrader wanneer je er kinderen wilt bij betrekken. Voor ervaren puzzelaars zit er misschien net iets te weinig uitdaging in, omdat ik nooit het gevoel had met de handen in het haar te zitten van complexiteit. Maar de variatie in levels, zowel grafisch als op vlak van interactie, zorgt er wel voor dat deze game absoluut niet verveelt. Ideaal om mee op reis te nemen en je kinderen rustig te houden in de wagen/vliegtuig naar je vakantiebestemming.
  • veel variatie in leveldesign
  • veel gevarieerde puzzels
  • goed voor kinderen