Call of The Sea

9,0
0

Call of The Sea

Puzzelgames zijn een licht uitstervend ras in de gameswereld. Jaren geleden beleefde het genre hoogdagen met fantastische games zoals Myst, Monkey Island en Grim Fandango. Toch verschijnen er tussen al dat AAA-geweld af en toe verborgen juweeltjes voor de fans van het genre. Denk maar aan Night In The Woods, Firewatch en Thimbleweed Park. Of Call of The Sea zich bij dit rijtje mag vervoegen, zocht ik voor jullie uit.

Op zoek naar je verdwenen partner

In Call of The Sea stap je in de schoenen van Norah Everhart. Een dame met een mysterieuze aandoening aan haar armen waardoor ze er zwarte vlekken op krijgt. We schrijven het jaar 1934 en je ontwaakt na een nachtmerrie op een schip dat je naar een eiland brengt dat in het zuidelijke deel van de Stille Oceaan ligt. Daar was Harry, de man van Norah, op een expeditie getrokken om een geneesmiddel te vinden voor zijn vrouw.

Nadat ze plotseling geen brieven meer krijgt van haar man, besluit ze om hem achterna te reizen naar dit mysterieuze eiland. Al snel na haar aankomst ontdekt ze dat er heel wat misgelopen is tijdens de expeditie en dat het eiland meer geheimen met zich meedraagt dan initieel gedacht.

Zet je grijze cellen aan het werk

Die geheimen en mysteries worden stukje bij beetje opgelost door middel van de vele puzzels die je moet zien op te lossen. Het fijne is dat je merkt dat deze met heel veel liefde en aandacht zijn gemaakt door het ontwikkelteam. De puzzels zijn in het begin nog vrij voor de hand liggend, maar worden naarmate je dieper in het verhaal duikt een stuk complexer.

De audio en de graphics zijn meer dan dik in orde.

Gelukkig worden ze nooit écht frustrerend moeilijk, al zal je bij momenten toch serieus in je haar moeten krabben. Een handige bondgenoot tijdens je avontuur is ongetwijfeld het notitieboekje van Norah. Hierin schrijft ze alle belangrijke zaken op die je ontdekt op het eiland waardoor dit een echte goudmijn wordt wanneer je vast komt te zitten bij een puzzel.

Voor deze puzzels moet je niet alleen je ogen en oren openhouden tijdens je ontdekkingstocht op het eiland, maar je zal ook ontzettend complexe apparaten ontdekken waarvan het nut niet altijd meteen duidelijk is. Het verhaal is trouwens onderverdeeld in verschillende hoofdstukken en elk hoofdstuk heeft bijna altijd een grote puzzel die je moet zien op te lossen. Dit zorgt voor een duidelijke flow in het verhaal en geeft je op de juiste momenten een welgekomen morele boost.

Audiovisuele pracht en praal

Wanneer je in het begin van het spel in een kleine sloep op weg bent naar het eiland, valt onmiddellijk op hoe prachtig de game er uitziet. Op het eerste gezicht zou je het niet verwachten, maar de ontwikkelaars hebben ontzettend veel detail weten te steken in de omgeving waardoor je jezelf echt in een dichtbeboste jungle bevindt. De combinatie van realisme en een erg fel kleurenpallet is meer dan geslaagd en past perfect bij de mysterieuze sfeer die men hier wil neerzetten. Af en toe zag ik een texture heel kort flikkeren bij het inladen, maar dit was meer een eenzame uitzondering dan de regel.

De vele puzzels worden nooit echt frustrerend moeilijk.

Ook op het vlak van audio kan ik niet anders dan positief zijn. De achtergrondgeluiden brengen je meteen in de stemming. Dat doet overigens ook de achtergrondmuziek die speciaal voor deze game gecomponeerd werd. Deze is luchtig en vrolijk wanneer je op onderzoek trekt, maar wordt ook snel dreigend wanneer het spannend wordt. En dan wil ik zeker de stemacteurs ook even in de schijnwerpers zetten. Want zowel Cissy Jones, die de rol van Norah vertolkt als Yuri Lowenthal zetten hier sublieme acteerprestaties neer. En dat is ontzettend belangrijk om je betrokken te voelen bij het verhaal, zeker in dit soort games.

Wist je dat?

Leuk wist-je-dat-je: Cissy Jones sprak onder andere ook de stem in van Delilah in Firewatch. Je weet wel, de mysterieuze baas van het hoofdpersonage die je te pas en te onpas opriep via de radio. Yuri Lowenthal kennen we dan voornamelijk als de stem van Peter Parker aka Spider-Man in de PlayStation-exclusive Marvel’s Spider-Man en Spider-Man: Miles Morales.

12/08/2020
9,0
0

Call of The Sea is een prachtige game die je op alle vlakken uitdaagt met zijn puzzels. Hoewel ik bij momenten serieus in mijn haren moest krabben, zijn de puzzels nooit onnodig ingewikkeld of moeilijk. Hierdoor kan je voluit genieten van het intrigerende verhaal. Ik wil ook een dikke pluim geven aan het fantastische stemmenwerk dat geleverd werd en er mee voor zorgt dat je helemaal ondergedompeld wordt in het mysterie. Als ik dan toch kritiek moet geven, moet ik toegeven dat de game net wat te kort is met zijn 5 uur durend verhaal. Wat uitstekend is voor een game die slechts €19,99 kost en zelfs onderdeel is van Xbox GamePass! Niets belet je dus om het verhaal van Norah, Harry én het eiland te ontdekken!

• Prachtige visuals
  • Uitdagende puzzels
  • Intrigerend verhaal