s
r

Call of Duty: Modern Warfare 2: Campaign Remastered

7,0
0

"Pas nu besef ik hoe f*cked up die missie was"

Wie zich een rasechte gamer achtte in 2009 herinnert zich nog levendig de release van Call of Duty: Modern Warfare 2. Voor mij persoonlijk één van de leukste games die de PlayStation 3 ooit te zien kreeg. Het verhaal wist mij wat minder te boeien; ik spendeerde vele dagen in het multiplayer-luik van de game. Niet alleen kende ik multiplayer maps zoals Afghan, Rust en Terminal uit mijn broekzak; ook de Spec Ops-modus draaide overuren op mijn PlayStation 3. Wat was ik blij toen ik las dat Modern Warfare 2 een remaster kreeg, al was dat alvorens ik te weten kwam dat mijn twee favoriete aspecten niet in de game zouden zitten.

Waarom wél?

Iconische momenten

Iedereen die ooit de campaign van Call of Duty: Modern Warfare 2 onder handen nam, herinnert zich vandaag nog levendig enkele taferelen. Voor mij persoonlijk was dat de ‘No Russian’-mission waarin je alles en iedereen overhoop knalde in een vliegtuigterminal. Pas nu besef ik overigens hoe f*cked up die missie eigenlijk was en ik indertijd beter de ‘I will be offended’-optie van de game had aangevinkt.

Hoe dan ook is het relatief goed uitgedraaid met mij, al kreeg de game daarom indertijd tonnen kritiek over zich heen. Helemaal getraumatiseerd werd ik pas op het einde van de game. Zonder teveel uit de doeken te doen, doet het mes in de rug tot op vandaag nog pijn. Alle momenten die indertijd een diepe indruk op mij achterlieten zijn met andere woorden terug, hoera!

Memorable personages

Los van enkele momenten in de game die in mijn geheugen werden gegrift, zijn er ook de personages die indertijd een diepe indruk op mij nalieten. Wie herinnert zich Soap, Price en Ghost niet? Ik was dan ook oprecht blij toen ik de drie opnieuw voor me zag staan bij het opstarten van de game; het was een leuk weerzien met vrienden van 10 jaar geleden. Ook die dekselse Shepherd, die verantwoordelijk is voor enkele van mijn ‘trust issues’, duikt nog steeds in mijn nachtmerries op.

Pas nu besef ik overigens hoe f*cked up die missie was.

Infinity Ward slaagde erin om in de twintigtal missies enkele unieke banden op te bouwen tussen speler en diverse personages waarvan andere shooters wél iets kunnen leren. Wie herinnert zich niet de ijskoude blik van Vladimir Makarov op het vliegveld vooraleer hij jou het genadeschot geeft?

Variërende setting

Het verhaal in Call of Duty: Modern Warfare 2 springt wat van de hak op de tak. Dit liet ontwikkelaar Infinity Ward echter toe om verschillende settings, stijlen en omgevingen aan het bod te laten komen. Gaande van een sneeuwstorm met beperkt zicht tot kleurrijke favela’s met rebellenlegers; alle stijlen kwamen aan het bod.

Dan heb ik het overigens niet alleen over de grafische stijlen; ook aan gameplay was er heel wat variatie. Zo zijn er missies waarin je naar hartelust kan rondknallen, waarin stealth geen overbodige luxe is of waarin subtiliteit vereist is om een vijand levend gevangen te nemen.

Waar is mijn multiplayer?!

Zoals ik reeds vermeldde waren de competitieve multiplayer- en de Spec Ops-modi mijn favoriete aspecten van de game. Ik kwam dan ook van een behoorlijk kale reis thuis toen ik besefte dat de twee leukste zaken niet in de Remaster vervat zaten. De redenering die Activision maakt omtrent het opsplitsen van hun spelers in enkele games is wel ergens logisch. Bij Activision zouden ze liever wat meer werk en tijd investeren in het brengen van de oude maps in Modern Warfare in tegenstelling tot een standalone Modern Warfare 2: Remastered-multiplayer. De Rust-map is daar het perfecte voorbeeld van. Omtrent de Spec Ops-modus blijf ik echter op mijn honger zitten… Breng alstublieft die geniale couch co-op terug!

Rage quits

Ik legde geregeld het loodje in Modern Warfare 2 en hoewel ik daar meestal geen probleem mee heb, was dat bij deze game wél het geval. Veelal werd mijn hit marker uit het niets rood terwijl ik geen flauw benul had waar de vijand zich bevond. Ook zijn vele objectieven simpelweg niet goed genoeg uitgelegd waardoor ik geregeld onterecht een diepe levensquote te zien krijg bij het sterven. Zo is het op bepaalde momenten voor mij helemaal niet duidelijk wanneer ik mag schieten of in welke zones ik al dan niet mag lopen zonder met een volautomatisch machinegeweer neergeschoten te worden. Jammer genoeg werden deze zaken in de remaster niet aangepakt.

Wereldvreemde AI

Hoewel de game hier en daar een likje verf kreeg, zijn de AI-vijanden nog steeds even debiel als indertijd. Geregeld sta ik oog in oog met twee vijanden en vooraleer ze nog maar hun wapens hebben aangeraakt, heb ik al een mes in hun buik geplant. Ook hun opstelling op het veld en hun tactische positioneringen doen mij vermoeden dat de generaal gewoon simpelweg met zijn teerling wierp om een richting te bepalen. Grafisch kreeg deze Modern Warfare 2: Remastered een flinke opknapbeurt, al kan dat allesbehalve gezegd worden van de AI-vijanden.

7,0
0

Conclusie van Ard

Modern Warfare 2 is allesbehalve een volledige game; het likje verf maakt het gebrek aan multiplayer-content jammer genoeg niet goed. Al bij al is het wel leuk om wegens nostalgische redenen nogmaals door de game heen te wandelen. Ben je echter op zoek naar het neusje van de zalm qua verhaal en intelligente AI-vijanden, dan laat je deze Remastered-versie best links liggen. Pluspunt? De game kost slechts 20 euro.
  • Memorabele momenten
  • Iconische personages
  • Relatief goedkoop (20 euro)