9,0
10,0

Call of Duty: Modern Warfare

"Alle toekomstige mappen, modi en andere functionele DLC gratis"

vr 25/10/2019
Gereviewed door Raf

Er is een reden waarom deze nieuwe Modern Warfare het zonder een nummer achteraan doet. Dit is geen vervolg, geen prequel, maar een nieuwe start. Eentje met een nieuwe engine die het er nog mooier doet uitzien, met meer motion capturing (en levensechtere animaties). Ook met kogels die voor de eerste keer in een Modern Warfare-game effectief gemodelleerd worden, een baan van loop naar bestemming volgen en, afhankelijk van het kaliber en de afstand, sommige materialen wel kunnen penetreren en andere niet. En dat is nog maar het begin...

Cross platform én geen season pass

Modern Warfare draait op een nieuwe netwerk-code die het lang niet slecht doet voor een game die cross-platform gaming ondersteunt. Dus of jij en je vrienden nu op pc, Xbox One of PS4 spelen, je kan samen of tegen elkaar vechten. Speel je liever enkel tegen andere console- of pc-spelers? Dat kan ook. Het belang van cross platform om één grote spelerscommunity te creëren wordt enkel geëvenaard door het feit dat Modern Warfare komaf maakt met de season pass. Alle toekomstige nieuwe content wordt gratis, en dus voor iedereen toegankelijk. Er komt wel een betalende battle pass met premium content, maar daar zou je enkel en alleen cosmetische spullen en niets functioneels mee krijgen.

Geloofwaardige single player

Over Modern Warfare’s single player-campagne is heel wat te doen geweest. Toen ik de eerste gameplay van die campagne te zien kreeg werd al duidelijk dat de makers niet voor de makkelijkste piste kozen. Dit door gevoelige geopolitieke onderwerpen, een ongefilterde kijk op de allesbehalve glorieuze gruwel die gewapende conflicten zijn en de moeilijke keuzes op leven en dood die je in een split-seconde moet maken. Het is soms best heftig, maar wat het zo heftig maakt is deze keer niet het spektakel, maar juist de onderkoelde geloofwaardigheid van het verhaal.

Geen zombies voor deze Modern Warfare. Wel Spec Ops.

Die nieuwe engine, samen met een realistisch scenario met uitstekend acteerwerk, doet veel om de onderdompeling een overtuigend gevoel te geven, maar puur gameplaytechnisch volgt deze single player het stramien van de vorige edities. Een mix van stealth-, actie-, voertuig-, sniper-, coördinatie en escorte-scenario’s sturen je in rechte lijn van start naar finish. Aan het eind van de rit vond ik dit niet de meest pakkende campagne, daarvoor trokken sommige voorgangers de Hollywoodregisters te efficiënt open, maar inhoudelijk absoluut de boeiendste en beste tot nog toe. En omdat sommigen onder jullie dat belangrijk om weten vinden: ik deed er iets meer dan 6 uur over, inclusief de post credits scène.

Uitgebreide(re) en diverse(re) muliplayer

2vs2

De flashmaps zijn de kleine 2vs2-mappen waar vooralsnog 2 modi op te spelen zijn. Firefight en Firefight OSP. Die eerste geeft de spelers aan beide kanten in elke ronde een ander wapen waarmee ze de oppositie in minder dan een minuut moeten uitschakelen. Super-intens, ideaal voor korte sessies en een mode waar een comeback altijd mogelijk blijft. Firefight OSP geeft je geen wapens bij de start maar laat je die op het terrein oprapen. De beste liggen in het midden maar telkens weer ergens anders. Dat ondervond ik toen ik een paar pistolen bij mijn startpositie voorbij sprintte op zoek naar dat machinegeweer in het centrum en plots met lege handen tussen twee tegenspelers stond die wel hun pistool hadden opgeraapt.

Kill Streaks in plaats van Score Streaks

De klassieke multiplayermodi zijn te spelen in 6vs6 en 10vs10 en in sommige gevallen 20vs20. Perks zijn weer van de partij en Modern Warfare kiest voor Kill Streaks in plaats van Score Streaks. Langer in leven blijven is de boodschap. Als je dat koppelt aan de impact van het nu extreem diepe systeem om je wapen te tweaken, ook qua mobiliteit, zou je denken dat het tempo van deze game wat lager ligt. Dat klopt voor zover je dat zelf wil laten kloppen. In grote lijnen ruil je snelheid en mobiliteit in voor stabiliteit. En met zes attachments die je kiest uit een buffet van pakweg 60 voor een standaard assault rifle, kan de weegschaal heel ver naar de ene of de andere kant overhellen.

Modern Warfare kiest voor Kill Streaks in plaats van Score Streaks.

Dat betekent dat een run & gunner nog altijd zijn ding zal kunnen doen maar niet langer met een prutskaliber een vijand op het andere eind van de map kan wegsnipen. Spelers die meer op positie spelen of een voorliefde voor een bepaald wapen hebben, kunnen dat dan weer helemaal naar hun speelstijl pimpen. Dat maakt dat marksman- en sniper-rifles nu echt gebruikt worden waar ze voor dienen. Zeker op de grotere mappen.

Dat betekent ook dat je sniper campers krijgt, maar als dat hun ding is en jij daar een hekel aan hebt, dan moet je maar een counter bedenken. Of de match winnen door achter de objectieven aan te gaan. Toch nog even zeggen dat de tactiek op de kleinere 10vs10 mappen de deur uitgaat en ruimte maakt voor de klassieke Call of Duty-chaos waarvan de ene speler geniet en de andere gruwelt.

Cyber Attack …

… is een nieuwe mode die gemaakt lijk voor eSports. Een soort 6vs6 Search & Destroy maar met revives. De matchen die ik speelde op zowel de Hackney Yard-map als die rond Picadilly Circus in hartje Londen waren of in sneltempo voorbij, of sleepten gruwelijk lang aan. Er lijkt geen tussenweg te bestaan. De beste keuze tussen teamgenoten reviven, voor het objectief of een volledige teamwipe te gaan verandert continu. Ik vond hier in het begin niets aan, maar kreeg er hoe langer hoe meer plezier in.

Geweldig mount mechanisme

Het mount mechanisme waarmee je je wapen op of tegen nagenoeg elke horizontaal of verticaal decorelement kan laten steunen voor extra stabiliteit (opnieuw in ruil voor beweeglijkheid), is in mijn ogen een winnaar. Al had ik wel verwacht dat wanneer je dat wapen tegen de zijkant van een raamkozijn of muurhoek aandrukt, enkel je hoofd en bovenlichaam zou blootgeven. Niet dus. Het enige voordeel hier is stabiliteit en niet dekking. Mounten vereist het indrukken van een stick en dat is maar goed ook. Je wil je niet per ongeluk verankeren.

Battle Maps

De grootste veldslagen zoals de Ground War-mode worden op de Battle Maps uitgevochten. De vergelijking met Battlefield, en dan vooral Battlefield 4, dringen zich op en zijn in zekere zin te verstaan. Zeker op die stadsmap vol wolkenkrabbers die plots iedereen – een typisch beginfase-fenomeen – naar een sniper deed grijpen. Maar er zijn minstens zoveel verschillen.

Zoals de overdaad aan kill streaks (waar iets aan gedaan moet worden), de positie van sommige control points (idem), de aanvankelijk overpowerde voertuigen (waar spelers zelf al goeie counters voor beginnen te ontwikkelen) maar bovenal: de gunplay. Elke speler die ze allebei kent zal je kunnen vertellen dat Battlefield 4 en deze Modern Warfare een heel eigen gunplay scoren. Welke je het lekkerst vindt, dat is jouw zaak, maar het is een cruciaal onderscheidend gegeven als je de twee shooters met elkaar vergelijkt.

Spec Ops

Geen zombies voor deze Modern Warfare. Wel Spec Ops. Een coöp-feestje voor vier spelers dat taai genoeg is om er niet met drie aan te beginnen. Het zijn meestal lange missies die je de ene keer een paar honderd meter en de andere keer vele kilometers over speciaal voor deze modus gemaakte maps leiden. Je krijgt een reeks opeenvolgende objectieven en terwijl je van het ene naar het andere oprukt krijgt je golf na golf vijanden op je nek gegooid. Inclusief juggernauts, tanks en helikopters.

Het mount mechanisme is in mijn ogen een winnaar.

Deze Spec Ops-missies zijn alleen haalbaar als je goed samenspeelt, complementaire rollen kiest, elkaar op het juiste moment ondersteunt met speciale vaardigheden, of kill streak perks die je deze keer hier en daar op het terrein kan vinden. Ik heb me rotgeamuseerd met mijn drie Britse teamgenoten, al is het minder spectaculair dan de trailer van deze modus deed verwachten. Het is een continu gevecht voor survival, paniekerig improviseren en hopen dat je teamgenoten lang genoeg in leven blijven tot jouw lange respawn timer is weggetikt. Klein punt van kritiek: hier is nog wat afwerking nodig en had ik de AI graag iets slimmer dan gewoon overrompelend talrijk gehad.

ADS

Ook nieuw zijn de nachtmappen, vaak nachtversies van standaardmappen. Die geven je een nachtkijker maar als je die activeert, schakelt de richtlaser op je wapen automatisch aan telkens je dat wapen naar je schouder (ADS) brengt. ADS wordt dus een tactische keuze. Waar ik en heel veel andere spelers het op die review-sessies in Los Angeles moeilijk mee bleven hebben was dat je in night vision mode je wapen niet echt aanlegt maar schuin voor je houdt. Het gedraagt zich precies zoals in een gewone ADS, maar moet nu afgaan op een dradenkruisje om je doelwit in vast te pinnen. Zeker met een sniper scope voelt dit heel ongemakkelijk. Ik vrees dat deze mappen niet zo populair zullen worden. (Update nvdr: deze mappen werden ondertussen uit het aanbod gehaald zijn en vervangen door standaardmappen. Ze zouden later wel terugkeren in een aparte playlist.)

25/10/2019
9,0
10,0

Conclusie van Raf

Black Ops IIII was een waardig sluitstuk voor die eerste generatie Call of Duty games, en Modern Warfare is de perfecte opener voor het tweede. Nieuwe technologie, een soepele netwerkcode, een allesbehalve vanzelfsprekende single player en een multiplayer waarin meer types spelers dan ooit hun ei kwijt kunnen. Plus, en ik kan dit niet genoeg benadrukken, cross play én alle toekomstige mappen, modi en andere functionele DLC gratis!
  • Overtuigende single player
  • Cross play en géén season pass
  • Breed multiplayerbuffet