Call of Duty: Black Ops: Cold War

7,5
0

Call of Duty: Black Ops: Cold War

Dit jaar brengt Call Of Duty hete vuurgevechten tijdens de koude oorlog. Met Black Ops: Cold War probeert Treyarch terug naar de roots van de Black Ops-serie te gaan. Het gekende elektrische conflict tussen de Sovjet-Unie en de VS levert alvast een prachtige setting op. Met campaign, multiplayer en zombies serveert COD een gekend trio. Levert dit een perfecte headshot op of schieten ze met lucht?

Waarom Wel?

Trouwe Oorlog

Heel wat spelers die Cold War in huis halen haasten zich meteen richting de multiplayer. Al jaren vertrouwt COD op een gekende formule en dus spreken we tegenwoordig veel eerder van nieuwe details dan volledig nieuwe ervaringen. Des te meer ditmaal. Je kan online aan de slag in verschillende maps en modes. Er zijn klassiekers zoals Team Deathmatch en Search & Destroy plus enkele nieuwe modi zoals Combined Arms, Dirty Bomb en VIP Escort.

VIP Escort is de interessantste ontdekking. Terwijl het ene team probeert om één VIP-speler naar een helikopter te escorteren doet de tegenstand er alles aan om deze uit te schakelen. Met vrienden levert dit veruit de meest tactische ervaring op. Zoals vanouds dien je online te levelen om jouw favoriete guns, perks en andere speeltjes te unlocken. Dankzij het gunsmith-systeem is quasi geen enkel wapen online exact hetzelfde door een brede waaier aan attachments en camos.

VIP Escort is de interessantste ontdekking.

In Dirty Bomb ga je met tien teams van vier op zoek naar de overwinning door radioactieve bommen tot ontploffing te laten brengen. Combined Arms brengt grotere 12v12 gevechten van gekende modi. Er is voor iedereen wat te vinden online. De gunplay is vloeiend. Ik werd niet constant neergemaaid door snipers, noch kreeg ik elke tien tellen een dosis shotgun als make-up. Al lijken submachine guns de plak te zwaaien, dit is niks dat enkele patches niet zullen verhelpen. Gelukkig worden ook zombieliefhebbers niet vergeten.

Ook Cold War zit volgepropt met filmische scènes, memorabele locaties, nagelbijtende spanningen en een verhaal dat me wist te grijpen.

Rauwe Oorlog

Met Die Maschine krijgen we een nieuw hoofdstuk in de eindeloze strijd tegen de ondoden. Ook hier is de retro-feeling aanwezig. Klassieke perks keren terug en dankzij enkele toevoegingen voelt het ook modern aan. Een deel van de klassieke Nacht Der Untoten-map zit verwerkt in deze Poolse basis waar een ondergrondse bunker vol duistere geheimen zit. Geheimen en sympathisanten van een goede portie rauw mensenvlees.

Gelukkig worden ook zombieliefhebbers niet vergeten.

Naast de uitgebreide online modi is er de cinematische campaign. Dit knalfestijn zou je echt niet mogen overslaan. Black Ops leverde in het verleden al pareltjes af qua legerverhalen. Ook Cold War zit volgepropt met filmische scènes, memorabele locaties, nagelbijtende spanningen en een verhaal dat me wist te grijpen. De koude oorlog én de eighties worden gewoon zeer knap in beeld gebracht. Naast de bombastische schietpartijen is er ook genoeg ruimte voor spionage, wat een verfrissende afwisseling biedt.

Veteranen van de Black Ops-reeks zullen snel vertrouwd zijn met de kleurrijke omgevingen en gekende game mechanics maar ook fans van Modern Warfare moeten niet vrezen. Er zit evenveel MW als BO in deze COD. Helaas betekent dit ook steeds meer hutsepot dat naar weinig smaakt en identiteit verliest.

Waarom Niet?

Lauwe Oorlog

Mijn vermoeden dat Treyarch z’n Black Ops-passie niet helemaal mocht botvieren bij deze titel werd helaas bevestigd. Er is heel wat inmenging die meer kwaad dan goed doet. De hele serie wordt steeds meer eenheidsworst en deze Black Ops heeft zo het minste eigenheid van de reeks. De rebelse tiener is z’n wilde haren wat aan het verliezen.

Black Ops heeft het minste eigenheid van de reeks.

Online is de gekende formule intussen wel bijna fail-proof te noemen. De klassiekers staan sterk, nieuwe modes vallen tegen. VIP Escort is een schot in de roos maar Combined Arms: Assault en Fire Team: Dirty Bomb stellen teleur. Assault eindigt vaak in een eindeloos saai gevecht om één beschikbaar centraal punt. Gelijk opgaande teams zouden spanning moeten opleveren, niet eeuwig durende saaie combat. In Dirty Bomb verzeil je te snel in complete chaos. Het speelt gewoon niet lekker.

Content is normaal gezien nooit een issue maar Cold War loopt er echt niet van over.

Kale Oorlog

Eenmaal ik in de multiplayer dook zat ik heel snel in vertrouwd gebied. Qua feeling, qua tactiek en qua amusement met vrienden. Helaas ook qua maps. Met amper acht maps beschikbaar bij launch is er een knagend gebrek aan content. Zes van deze maps kende ik al vanbuiten na m’n uren met de alpha/beta. De vorige Black Ops-titel had net niet het dubbele aantal op release. Je hebt het allemaal best snel gezien. In de campagne reis je meermaals af naar Vietnam, dus waar is mijn online jungle map?!

Combined Arms: Assault en Fire Team: Dirty Bomb stellen teleur.

Content is normaal gezien nooit een issue maar Cold War loopt er echt niet van over. In Zombies moeten we het stellen met één main map die eerder aanvoelt als een kleine pre-order bonus. Die Maschine is straight-forward en niet al te groot. Gelukkig speelt ze lekker. Met m’n zombie-buddies heb ik al uren plezier gehad en liters juggernog gezopen. We zijn gewoon méér gewend. Diepgaand is de ervaring niet, amusant wel.

Je kan ook met z’n tweeën aan de slag in Onslaught, wat zoveel betekent als de ondoden bevechten in multiplayer maps. Leuk ter afwisseling, al is het tempo hier veel te laag. De single player-campagne klokt met een vijftal uur ook niet ontzettend hoog af, al is dat niet erg als ze van deze uitstekende kwaliteit is. Er zijn verschillende eindes die beslist worden door jouw keuzes. Enkel jammer dat je eigen dialoogkeuzes geen audio bevatten. Het is de algemene tendens van deze lauwe oorlog. Treyarch is lui geweest maar kan het zich nog net veroorloven.

11/13/2020
7,5
0

Conclusie van RoMa

Black Ops: Cold War voelt meteen vertrouwd aan. COD brengt niks verbazingwekkends maar levert een gekende formule af die sterk in z’n modderige combat boots staat. De campaign is kort maar krachtig en staat garant voor een cinematisch spionage-knalfestijn. Online geniet je van vloeiende gunplay maar deze kan je slechts tentoonstellen in een handvol maps. Te weinig content is de achilleshiel van deze jaargang. Nieuwe spelmodi zijn vooral chaotisch en saai. Zowel in de multiplayer als bij zombies heb je het snel gezien. Treyarch lijkt liever lui dan moe. Mocht deze soldaat niet zo’n sterke basistraining hebben gehad, hij had de veldslag niet overleefd.

• Sterke campaign in interessante setting
  • Gekende formule doet nog steeds z’n ding
  • Gebalanceerde gunplay