Bugsnax

7,0
0

Bugsnax

Developer Young Horses brengt met Bugsnax de eerste geflipte PS Plus-titel voor de PlayStation 5. Voor prachtige graphics of honderden uren spelplezier moet je hier niet zijn. Wél voor aardbeien als armen, frieten als benen of een ananas als hoofd. Op Snaktooth Island gelden de wetten van Snakification en krijg je nog vele andere bizarre verschijnselen voorgeschoteld. Hoe smakelijk is dit hapje?

Waarom Wel?

Goed Gekruid

Young Horses bracht enkele jaren geleden met de Octodad-reeks een hilarisch verhaal over een gewone man die stiekem een octopus was. Dit werd een schot in de roos. De combinatie van leuke gameplay, een verrassend intrigerend verhaal, absolute slapstick en absurde humor vormden een sterk geheel. Dezelfde ingrediënten werden gebruikt om Bugsnax zo kruidig mogelijk te maken. Enfin, er werd heel wat meer eetbaars toegevoegd. Meer dan 100 bugs die ook snacks zijn.

In Bugsnax kom je als journalist terecht op Snaktooth Island. Jijzelf bent een Grumpus. Een harig, knuffelbaar beest met fluffy poten dat zich menselijk gedraagt. De Grumpuses op Snaktooth zijn het dominante ras en overleven door Bugsnax te eten. Dit zijn snacks in alle vormen, gaande van sinaasappels tot hamburgers of een smos kaas-hesp.

Deze wilde snacks vormen de enige manier om te overleven op het eiland. Eet je een Bugsnak, dan transformeert een deel van je lichaam naar deze voeding. Aan jou om ze allemaal te vangen en de bevolking levende te houden.

How To Catch A Bugsnak

Het gaat niet zo goed in de hoofdstad Snaxburg wanneer jij aankomt. De bewoners zijn verspreid geraakt over het eiland en kampen elks met hun eigen problemen. Aangezien jij hier bent om een reportage te maken is het belangrijk om iedereen te spreken. Vrij vertaald betekent dit dat je héél wat Bugsnax zal mogen vangen om iedereen aan het praten te krijgen. Dit doe je met een brede waaier aan gereedschap.

Bugsnax heeft wat weg van Pokémon.

Gebruik je sauce slinger om hamburgers te lokken met een lekkere portie ketchup. Smeer je getemde aardbei in met chocolade om zoete koeken op zoek naar topping aan te trekken. Elke snack heeft z’n eigen zwakte die je dient uit te buiten. Dit vormt de core gameplay: een leuke mix van puzzels en de drang om alle verschillende soorten te vangen.

Zwaar Op De Maag

In dit opzicht heeft Bugsnax wat weg van Pokémon. De snacks zelf zeggen ook enkel herhaaldelijk hun eigen naam op de meest hilarische manieren. Mijn persoonlijke favoriet is de Weenie-Worm: een slome hot dog die zich als worm voortbeweegt. De echte sterren van de game zijn de Grumpuses. Al zijn deze evenzeer grappig, hun verhalen grijpen je soms onverwachts bij de keel. Het is vreemd om zwaardere materie zoals het klimaat of pesterijen tegen te komen in een absurde game maar het werkt hier wel.

Al is het moeilijk om iemand serieus te nemen terwijl z’n linkerbeen een kebab is en z’n neus een kerstomaat, het verhaal blijft boeien. Het is familiaal, grappig en best ontroerend. Young Horses heeft opnieuw een sfeervol geheel gecreëerd dat je oprecht raakt. Helaas blijft het qua gameplay niet al te lang boeiend.

Waarom Niet?

Repetitief Geknabbel

De eerste uren zal je alle verschillende manieren om Bugsnax te vangen aangeleerd krijgen. Dit zijn er best wat en het spel is niet bang om je soms aan je lot over te laten. Eenmaal je door de nieuwigheden zit kom je jammer genoeg terecht in een monotone gameplay-loop. Beestjes vangen is sneller dan verwacht een sleur, ook al kom je veel verschillende soorten tegen. Er is heel wat repetitie op Snaktooth Island.

Beestjes vangen is sneller dan verwacht een sleur.

Dit eiland bestaat uit een handvol verschillende gebieden die elks hun eigen identiteit hebben maar niet bijster groot zijn. Frustrerend is ook dat er geen fast travel mogelijk is. Hierdoor heb je soms een lange trek voor de boeg om je portie spek en pannenkoeken-spin terug te brengen. Dit moet zowat synoniem staan voor paddo’s nemen en daarna fast food aan huis gaan bezorgen.

Al heb je op de PS5 geen ellenlange wachttijden, ze zijn er wél. Zeker als je doorheen enkele gebieden moet om op je bestemming te raken kan dit vervelend zijn. Grafisch heeft deze game zeker z’n charme maar het is duidelijk geen hoogvlieger. Het is aimabel om te zien hoe Young Horses met beperkte middelen een mooie wereld in elkaar steekt maar deze had best wat voller en strakker aangekleed kunnen zijn. Dankzij z’n bewoners en heerlijke versnaperingen is Snaktooth Island toch het bezoeken waard geworden. Verwacht gewoon geen haute cuisine.

11/12/2020
7,0
0

Conclusie van RoMa

Bugsnax brengt een absurd en hilarisch verhaal dat ook weet te ontroeren. De insteek is even uniek als bizar. Je bent snel mee met het vangen en verzamelen van boze hamburgers, hotdog-wormen en frietspinnen maar de puzzelgameplay wordt vlug repetitief. De wereld van Snaktooth Island is gevarieerd en amusant maar voelt soms leeg aan. Geen fast travel is een groot gemis. Voeding voor een sterrenrestaurant vind je hier niet maar voor een smakelijk tussendoortje is dit zeker enkele uren van je snacktijd waard.

• Uniek, hilarisch en ontroerend verhaal
  • Veel gevarieerde soorten Bugsnax
  • Amusante wereld