User scoreAl 3 stemmen
8,7

Brothers in Arms 3: Sons of War

De oorlog is niet wat het geweest is

di 13/01/2015
Gereviewed door Christophe

Zelfverklaarde historici met voorliefde voor de Tweede Wereldoorlog kennen ongetwijfeld de Brothers in Arms-franchise. De laatste BiA-game verscheen in 2008 voor console, tot grote spijt van de fans. Sindsdien dachten velen dat de franchise dood en begraven was, maar niets is minder waar. Speluitgever Gameloft bracht de merknaam naar mobiele platformen en ook Gearbox Software staat in voor de programmatie van strijdende soldaten.

Inmiddels verschenen er al drie mobiele Brothers in Arms-games. De ontwikkeling van het meest recente spel, Brothers in Arms 3: Sons of War, heeft heel wat voeten in de aarde gehad. Oorspronkelijk zou de game een on-rail shooter worden waarin je enkel moet richten en de trekker overhalen. Met deze versie van het spel trok Gameloft naar E3 2013, maar kon er op weinig positieve commentaren rekenen. De feedback zorgde ervoor dat BiA 3 terug naar de tekentafel moest. Het spel verdween meer dan een jaar van de radar en pas in november vorig jaar kwam daar verandering in. Een haast volledig nieuwe titel werd voorgesteld aan de wereld. De on-rail elementen zijn verdwenen, in de plaats daarvan kan de speler zich vrij rond bewegen in de verschillende levels.

Den Duits is terug!

Brothers in Arms 3: Sons of War brengt ons terug naar de Tweede Wereldoorlog, naar Normandië in het jaar 1944. Het spel begint op erg filmische wijze en toont een personage die langs een kabbelend beekje zijn memoires neerpent. De oorlog is een vreselijke tijd waarin er voldoende kogels rondvliegen met jouw naam op. Je kunt dan beter zo snel mogelijk die bestseller neerpennen. Hoe dan ook, het beeld verplaatst zich naar een kasteel op een heuvel en we zien vliegtuigen overvliegen. Het is een typisch beeld van de oorlog, dat krachtiger wordt dankzij bombastische, bijna epische muziek. Een moment later word je in de actie geworpen: twee Duitsers slaan rustig een praatje en wachten onbewust tot jij hen door het hoofd schiet.

Meteen wordt duidelijk wat van jou verwacht wordt in deze game: Sons of War is een typische cover based shooter waarin je van dekking naar dekking loopt en zo terrein wint op de vijand. Veel meer is er voor jou niet aan: je personage bukt zich automatisch wanneer je tegen de dekking aan loopt. Het systeem is beter dan het oorspronkelijke on-rail gebeuren, maar verwacht niet teveel afwisseling. Eens je veilig achter één van de duizenden muurtjes met zandzakken zit, kan je met één vinger links op het scherm mikken. Door op het juiste icoontje op de rechterkant van het scherm te duwen, schiet je of wordt een andere actie gestart. Een voorbeeld hiervan is het inroepen van luchtsteun met een simpele druk op de knop.

Korte missies

De verschillende missies zijn van erg korte duur: gemiddeld doe je zo’n vijf minuten over een missie en dood je een dertigtal Duitsers. Vijf minuten is niet veel, maar als je weet dat de gemiddelde gamer het spel opstart op het toilet of tijdens bus- en tramritten, dan is het meer dan genoeg. Je wordt onmiddellijk in de actie geworpen en hoewel er veel te weinig variatie in de levels zit, konden we toch genieten van welgemikte headshots of granaten die enkele Duitsers een enkeltje naar het veldhospitaal bezorgen. Maar, Sons of War heeft nog meer te bieden dan de beknopte levels, jammer genoeg zijn dit niet al te positieve features. Zo is ook deze game gratis te downloaden, maar kan je heel wat geld uitgeven. Wie zei dat oorlog voeren goedkoop is?

Brothers in Arms 3: Sons of War is een zuivere freemium game. Verwacht dus ook hier een uitgebreide waaier aan tweaks en upgrades die geld kosten. Zo verdien je tijdens het spelen dog tags waarmee je upgrades vrijspeelt. Zijn je dog tags op maar wil je toch dat jouw wapen sneller herlaadt of accurater is, dan koop je extra dog tags met medailles. De medailles zijn het moeilijkst te verkrijgen in de game waardoor je bijna genoodzaakt bent de portefeuille boven te halen. Bovenaan in beeld staat er ook steeds een energiemeter die aantoont hoeveel missies je nog aankunt voor een verplichte rustpauze. Deze wordt niet door de legerleiding opgelegd, maar door de ontwikkelaar die hoopt dat verslaafde gamers hun rustpauze willen inkorten. Dit kan -jawel- opnieuw door geld uit te geven.

TBA
5,0
User scoreAl 3 stemmen
8,7

Conclusie van Christophe

Het pay to win-aspect doet afbreuk aan een game die op zich eigenlijk te pruimen valt. Neen, het is geen topshooter en we vinden ook niet dat het spel de naam Brothers in Arms waard is. Maar als je zoekt naar wat schietgeweld en houd je van de Tweede Wereldoorlog, dan heb je weinig andere opties.
  • korte maar krachtige missies
  • knappe soundtrack
  • Pay to win-elementen doen afbreuk aan het spelplezier