Borderlands Legendary Collection (Switch)

8,5
0

Borderlands heeft sinds zijn initiële release in 2009 altijd synoniem gestaan voor geschifte actie, (flauwe) humor en loot. Heel veel loot. Ook de opvolgers en bijhorende remasters werden door de community steeds met open armen ontvangen. Een zwarte vlek op het Borderlands-palmares is jammer genoeg wel een handheldversie. De PlayStation Vita-versie van Borderlands 2 was een drama waar de ontwikkelaars het liefst niet te veel mee geconfronteerd worden. Met enige aarzeling en achterdocht startte ik deze Nintendo Switch-versies.

Versies inderdaad, want je haalt maar liefst 3 games in huis: Borderlands, Borderlands 2 en de Borderlands Pre-Sequel. De enige game die ontbreekt, is Borderlands 3, maar die komt hopelijk op een later moment naar de Switch. Naast de standaard games krijg je er ook alle DLC bij die ooit werd uitgebracht. Dit gaat van extra missies tot wapens en skins. Een mooi totaalpakket van meer dan 100 uur speelplezier in je broekzak!

Eerlijkheidshalve moet ik wel toegeven dat zeker de eerste game zijn leeftijd toont. Niet op vlak van gameplay, maar op vlak van hoe leeg de wereld eigenlijk wel aanvoelt in vergelijking met de andere twee. Als je alle drie de games tegelijk installeert ben je overigens een gigantische 49GB kwijt aan opslagruimte. Gelukkig kan je er wel voor kiezen om de games afzonderlijk te installeren zodat je geen extra geheugenkaart moet opofferen.

Graphics

Wie ooit al een seconde aan gameplay gezien heeft van een Borderlands game weet dat deze reeks een verre van realistische uitstraling heeft. Destijds werd er gekozen voor bijna cartooneske visuals door gebruik te maken van een kleurrijke cell-shaded stijl. Dit zorgt er nu voor dat jaren na datum de games er nog steeds erg fris en ongedateerd uitzien. Dit is gelukkig ook het geval met deze ports voor de Nintendo Switch.

Omgevingen zien eruit zoals het hoort en ook aan de draw distance werd niet geraakt waardoor je bij momenten kan genieten van de erg weidse vergezichten die de wereld van Pandora rijk zijn. Dat de Switch deze grafische pracht op zijn scherm weet te toveren, wil niet zeggen dat er geen concessies gemaakt moesten worden door het ontwikkelaarsteam om de games vlot te laten draaien.

Performance

Zo werd de framerate gelocked op 30FPS. Iets wat niet ideaal is voor een snelle shooter als Borderlands, maar wat verrassend weinig stoorde eens je in de actie zit. De framerate zakt jammer genoeg, maar misschien ook best logisch op de Switch, wat in wanneer er erg veel vijanden en explosies op het scherm verschijnen. Maar dit fenomeen is telkens van erg korte duur waardoor het zeker nooit frustrerend wordt. Ook de modellen van de vijanden zien er nog best mooi en gedetailleerd uit en ook schaduwen en textures mogen best gezien worden.

Als je echt op de details gaat beginnen letten, valt wel op dat bijvoorbeeld schaduwen erg gekarteld zijn, wat erop wijst dat de anti aliasing geschrapt werd in deze versies. De laadtijden zijn ook zeer acceptabel te noemen, dus je hoeft nooit lang te wachten om terug in de actie te zitten. Dit alles geldt trouwens voor de momenten die je in handheld modus speelt of op je TV. In beide modi is de performance zeer goed!

Controls & Multiplayer

De drie games laten zich lekker aansturen. Zeker nadat je de gevoeligheid van de analoge sticks hebt aangepast naar jouw wensen. Want voor mij voelde het richten iets te sloom aan. Een andere optie die je hebt is dat je gebruik kan maken van de bewegingssensoren in de joy-cons. Dit was voor mij bijvoorbeeld erg handig bij het snipen. Het vraagt zeker enige gewenning, maar is wat mij betreft zeker het proberen waard!

Een aspect waarover ik het nog niet heb gehad is de multiplayer. Een van de steunpilaren van Borderlands, want niets is leuker om samen met enkele vrienden aan het looten te slaan! En gelukkig zit deze optie ook in deze Nintendo Switch-versies. Je kunt niet alleen online aan het looten slaan via de Nintendo Online Service, maar ook (mits voldoende social distancing) in offline co-op! Dit laatste kan tot maar liefst 4 spelers tegelijkertijd en dat zonder enige vorm van toegift op de framerate.

03/27/2015
8,5
0

De Borderlands Legendary Collection is een heus huzarenstukje geworden. De games lopen bijna op een constante framerate van 30 FPS en deze zakt enkel héél even in wanneer er heel erg veel actie op het scherm getoverd moet worden. Ook op grafisch vlak zien de drie games er fenomenaal goed uit. Dit hebben ze te danken aan de goed gekozen concessies die gemaakt werden en het gebruik van de gekende cell-shaded visuals. Met deze zeer uitgebreide collectie haal je dan ook ontzettend veel spelplezier in huis. De aankoop zou een no-brainer moeten zijn voor iedere gamer die Borderlands nog nooit gespeeld heeft! (En een Switch in huis heeft)
  • Karrenvracht aan content
  • Grafisch indrukwekkend mooi
  • Speelt ontzettend soepel