Borderlands: Game of the Year

7,5

Borderlands: Game of the Year

"Borderlands blijft een dijk van een game"

vr 12/04/2019
Gereviewed door Ard

Randy Pitchford kondigde enkele dagen geleden aan waar we ondertussen al vijf jaar op wachten; Borderlands 3! Naast een stevige lik verf voor Borderlands: The Handsome Collection en een kaartspel onder de gedaante van Tiny Tina’s Robot Tea Party, kregen we ook een Borderlands: Game of the Year-editie op ons bord. Dit stukje nostalgie belooft ons alle content uit de eerste game aangevuld met alle DLC’s én verbeteringen op vlak van graphics en gameplay. Genoeg redenen om terug richting Pandora te trekken.

De eerst telg in de legendarische franchise verscheen ondertussen al tien jaar geleden. Gearbox verraste indertijd vriend en vijand met een unieke combinatie waarbij het RPG-genre naadloos overvloeide in een rasechte shooter. Voor velen was het spel echter wat voor op zijn tijd; met Borderlands 2 brak de franchise pas écht door. Hoe dan ook blijft Borderlands de titel waarmee het allemaal begon. Ik begon opnieuw aan de game en besloot bewust om mijn oude personage niet te importeren en van scratch te beginnen. Terug naar de roots!

Enerzijds tijdloos…

Wat meteen opvalt is dat Borderlands er praktisch hetzelfde uitziet als tien jaar geleden. Het beste van allemaal? De game komt daar nog eens mee weg ook! Het fameuze cel shaded-stijltje van het spel is nu eenmaal tijdloos en heeft heel wat minder grafische kracht nodig dan realistische renders. Wat wel opvalt, is dat het aantal frames per seconde exponentieel steeg waardoor het stukken vlotter speelt. Waar mijn PlayStation 3 enkele jaren geleden weleens durfde blokkeren bij een spectaculaire explosie met veel rondvliegende ledematen en loot, ondervindt mijn PlayStation 4 geen problemen.

…anderzijds toch verouderd

Het quest-systeem en de menu’s in het algemeen doorstonden de tand des tijds helaas niet. Ondertussen toonden verschillende andere RPG’s dat het mogelijk is verschillende objectieven op het scherm te toveren zonder daarbij het hoofdmenu te passeren. Ook zou een indicatie van de wandelafstand wonderen doen; een queeste kiezen is nu niet meer of minder dan een potje Russian roulette waarbij je riskeert de andere kant van de map te moeten opzoeken. Ook wisselen tussen verschillende zones gebeurt nog steeds aan de hand van laadschermen, iets wat we anno 2019 niet graag meer zien verschijnen. Bepaalde aspecten blijven dus nog steeds relatief pijnlijk aanvoelen.

Geluisterd naar de feedback

Met Borderlands 2 zette Gearbox heel wat stappen vooruit; dit dankzij de community achter de game. Bij Gearbox konden ze het dan ook niet laten om enkele puntjes van kritiek aan te pakken in de eerste Borderlands na al die jaren. Zo is er voor het eerst een minimap in de game waardoor we niet steeds door het verouderde menu moeten scrollen. Ook wordt munitie en geld voortaan automatisch van de grond opgeraapt, waar dat voorheen met een druk op de toets moet gebeuren. Last but not least werd ook een 4-player splitscreen-modus aan de game toegevoegd, dit ten koste van enkele frames per seconde. Kortom; er was nog nooit een betere manier om de eerste telg aan te pakken.

Nog steeds ontzettend relevant

Verder blijft Borderlands een dijk van een game. De personages, de setting, het verhaal; het zijn de steunpilaren van Borderlands die deze Game of the Year Edition na tien jaar nog steeds recht houden. Zo is het bijvoorbeeld slechts mogelijk enkele kleine retouches aan je personage te doen; zonder de kern en het karakter ervan aan te passen. In Borderlands draait het nu eenmaal om het verhaal en de interactie met een van de vier Vault Hunters zoals de storywriters bij Gearbox het in hun hoofd hadden. Een gewaagde stap, daar veel spelers veel vrijheid verkiezen en hun personage vandaag de dag in een bananenkostuum durven proppen (looking at you, Fortnite). Hoe dan ook bleek dit de juiste keuze te zijn voor de game. Na al die tijd voelt Borderlands nog even leuk en verfrissend aan als toen.

7,5

Conclusie van Ard

De Borderlands: Game of the Year Edition is zonder twijfel de beste manier om de eerste telg van de Borderlands-serie aan te vatten. Het spel bleef trouw aan de kern, optimaliseerde enkele punten zoals de introductie van de minimap en 4-player coop en omvat uren aan content. Het stokoude menu en het quest-systeem werden echter rechtstreeks uit 2009 overgenomen waardoor bepaalde zaken na tien jaar toch wat pijnlijk aanvoelen. Heb je de eerste uit de reeks nog nooit onder handen genomen? Dan is dit jouw kans. Heb je Borderlands al eens onder handen genomen, dan is de 4-player coop de enige reden waarom je deze nogmaals in huis zou moeten halen.
  • Alle content voor een spotprijs
  • Framerate is eindelijk genietbaar
  • 4-player coop