9,0
6,0

Borderlands 3

"Absolute topper"

ma 09/09/2019
Gereviewed door Raf

Ik ben een fan van de Borderlands-games. Nummer één bracht niet de Mad Max-vibe en gameplay waar de overenthousiaste allereerste trailer ons lekker voor maakte. Nummer twee was iets beter en grappiger, maar grotendeels meer van hetzelfde. Mij hoorde je toen niet klagen, maar dat zou niet meer volstaan voor deze nummer drie.

Ik heb intussen de story campaign uitgespeeld en kan jullie met een mix van opluchting en nog nagloeiend plezier vertellen dat Borderlands 3 meer van hetzelfde is, maar op elk vlak beter. Zo is er om te beginnen de Sanctuary III, een ruimteschip dat dienstdoet als hub, maar je toelaat ook op een klein half dozijn andere planeten naast Pandora je ding te doen. Dat maakt de game alvast uitgestrekter en gevarieerder dan zijn voorgangers.

Je hoeft de voorgaande delen niet gespeeld te hebben om te genieten van deeltje drie.

Die hub is ook een perfect excuus om een aantal bekende koppen uit de voorgangers te huisvesten. En hoewel ik iedereen die geremasterde pretbundel van de eerste twee games kan aanraden, moet je die voorgangers niet gespeeld hebben om ten volle van deze derde te genieten.

Nu ook met échte gunplay!

Naast die diversiteit in decor is de grootste en meest merkbare verbetering in Borderlands 3 dat de actie en gunplay zich makkelijk kunnen meten met de hectische hyperkinetische in your face-aanpak van RAGE 2 of een multiplayer-sessie Black Ops III. Je rent, klautert, slide, schopt en knalt als een maniak en daar gooi je naar eigen tactisch of gevoelsmatig inzicht wat long range killing en/of de speciale vaardigheden van je gekozen spelpersonage doorheen. En welk personage je ook kiest, ze voelen stuk voor stuk aan als de grootste badasses op het slagveld.

Ontwikkelaar Gearbox heeft een pak Quality of Life-toevoegingen in de nieuwe Borderlands geïmplementeerd.

Pimp je personage

Die vier personages staan voor vier classes met elk drie action-skill trees. Meestal gaat één van de drie trees voor offensief, sluit de andere meer aan op een terughoudende tactiek, terwijl de derde vooral lijkt gemaakt met het oog op co-op. Zane, de Operator, is de enige die twee action skills onder de bumperknoppen klaar kan hebben zitten.

In combinatie met hilarische personages en van de pot gerukte mission objectives, maakt de humor zelfs de meest grijsgedraaide fetch quest in Borderlands 3 nog amusant.

Die vele gevechten die je moet voeren, blijven zelfs na veertig uren aan story campaign boeien, dankzij die ijzersterke gunplay. En natuurlijk word je ook steeds weer hongerig gemaakt naar nieuwe loot en dat hogere level om je personage weer wat bij te tweaken.

Een voorbeeld voor elke rpg

Minder opvallend maar wel een voorbeeld voor elke toekomstige actie-rpg is de manier waarop Borderlands 3 elke rem van deze achtbaanrit wegneemt. Overal waar een menuscherm weggesnoeid kon worden is dat gebeurd. Je favoriete voertuig oproepen? Een toetsdruk en je zit gelijk achter het stuur. Munitie aanvullen? Moet je niet langer voor in die ammo-automaat duiken.

Je zal naast Pandora ook nog een pak andere planeten moeten bezoeken. Veel variatie dus!

En als kers op de taart: je moet je luie reet zelfs niet naar een fast travel point slepen om je van daar naar een ander fast travel point te beamen. Dat kan je overigens ook gewoon vanop de map én ook van de ene naar de andere planeet.

Vloeken op guns… die terugvloeken

Nog een winnaar: dat letterlijk eindeloze arsenaal guns, met naast hun traditionele stats als herlaadsnelheid, schade, precisie en magazijngrootte in heel wat gevallen ook nog elemental-eigenschappen, schilden, alternatieve vuurmodi en van de pot gerukte extra's.

Je krijgt - zoals beloofd - ook meer bosses voor de kiezen dan in de vorige games. Sommige hebben proporties die we ons niet meer kunnen herinneren sinds God of War of Nier Automata.

De meerderheid ziet er ambachtelijk gedesigned uit en deze game telt meer herlaadanimaties dan ik kan tellen. Je keuze voor je personage en hoe je zijn of haar action skills uitbouwt bepaalt de helft van je shooterbeleving, maar de andere helft is voor je pijnlijk kiezen-is-verliezen-selectie van guns waar je mee ten strijde trekt.

Niet alles is perfect

Je hebt ondertussen begrepen dat ik meer dan een beetje enthousiast ben over Borderlands 3, zelfs zonder de co-op- of endgame content naar bevrediging te hebben kunnen uitproberen. In single player door de story mode spelen, vergde ongeveer 40 uur. Ik heb daarbij ongeveer evenveel side als story quests gespeeld. Ik ben daarbij twee keer op een bug gebotst die me verder terugzette of door meer hoepels deed springen dan nodig, maar voor de rest verliep het vlot.

Eén van de latere bosses was afzien, die klojo is echt overpowered.

Technische foutjes zoals een verspringende map en af en toe stokkende navigatie in menuschermen zouden er volgens de uitgever al bij release of niet lang daarna uitgehaald worden. Over dat half dozijn keren dat de AI van een mid-boss dom genoeg was om zich makkelijk te laten afslachten, ben ik minder zeker dat ze dit zo snel recht zullen kunnen zetten, maar 95% vertoonde deze ‘behulpzame’ afwijking gelukkig niet.

Je zal weten wie ik bedoel

Het enige echte frustrerende aan mijn hele Borderlands 3-doorloop was een bossfight naar het einde toe, waar ik echt meer dan 40 keer opnieuw aan ben moeten beginnen. Na wat heen en weer bellen met concullega’s, bleek ik gelukkig niet de enige en binnenkort zie je online waarschijnlijk spelers die hem speedrunnen, maar toch. Ik ga niets spoilen, maar die klojo is echt overpowered.

De meeste bosses zijn gelukkig ‘alleen maar’ uitdagend. Je krijgt er zoals beloofd ook meer dan in de voorgangers en sommige hebben proporties die we ons niet meer kunnen herinneren sinds God of War of Nier Automata. Uiteindelijk zijn het allemaal damage-sponzen, maar dat is typisch voor een bossfight. En zoals dat hoort in een shooter met een degelijke rpg-onderbouw, kan je die op heel verschillende manieren overleven.

13/09/2019
9,0
6,0

Conclusie van Raf

Borderlands 3 is een absolute topper. Een looter shooter extra-ordinaire met een gunplay die swingt als de spreekwoordelijke tiet, met prettig tot ronduit gestoorde personages, genoeg grappen om uit de helft ervan nog genoeg grijns te puren, het soort ultrageweld dat je niet ernstig kan nemen en alleen al voor een speler die in zijn eentje door de story mode en wat side quests gaat, een stevige 50 uur spelplezier belooft.
  • Geweldige gunplay op sterke rpg-fundamenten
  • Gestroomlijnde gameplay
  • Humor