Borderlands 2 VR

7,0

Borderlands 2 VR

"Hey, waar zit die co-op modus?"

wo 26/12/2018
Gereviewed door Yannick

Borderlands is één van die franchises die vooral op de vorige generatie consoles zijn sporen naliet. Het was één van de eerste First Person Shooters die co-op en RPG-elementen combineerde in een Mad Max-achtig universum met een eigen unieke twist. Met de jaren is de franchise geëvolueerd, dus werd het tijd voor Borderlands om de stap naar Virtual Reality te maken. En welke game is daarvoor beter geschikt dan Borderlands 2, het kritisch meest bejubelde deel van de reeks.

Het is moeilijk te geloven, maar Borderlands 2 is reeds zes jaar oud. In die tijd hebben veel andere ontwikkelaars zich gewaagd aan soortgelijke games, waardoor het nog maar de vraag is of deze titel de tand des tijds heeft weten te doorstaan en of de toevoeging van Virtual Reality voldoende is om de game weer fris aan te doen voelen. De game slaagt daar grotendeels in, maar enkele belangrijke aspecten ontbreken om de port aan iedereen aan te raden.

Indrukwekkende VR-ervaring

De eerste keer dat je de VR-helm opzet om de wereld van Borderlands 2 binnen te treden, lijkt alles goed. Ik merkte onmiddellijk een hele hoop comfort-opties op om het effect zo intens te maken als je zelf aankan. Er zijn opties om te teleporteren, om te lopen met teleportatie en zelfs om te lopen en te springen. Gradueel draaien of met schokjes is tevens beschikbaar om de game soepel te laten verlopen. Qua bestuuropties krijg je de keuze uit de PlayStation Move-controllers of je goede, vertrouwde DualShock 4. Je standaard PS4-controller is voor deze game the way to go. De besturing met de Move-controllers is ontzettend klungelig om je voort te bewegen, waardoor ik na korte tijd al terugswitchte naar de gewone besturing. Een gemiste kans is de implementatie van de PlayStation VR Aim Controller, die wellicht heel goed had kunnen werken met deze game.

De gebieden van Borderlands 2 in VR ontdekken is een veel immersievere ervaring dan op je tv of pc-scherm. De schaal van de gebieden en de omvang van enkele tegenstanders worden gelijk veel indrukwekkender, en weerseffecten als windvlagen in de gigantische sneeuwvlaktes vallen meer op en hebben meer effect. Ook het schieten is overduidelijk veel intuïtiever in VR. Net als in Resident Evil 7 mik je met je hoofd om een welgemikt schot te plaatsen. Het duurt niet lang voor dit tweede natuur wordt en je vlotjes headshots aan elkaar ragt. Als bonus de ledematen van je vijanden rond je zien vliegen, maakt het alleen maar fijner.

Veel vreemde misstappen

Al spelend zal je echter ook wat irritatiepunten opmerken die roet in het eten gooien. In VR zal je namelijk al snel wapens met scopes gaan ontwijken. Zoomen in VR laat een klein rechthoekig schermpje verschijnen waar je ingezoomd mee kan knallen. Het idee is goed, maar om één of andere reden heeft dit kleine gebied altijd een enorm lage framerate, wat het zeer onaangenaam maakt om via te knallen. Ook tijdens in-game cutscenes gebeurt het wel eens dat de framerate een seireuze duik neemt, wat één van de meest misselijkmakende ervaringen is die ik met VR heb meegemaakt. Gelukkig zijn deze momenten schaars en is de framerate in-game altijd soepel.

Geen co-op

De reeds vermelde misstapjes zijn slechts kleine irritatiepunten, maar een negatief punt dat ik maar moeilijk kan vergeven is het ontbreken van co-op. Borderlands is altijd een game geweest die gemaakt is om met vrienden te spelen, en andere games hebben reeds aangetoond dat dit zeker mogelijk zou moeten zijn. Onbegrijpelijk dus waarom dit essentiële aspect van de franchise afwezig is in de VR-editie. De game voor vijftig euro verkopen voelt hierdoor als oplichting aan, aangezien enkele logische opties voor een VR Borderlands gewoonweg niet aanwezig zijn.

7,0

Borderlands 2 VR is een uitstekende aanschaf als je Borderlands 2 nog nooit gespeeld hebt, op zoek bent naar een VR-game die langer dan tien uurtjes duurt of als je zo’n enorme fanboy bent van Borderlands dat het je droom is om deze wereld in VR te kunnen betreden. Het ontbreken van co-op en ondersteuning voor de PlayStation VR Aim Controller zorgen er echter voor dat we hier niet de VR-versie van Borderlands krijgen die we verdienen. Voeg daar een slecht zoomsysteem en cutscenes met een misselijkmakend lage framerate aan toe, en je hebt een game waar ik een verdeelde mening aan overthou.
  • Borderlands-gebieden in VR verkennen
  • Een VR-game die langer is dan twintig uur
  • Besturing en comfortopties zorgen voor een vloeiende ervaring