9,8

Bloodborne

Finaal verdikt

di 31/03/2015
Gereviewed door Jonathan
1 reacties

Vorige week kregen jullie onze eerste Bloodborne-indruk en hoewel we toen al 25 uur op de teller hadden staan, vonden we de tijd nog niet rijp om op Sony's exclusive een score te plakken. Het online gedeelte lanceerde ook voor ons vanaf launchdag en aangezien Bloodborne met online interactie in het achterhoofd opgebouwd werd, hebben we onszelf nog een week extra gegeven om een finaal oordeel te kunnen vellen. Stiekem ook omdat het enorm moeilijk was om de controller neer te leggen. Is Bloodborne echt zo goed als we vorige week vertelden of gaf de rpg ondertussen zijn zwaktes prijs?

Met drie verschillende eindes, eindeloos spelplezier door NG+ en NG++ - al kan je de laatste in enkele uren volbrengen aangezien je de meeste mobs voorbij kan lopen en je toch al weet welke weg je op moet voor de volgende baas - blijft er misschien niet veel nieuws meer over voor Bloodborne. Verkeerd gedacht en wij leggen je snel uit waarom.

Verslaving

Waarom Hidetaka Miyazaki's games zo populair zijn verstaan we zelf niet. Ook Bloodborne is even verslavend als eerder verschenen Souls-games en de moeilijkheidsgraad helpt de titels niet om mainstream te worden. De gameplay-mechanieken en het thema - al werd het geprezen Middeleeuwse thema in Bloodborne wel vervangen - beviel heel wat gamers. En zeg nu zelf, kunnen pronken met een Demon of Dark Souls uitspelen moet toch een levenslange game-erkenning krijgen? Ook de puzzels, eindbazen en het feit dat je duizend keer doodgaat per game zorgt ervoor dat Bloodborne van een heel leger volgelingen kan genieten. Het kernsysteem in Bloodborne rust ditmaal trouwens op het verzamelen van Insight. Laatste is een zeldzame munteenheid waarmee je speciale items of andere spelers mee kan oproepen.

Insight zorgt ervoor dat Bloodborne een heel ander spel wordt. Wanneer je de game start, staat de teller op 0. Eens je er eentje weet te verzamelen kan je met de pop in Hunters Dream communiceren en speel je de mogelijkheid vrij om je personage te levellen. Bereik je de kaap van 10, dan opent zich een speciale supermarkt terwijl 15+ Insights gelijk staat aan moeilijkere vijanden. Vijanden die je meer schade kunnen toebrengen en die ook moeilijker neer te krijgen zijn. Eenmaal je een bepaalde Insightskaap overschrijdt, zal je Hunter meer inzicht krijgen in de wereld waarin hij terecht gekomen is. Zonder stukken van het verhaal te verklappen kunnen we toch zeggen dat er zich enkele vreemde gebeurtenissen zullen voordoen.

Ogen openen

Je Hunter zal stilaan de 'echte' wereld beginnen zien en de grip op de realiteit beginnen te verliezen. De overgebleven niet-in-een-monster-getransformeerde inwoners van Yharnam zien je niet graag komen en slingeren graag enkele verwijten naar je hoofd. Wat je vermoordt in Yharnam is misschien toch niet wat je denkt dat het blijkt te zijn. Aan jou om erachter te komen.

Over de bazen hebben we in het vorige stuk gezwegen al gaan we hier nu toch iets dieper op in. Er is nog steeds een stevig aantal bazen om te leggen die stuk voor stuk zeer gevarieerd zijn. Als voorbeeld: Cleric Beast moet je op een totaal andere manier verslaan dan de Witch of Hemwick. Baasgevechten volgen zich snel op zodat je adrenaline-rush continu op peil blijft. Neem je het een keertje niet op tegen een baas of een honderdtal mobs, dan zal je de tijd wellicht wel doden met het verkennen van de spelwereld en laat die net gigantisch zijn.

Yharnam is enorm en hoewel je de eerste uren het gevoel krijgt dat je steeds in hetzelfde kasteel rondzwerft en de omgevingen je op den duur beginnen te vervelen, kunnen we je vertellen dat er later heel wat variatie in de omgevingen zit. Van een woud tot een uitstapje naar de oceaan, Bloodborne biedt meer dan hetgeen je in de eerste tien uur van het spel te zien zal krijgen. De manier waarom Bloodborne je telkens kleine stukjes van Yharnam laat vrijspelen - waarbij je meermaals heen en terug moet om je lokatie te bereiken - is iets wat ontwikkelstudio From Software niet voor elkaar kreeg in Demon en Dark Souls.

Het grootste verschil met Demon en Dark Souls zien we vooral in het vechtsysteem. Bloodborne berust meer op aanvallen en parry dan op afwachten en verdedigen. Bewijs daarvan is het aantal schilden in Bloodborne: het totaal ligt op één schild. Bloodborne is ontworpen voor agressievelingen die graag eens met een slagwapen rondzwaaien en waarbij parry en timing van hoogst noodzakelijk belang zijn wil je in leven blijven. Hierdoor ligt het speltempo heel wat hoger.

Partyparry!

Wordt je dan toch geraakt, dan heb je enkele seconden de tijd om de schade die je hebt opgelopen, terug te verdienen. Gedurende deze tijd telt de schade die jij aan je vijand(en) kan toedienen, terug bij je eigen levensbalk. Hierdoor belet ontwikkelstudio From Software dat je telkens in de verdediging zou gaan om zo je levensbalk manueel bij te vullen. Aanvallen en blijven aanvallen - al mag je af en toe niet vergeten te dodgen - is dus de boodschap want ongeacht de schade die je toegediend krijgt, hangt er onrechtstreeks een beloning aan je aanvalslust. Voorkomen is natuurlijk beter beter dan genezen en daarom is het belangrijkste wapen - naast je hoofdslagwapen - je pistool.

Mits een goede timing kan je met je pistool een parry uitlokken. Dit wil zeggen dat je vijand een bepaalde tijd het Noorden kwijt is en zeer kwetsbaar is voor je aanval. Pistolen heb je trouwens in alle maten en gewichten in Bloodborne: van gewoon standaardpistool tot vlammenwerper of rifles. Elk heeft zo zijn voor- en nadelen.

Open wonde

Het online gedeelte in Bloodborne is een 'specialleke'. Het systeem zou gestroomlijnd kunnen zijn al hadden wij met momenten veel moeite om medespelers te vinden om Bloodborne in co-op verder te spelen. Eén van de mogelijkheden - en indien je voldoende Insight hebt - is de aankoop van enkele bellen. De grote bel zorgt ervoor dat tot drie medespelers je kunnen vervoegen om samen Yharnam onveilig te maken. De kleine bel stelt je in staat om een spel te vervoegen waarbij een andere speler een grote bel heeft gebruikt. Ook kan je als Hunter iemands online spel binnendringen om hem af te maken. Hier speel je dus een PvP-potje. Elke ringbeurt kost je een Insight al ben je niet verplicht hieraan deel te nemen.

Wil je niks van co-op weten en het eenspelerluik helemaal alleen ontdekken maar wil je toch je steentje bijdrage aan de online community? Dan kan je notes achterlaten. Deze online briefjes stellen je in staat andere spelers te waarschuwen voor verzamelbare objecten, moeilijke vijanden of boobytraps.

De omgeving of je vijanden onderschatten is doodsoorzaak nummer één en dan zijn er nog de bazen. De meeste krijg je neer met timing, anderen gedragen zich als een soort puzzel terwijl de laatste misschien wel eens de meest teleurstellende kan zijn. De omgeving is fenomenaal maar wanneer jij je vijand op het juiste moment suf weet te slaan door een parry, is de lol er eigenlijk af. Het is veel minder een episch gevecht vergeleken met de andere Souls-eindbazen.

De bazen in de single player zijn trouwens maar een begin. Het echte plezier begint wanneer je Bloodborne's Chalice Dungeons ingaat. In deze kerkers zijn er nog een dertigtal bazen en een handvol mobs te vinden. Chalice Dungeons zijn semi-variabel. Elke kerker bevat een hendel die je moet overhalen om verder te kunnen en een baas. De layout verschilt per bezoek en ook de items die je kan vinden, liggen telkens op verschillende plaatsen. De loot is trouwens immens en wij kunnen je enkel aanraden om de kerkers in co-op te betreden. Vijanden kunnen best pittig zijn.

Pleister op de wonde

Chalice Dungeons is een geweldig idee om je nog langer aan Bloodborne gekluisterd te houden. Alle gevonden items kan je in de single player gebruiken en ook de upgrades aan je personage die je kan doen met de gewonnen Blood Echoes uit de kerkers, kan je hier gebruiken. Alles wat je weet te vinden, blijf je dus permanent houden. From Software recycleert bazen maar wanneer je terugkomt, zijn ze vele malen pittiger en ben je genoodzaakt andere tactieken te gebruiken om hen klein te krijgen vergeleken met eerdere confrontaties.

De Chalice Dungeons maken een NG+ meer dan goed. In een NG+ speel je eigenlijk hetzelfde verhaal, maai je dezelfde vijanden neer waarbij de beloning beperkt blijft tot meer Blood Echoes. Zeldzame gems zijn - zoals de naam al laat vermoeden - zeldzaam en zelfs in een NG+ liggen ze nog dun gezaaid. In Dark Souls kregen de vijanden een andere positie, in Bloodborne staan ze nog steeds op hun vertrouwde plaats. Een gemiste kans want Bloodborne's voorgangers hadden dit wel. Of is dit ondertussen al een gewoonte?

Goud blinkt

Het grootste probleem met Bloodborne zijn trouwens de framedrops en de brakke online ondersteuning. Het was ons soms uren niet mogelijk om medespelers te vinden om een potje co-op mee te spelen en de framedrops waren bij momenten zeer waarneembaar. Wanneer ook het geluid voor korte tijd blijft hangen, weet je dat Bloodborne met enkele technische mankementen kampt. Gelukkig blijft de framerate stabiel tijdens gevechten. Ook het inspiratieloos laadscherm zagen we meer dan ons lief was. De mogelijkheid om van de ene naar de andere plaats te gaan zonder de hele spelwereld af te moeten lopen of Hunters Dream te bezoeken, is onbegrijpelijk.

Blood vials - het goedje dat je levensbalk op peil houdt - groeit als appelen aan de bomen waardoor een deel van het overlevingsaspect in Bloodborne teniet wordt gedaan. Ook raakten we meermaals onze Blood Echoes kwijt wanneer we het leven lieten. Normaal blijven ze steeds op dezelfde plaats liggen tenzij een vijand deze opneemt. Maak je vervolgens die vijand af, dan krijg je jouw verzamelde Blood Echoes terug. Bij momenten hebben we hele omgevingen omgelopen en alle vijanden gedood om tot de conclusie te komen dat onze Blood Echoes in rook opgegaan waren. Wellicht een bug maar we overdrijven niet wanneer we zeggen dat we hierdoor minstens één miljoen Blood Echoes verloren zijn. Al deze kleine ergernissen beginnen nu op te vallen en hoewel de meesten via een patch opgelost kunnen worden, verwachtten we toch een gestroomlijndere blockbuster.

25/03/2015
9,0
User scoreAl 2 stemmen
9,8

Conclusie van Jonathan

Bloodborne is een dijk van een spel en hoewel dit genre wellicht niet voor iedereen weggelegd is, zou iedereen het een kans moeten geven. Zij die volharden zullen op termijn beseffen wat een unieke spelervaring Bloodborne oplevert, zij die de moed meteen laten hangen zullen hun ergste nachtmerrie beleven... Bloodborne is naar onze mening - ongeacht de kleine schoonheidsfoutjes - dé eerste must have titel van 2015.
  • Enorme wereld die je kan verkennen
  • Variatie in omgevingen en vijanden
  • Chalice Dungeons