0

Blood Bowl II

Sportieve chaos

di 20/10/2015
Gereviewed door Lazlo
2 reacties

Dat niet alle gamers even gebeten zijn door sport, moeten we je waarschijnlijk niet meer vertellen. Een voorliefde voor het ene hoeft een liefde voor het andere echter niet uit te sluiten. Iets wat de dames en heren van Games Workshop met hun Blood Bowl-bordspel maar al te goed begrijpen. Dankzij de wondere evolutie van onze videogametechnologie kunnen nu ook de meer digital minded gamers weer aan de slag met deze ware American Football meets Warhammer-titel.

Orcs, Elves, Humans, Dwarfs, Brettonians, Chaos, Skaven, ze zijn allemaal aanwezig in Blood Bowl II en worden allemaal door een stevig peloton ploegen vertegenwoordigd. Wie voor de eerste keer door de lange waslijst aan namen van imaginaire teams scrollt, weet niet waar hij het heeft. The Darkside Cowboys? Orcland Raiders? Enkel wie ooit al de bordspelversie of misschien de voorgaande videogame-adaptatie speelde, kan al een beetje inschatten waar welk team goed in is. Dat elke ploeg zijn eigen sterktes en zwaktes heeft, kan je zeker op aan. Net als in het gewone Warhammer-universum, kent elke klasse namelijk zijn eigen voor- en nadelen. Jammer genoeg zorgt dat ook voor enige onbalans tussen de verschillende teams. Denk zo aan sterke, agressieve teams die in nagenoeg elk duel een stevig voordeel hebben, of ploegen die makkelijker het veld oversteken dan andere.

Cijfertjeswerk

Blood Bowl II is verre van een gemakkelijke game. Slaagkansen van een actie op het veld zijn sterk afhankelijk van onderliggende cijfertjes, maar worden daarbovenop nog eens overtroefd door de heerlijke willekeurigheid van een dobbelsteenworp. Er zijn dus een hoop zaken om rekening mee te houden. De slaagkansen van het passeren van een verdedigende tegenspeler? De kans dat je twee speelvakken verder kan rennen dan je normaal kan? De kans dat je een bal effectief op kan rapen? Alles, werkelijk alles, is herleid tot een slaagkanspercentage. Het grootste verschil tussen de eerste Blood Bowl-videogame en de nieuwste titel is de visuele weergave van die slaagkansen, compleet met een kleine preview in de hoek van het scherm. In de voorgaande titel berustte je zet vaak nog op een gezonde portie natte vinger werk, tenzij je geslepen genoeg was om aan de statistieken van je spelers en die van de tegenstander af te leiden in hoeverre je volgende zet een goede is. Dat is nu van de baan, dus.

Lekker random

Dat neemt niet weg dat de uiteindelijke zet vooral afhangt van een virtuele teerlingworp. Boardgame-fanatici kennen de term d6 misschien wel. Voor wie niet thuis is in de lingo van bordspelen en klassieke role playing-games: de ‘d’ staat voor dice en het cijfer omschrijft de zijden van de dobbelsteen. In Blood Bowl krijg je dus vooral te maken met een klassieke zes-zijdige dobbelsteen die je wellicht nog wel kent uit klassiekers als Monopoly en ganzenbord. Die standaard teerling bepaalt ook het verloop van jouw wedstrijd in Blood Bowl. Alle zaken die een zeker percentage slaagkans met zich meekrijgen, worden uiteindelijk beslecht met een worp van die goede oude d6 en dat zorgt voor een zekere eerlijkheid in de gameplay, maar vooral ook een hoop frustratie. We zouden liegen mochten we beweren dat we niet luidkeels vloeken wanneer een actie met 89% slaagkans faalt. Die willekeurigheid zorgt er uiteindelijk vooral voor dat de dobbelsteen je kunnen overtreft en dat winst vooral op geluk gebaseerd is. We betrappen onszelf erop dat we de game liever op safe spelen en zoveel mogelijk de op kans-gebaseerde zaken ontwijken, hoe hoog onze slaagkansen ook liggen. Dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Blood Bowl II is verre van een gemakkelijke game.

Teveel bordspel

Blood Bowl II speelt ook nog teveel als een bordspel. Natuurlijk is dat logisch aangezien deze titel gebaseerd is op een boardgame, maar we merken dat de heren van ontwikkelaar Cyanide Studio toch net dat tikje teveel vasthangen aan de roots van de titel. Als videogameliefhebbers zijn we namelijk gewend dat de dingen wat sneller gaan. Waar je bij een bordspel steeds moet wachten tot de beurt van je tegenstander afgelopen is, missen we bij deze digitale versie een functionaliteit waarmee we tijdens singleplayer-sessies de beurt van onze AI tegenstander drastisch kunnen versnellen tot zelfs volledig skippen. Nu aanschouw je steeds alle stappen die je virtuele tegenspeler onderneemt, in plaats van die gewoon meteen in actie te laten treden. Zelfs de korte cinematische tussenfilmpjes die aantonen of een actie al dan niet lukt, kan je niet doorspoelen, wat het nodige ge-oogrol met zich meebrengt.

Hoe meer zielen...

Mede daardoor genieten we het meeste van deze titel wanneer we met een vriend of vriendin samen op de sofa de lokale multiplayer aan de tand voelen. Doordat de game nog steeds als een bordspel aanvoelt, valt hij ook het beste te smaken wanneer die met tegenstanders van vlees en bloed gespeeld wordt. De reactie van je tegenspeler live ervaren wanneer je een gewaagde zet alsnog succesvol af weet te handelen of samen vol ongeloof naar het scherm schreeuwen wanneer de gevreesde d6-dobbelsteen je alsnog een makkelijke aanval ontzegt, evenaart namelijk dezelfde hoeveelheid plezier die je hebt als wanneer je een bordspel tegen elkaar speelt. Speel je de game echter alleen, dan betrappen we onszelf er snel op na één speelhelft al verveeld te zitten met de over het algemeen lange wedstrijden.

De presentatie is een heuse sprong voorwaarts tegenover het vorige deel.

Is’t nog laaang?

Wedstrijden in Blood Bowl hebben geen vaste duur en kunnen al snel tot een half uur uitlopen als je de boel een beetje tactisch aan wil pakken. De regel is dat je in totaal zestien beurten per speler uitspeelt. Vallen er geen punten tijdens die zestien rondes, is dat jammer, maar helaas. Het uitdenken van de vele tactische zetten die je in de game wil uitrollen neemt best veel tijd in beslag, waardoor de makers elke beurt beperken tot een maximale duur van twee volle minuten. Wanneer één van je acties, hoe onnozel ook, mislukt, eindigt je beurt integraal. Je kan wel terugvallen op één van de weinige rerolls die je bij aanvang van de wedstrijd meekrijgt, maar ook die herkansingen kunnen desastreus eindigen en eens al je rerolls opgebruikt zijn, zie je die nooit meer terug.

Cabalvision

De normale gang van zaken in Blood Bowl kan je moeilijk in het kort even overzichtelijk uitleggen, wat de makers maar al te goed begrijpen. Daardoor legt de ontwikkelaar aan de hand van een campagne-modus waarin je een hopeloos team Blood Bowl-spelers naar de top moet helpen de werking van de game stelselmatig uit. Door je wedstrijd voor wedstrijd met meer steeds zaken rekening te laten houden, krijg je de game meer en meer onder de knie. Door de introductie van Cabalvision krijgt dit tweede virtuele deel van de game een welkome boost op vlak van toegankelijkheid. Dat is de fictieve televisiezender die het hele Blood Bowl-gebeuren sportshow-gewijs in beeld brengt. Cabalvision brengt daarnaast ook een heuse upgrade voor de interface met zich mee, aangezien alle menu’s in de huisstijl van de show worden gepresenteerd. Ook de twee presentatoren van de zender, een geweld-lievende Ogre en een gluiperige vampier, verdienen met hun vaak flauwe maar geregeld toch geslaagde moppen een eervolle vermelding in deze review. Over het algemeen is de presentatie een heuse sprong voorwaarts tegenover het vorige deel.

Veel te doen

Naast de campagne-modus zijn er trouwens nog enkele andere aangename spelmodi om in los te gaan. Natuurlijk heb je de normale Friendly wedstrijdsmodus waarin je snel lokaal of online een wedstrijdje kan starten, alleen of met je vrienden. Daarnaast heb je ook de Play in a League-modus waarin je een eigen team kan samenstellen dat je dan naar de top van het Blood Bowl-klassement jaagt. Leuk is dat niet alleen de teams waarmee je speelt sterk te customizen vallen, maar ook de stadia waar je in speelt. Daarvoor krijg je vijf basis-modellen die je dan met enkele leuke add-ons kan opsmukken. Niets baanbrekends, maar wel leuk tijdverdrijf. En die laatste zin, mag je gerust op heel deze game plakken. Blood Bowl II is geen klepper van formaat, maar een goede adaptatie van het uitgebreide bordspel.

22/09/2015
7,9
0

Blood Bowl II is een knappe tweede adaptatie van het gekende Warhammer meets American Football-bordspel. De hele Cabalvision televisieshow-sfeer die doorheen de titel verwoven zit, zorgt op meerdere vlakken voor een heuse stap vooruit. Toch houdt de titel gameplaymatig iets teveel vast aan het originele bordspelformat waardoor het spel bij momenten wat te omslachtig of langdradig aanvoelt voor een videogame en daarnaast soms iets teveel berust op willekeurig beslechte acties. Dat neemt niet weg dat we ons met deze titel serieus kunnen amuseren, zeker tijdens lokale multiplayer-wedstrijdjes.
  • Mooie presentatie
  • Komische presentatoren
  • Ongelooflijk leuk voor local multiplayer