5,5
0

Blood Bowl: Death Zone

Apart game voor een apart publiek

ma 22/07/2019
Gereviewed door Michael

Wat sportgames betreft, beperkt Cyanide Studio zich niet tot de officiële Tour de France-licentie. Doorheen de jaren bracht het Franse studiootje regelmatig Blood Bowl-titels richting je gametoestel en met Death Zone is het alweer prijs. Ken je iets van American Football? Vergeten die handel, want elk regeltje en alle logica wordt in dit knettergekke spel overhoopgegooid. Vechten staat misschien meer centraal dan punten scoren, hoewel je uiteindelijk vooral op dat laatste beoordeeld wordt. Elke wedstrijd vergt het uiterste, want je speelt telkens 1vs1 online, maar of dat ook met enig goed gevoel gepaard gaat? Lees gerust verder.

Toen ik bovenstaande inleiding herlas, besefte ik dat het best akelig klinkt. Een online spel, waarbij je het altijd op je eentje tegen een tegenstander opneemt, zonder voorbereiding? Gelukkig voorziet de ontwikkelstudio een Tutorial-modus waarin je verschillende vooraf bepaalde doelen moet behalen door standaardacties uit te voeren. Je leert bijvoorbeeld hoe je spelers laat bewegen en welke bloeddorstige aanvallen ze kunnen gebruiken om aan de overkant van het veld een touchdown te scoren. De basis verandert snel in complexere opdrachten en uiteindelijk voelde ik mezelf redelijk doorgedreven voorbereid om de echte strijd met online opponenten aan te gaan.

Al doende leert men

Ik leefde even in een utopische wereld waar ik dacht mijn eerste online wedstrijd zonder probleem te winnen. Ik kwam bedrogen uit, want de uitvoersnelheid van echte Blood Bowl: Death Zone-spelers ligt een pak hoger dan bij pakweg de meest geavanceerde Tutorial-omgeving. Ik beloof je echter dat ook jij zal wennen aan de snellere beslissingen genomen door de gamer aan de andere kant van je internetverbinding. Je zal leren anticiperen op potentiële looplijnen, je cooldowns van eigen aanvallen – zoals bommen of elektrische schokken – memoriseren en ook tactisch verscherp je na enkele wedstrijdjes de counterdenkpistes waaruit je kan kiezen.

Je wordt beter naarmate je speelt, maar echt comfortabel voelt het nooit aan.

Vooraleer je die eerste stap in een online game zet, zal je echter een team moeten samenstellen en daarbij kan er tussen verschillende species worden gekozen. Elk team heeft een leider en dat zijn niet zelden gekende wezens uit het fanatasiespectrum: Orcs, Dwarfs, of iets wat op gewone mensen moet lijken. In het begin doe je er goed aan om met alle mogelijke Star Players te experimenteren en zodoende aan alle aanvallen gewend te geraken. Vooral wanneer je leert aanvallen te combineren word je een onoverwinnelijke speler: een rookgordijn creëren kan bijvoorbeeld twee tot drie tegenstanders om de tuin leiden. Door met een Shocking Orb een vierde snoodaard tijdelijk een halt toe te roepen, kan je ongestoord richting touchdown line rennen om punten te scoren.

Beperkte replayability

Elke wedstrijd duurt vijf minuten en enkel na een puntenscoring wordt er heel kort gepauzeerd. Ik hou persoonlijk van deze tijdsduur, want zo kan je altijd nog wel snel één wedstrijdje extra spelen. Zolang je nieuwe sterspelers kan leren kennen en je competitieve innerlijke demon kan motiveren zal dat ook regelmatig gebeuren, maar eenmaal het nieuwe eraf is, mindert je interesse aan de snelheid waarmee Wout van Aert tegenwoordig een sprint op wereldniveau kan winnen.

Het spelgenre zweeft namelijk tussen turn-based actie, wat het voor alle duidelijkheid niet meer is, en een gewoon sportspel met erg trage gameplay. Ik vermeldde daarnet dat je na de offline tutorial zal moeten wennen aan de snellere gameplay waarmee echte Blood Bowl-spelers nadenken en reageren, maar je eventuele Madden NFL-snelheid van reageren zal nooit aan de orde zijn.

Grafisch coole sporters

Hetgeen waarin Blood Bowl: Death Zone absoluut wél uitblinkt, is de grafische stijl waarmee Cyanide uitpakt. De grafische artiesten verdienen een welgemeend applaus voor de manier waarop ze de stadions laten leven. Speel daarvoor zeker mét geluid, zodat je het publiek hoort schreeuwen en de muziek knalt zo mooi door de speakers van het stadion. De verschillende species waarmee kan worden gespeeld zijn ook stuk voor stuk netjes afgewerkt en hoewel het niet allemaal Full HD-modellen lijken, ademen ze passie uit die door hun ontwerpers in fantastische creaties werd vertaald.

Heb je overigens de vorige games binnen de franchise al gespeeld en daarom schrik dat je niets nieuws zal ontdekken? Dat is absoluut niet nodig, want doorheen de verschillende iteraties veranderde er heel wat. Een team bestaat bijvoorbeeld uit vijf spelers, dat waren er ooit een pak meer, en in Blood Bowl 2 was er nog wél sprake van turn-based actie. Death Zone is op dat vlak dus zeker geen rip-off, dat kan ik je garanderen.

17/07/2019
5,5
0

Blood Bowl: Death Zone is zeker niet slecht. Het is echter quasi zeker dat je na een paar uurtjes de stekker er voorgoed uittrekt. Heb je daar € 9,99 voor over? Zeker doen! Wil je voor dat echter tientallen uren spelplezier, dan zal je naar een alternatief moeten zoeken, want zoveel pret ga je hieraan niet beleven.
  • Grafisch mooi gepresenteerd
  • Initieel uitdagend
  • Verveelt snel