Blair Witch

6,0
0

Blair Witch

"Niet slecht, maar hier zat meer in"

vr 13/09/2019

Het is alweer effe geleden dat de eerste Blair Witch-film voor het eerst verscheen. Na de initiële hype leek deze IP in mijn ogen een stille dood te zijn gestorven, maar onlangs belandde er alsnog een reviewcode voor de nieuwe game in mijn inbox. Met enige trots kan ik jullie melden dat ik er toch een pak minder remsporen aan heb overgehouden dan 20 jaar geleden. Of dat aan het spel zelf lag of aan mijn ijzeren wilskracht lees je hieronder. Hint: ’t is niet het tweede.

Beklijvende sfeer

Blair Witch vertrekt nochtans sterk en dat heeft het vooral aan de atmosfeer te danken. Een horrorgame staat of valt natuurlijk met het beklemmende gevoel van angst en onmacht dat achter ieder hoekje schuilt, iets wat in deze game prima werd opgebouwd. Van donkere bossen tot creepy peperkoekenhuisjes, de opbouw van de wereld sluit perfect aan bij het genre.

Iets wat ook een flink aandeel heeft in die sfeer is het sound design. Knarsende takjes, onheilspellende bosgeluiden en vooral die akelige, akelige momenten van stilte ertussenin – als je een deftige headset hebt of high-end speakers, haal ze dan zeker vanonder het stof. Blair Witch is dubbel zo beklijvend als alle geluiden volledig tot hun recht komen, en daarvoor is degelijk audiomateriaal toch wel een beetje een vereiste.

Apporteren en naar het vogeltje lachen

Een hond en een camera – veel meer krijg je niet om alle dreigingen en gevaren af te houden. Een hond die trouwens niet echt frequent aan bod komt doorheen het spel, maar af en toe houdt hij je toch eens gezelschap. Gezien de omstandigheden mag je al content zijn dat je niet steeds in je eentje op de dool bent.

Blair Witch vertrekt sterk en dat heeft het vooral aan de atmosfeer te danken.

Hoofdpersonage Ellis’ trouwe viervoeter Bullet helpt onder andere met het opgraven van verborgen items, het tracken van geursporen en hij waarschuwt je zelfs voor aankomend gevaar. Klinkt fijn, maar toch blijft de grootste troef van Bullet zijn aanwezigheid. Zelfs al zou hij niets anders doen dan janken en bomen onderzeiken, het beklemmende gevoel van eenzaamheid (en de angst die daarmee gepaard gaat) wordt een pak lichter zodra Ellis zijn harige rakker bij zich heeft. Puur psychologisch natuurlijk, maar toch – het helpt wel om je iets meer op je gemak te voelen, ook al is het maar tijdelijk.

Daarnaast maakt Ellis gebruik van een camcorder om bloot te leggen wat er verhaalsgewijs precies aan de gang is. Bovendien doet de camcorder ook dienst als puzzelkraker, een beetje in dezelfde stijl als de puzzels uit Layers of Fear. Denk bijvoorbeeld aan een gesloten deur of een kapot object. In het heden heb je er niet veel aan, maar door de tapes in je camcorder terug te spoelen gaan ze als bij wonder open of worden ze hersteld naar hun oorspronkelijke staat.

Weinig goed uitgewerkte mechanics

Bullet en de camcorder zijn ook meteen aanleiding tot frustratie. De verhouding tussen exploratie en ‘echte’, actieve gameplay (met Bullet of de camcorder) is niet in evenwicht. Vaak zwierf ik gewoon doelloos rond, en al is de atmosfeer nog zo on point, na een tijdje nutteloos zijn heb je wel eens zin in wat afwisseling.  Een verhoging van het aantal puzzels was volgens mij al een stap in de goede richting geweest, en het zou nog beter zijn moest je met Bullet of de camcorder meer trucjes kunnen uitsteken dan apporteren en bandjes terugspoelen, bij wijze van spreken.

Blair Witch laat op technisch vlak te wensen over.

Dat is ook de reden waarom Blair Witch tegen de midgame stoom verliest en al helemaal frustratie opwekt naar het einde toe. Waar je in het begin nog opgeslorpt wordt door de omgeving en het grillig atmosfeertje, raak je naar het einde toe meer en meer opgebrand door een gebrek aan dingen om te doen. Veel variatie in de puzzels is er niet, en als je een halfuur loopt te zoeken naar een mogelijke uitgang of een manier om het verhaal verder te zetten, dan draait die beklemmende sfeer snel om naar frustratie en een eventuele ragequit.

Bug fiesta

Tot slot laat Blair Witch ook op technisch vlak te wensen over. Na meerdere patches (op het moment van schrijven zijn er al 3 geweest) lijken de performance issues nog altijd niet opgelost. Vele mensen klagen over problemen met het opslaan en laden van hun save file of over framedrops, maar wat ik persoonlijk vooral mee te kampen had waren visuele bugs. Denk aan dieren of monsters die vast komen te zitten in de omgeving, haperende/stotterende npc’s, dat soort zaken. Developer Bloober Team lijkt er nochtans graag komaf mee te willen maken, al hebben hun inspanningen en patches tot nu toe helaas nog niet veel opgeleverd.

2019
6,0
0

Blair Witch knutselt een atmosfeer in elkaar zoals het in dit genre hoort maar schiet op verschillende andere vlakken te kort. Het leunt in mijn ogen eerder aan bij een interactieve film dan bij een volwaardige game, iets wat gezien de voorgeschiedenis van deze IP misschien niet verwonderlijk is. Het audiovisuele van Blair Witch steekt er met kop en schouders bovenuit, terwijl Bloober Team zeker meer vertrouwen had mogen hebben in de mechanics en deze meer had mogen uitspelen. Ook een jammere zaak op technisch vlak natuurlijk. Niet slecht, maar hier zat meer in. Op 5 à 6 uur heb je de campaign trouwens voltooid, dus het prijskaartje (30eu) weegt ook nogal zwaar door…
  • Sound design is er boenk op, van creepy bosgeluiden tot doodse stiltes
  • Graphics en level design zijn niet uitzonderlijk goed, maar spelen zeker een belangrijke rol in de opbouw van spanning en sfeer
  • Man’s best friend om je te vergezellen in het donker