User scoreAl 14 stemmen
7,2

Beat Saber

Heerlijk verslavend

ma 07/01/2019
Gereviewed door Joeri

Een beetje dramatisch met je armen staan draaien met Move-controllers in je hand doe je sinds kort niet enkel meer bij de Just Dance-games. Ook Beat Saber laat je met je armen zwaaien in alle mogelijke richtingen op het ritme van heftige beats. Verrassend leuk, verslavend en zelfs een goede work-out. Ik ben fan!

PlayStation 4-eigenaars hebben heel wat geduld moeten uitoefenen vooraleer ze met PlayStation VR-game Beat Saber aan de slag konden. Voor VR-toestellen op pc is het al sinds begin 2018 beschikbaar, maar de PS VR-variant volgde pas eind 2018. Eindelijk, want wat een plezant tussendoortje is dit! Alhoewel tussendoortje misschien wel de verkeerde woordkeuze is. Je kan gerust een kwartiertje aan de slag met het spel, maar bent al snel afgeleid door de hogere scores van andere spelers die je op je beurt wil verbreken.

Blokjes snijden

Beat Saber is qua principe erg eenvoudig. In een baan voor de speler verschijnen er gekleurde blokken waarop een pijl staat. In je handen heb je twee Move-controllers die in-game omgetoverd zijn tot lichtsabels. Het is aan jou om op de tonen van de muziek de gekleurde blokken in de juiste richting doormidden te snijden. Op de eenvoudigste moeilijkheidsgraad heeft het spel bijzonder weinig om het lijf, maar dat verandert drastisch als je een tandje hoger schakelt. Op expert weet ik bijvoorbeeld niet meer welke kleur van sabel ik in welke hand heb en vliegen de blokken me om de oren, zodat ik maar de helft kan raken in de juiste richting.

Gelukkig is het spel niet onmiddellijk aartsmoeilijk. Je hebt de mogelijkheid om in de Free Play-modus aan de slag te gaan, maar ik startte met de carrièremodus. Die modus bestaat uit een aantal levels die in moeilijkheidsgraad omhoog gaan en waarvan de doelstelling telkens wat anders is. Zo moet je het ene moment minstens een bepaalde score halen, terwijl er soms ook gefocust wordt op combo’s. Daarnaast worden sommige liedjes trager afgespeeld en andere dan weer iets sneller dan normaal. En alsof dat niet genoeg is, zorgen de ‘maak maximum 1 fout’-levels ervoor dat je je opperste best gaat doen. Lukt het de doelstelling te halen, dan kan je in de volgende modus aan de slag.

Zotte toestanden

Wil je wat meer vrijheid, dan vind je je gading in de Free Play-modus. Daarin kies je zelf je liedje, kies je de gewenste moeilijkheidsgraad en pas je eventueel het een en ander aan. Beat Saber heeft namelijk meer om het lijf dan die rode en blauwe blokken in twee te snijden. Zo moet je oppassen voor bommen en muren. De bommen mag je niet raken met je sabels, terwijl je voor de muren fysiek uit de weg moet gaan. En ja, dan kan ook naar onder. Rechtstaand spelen is dus een must. Ook het scoresysteem zit iets anders in elkaar dan de punten per versneden blok. De score hangt af van de hoek waarmee je hebt gesneden. Zwaai je na het splijten nog zestig graden door, krijg je pluspunten. Hetzelfde geldt voor je precisie: hoe dichter tegen het center, hoe meer punten je sprokkelt.

Ik vertelde ook al dat je het een en ander kan aanpassen en daarin kan je vrij ver gaan. Zo is de sprong van Normal naar Hard misschien wat groot, en die stap kan je kleiner maken door bijvoorbeeld in het Normal-level de pijlen te laten verdwijnen. Het aantal te snijden blokken blijft in dat geval gelijk, maar je moet je meer concentreren. Daarna kan je aan de slag in de Hard-variant, waarin je een stuk meer met je sabels de lucht in zwaait. Gemakkelijk om te leren, ontzettend hard om onder de knie te krijgen, maar de tientallen mogelijkheden die je krijgt, zorgen er sowieso voor dat je je geen moment verveelt.

01/01/1995
8,5
User scoreAl 14 stemmen
7,2

Beat Saber is een erg amusant spel dat best wel verslavend werkt. De drang om bepaalde scores van vrienden te verbeteren, is er nu eenmaal. Al weet ik op voorhand dat de scores van 9liver schredy voor mij onhaalbaar zijn. Laat je echter niet tegenhouden door dat aspect, want Beat Saber heeft in de carrièremodus en de Free Play-modus nog veel meer te bieden om je bezig te houden. Zijn het niet de leuke deuntjes, dan is het wel de work-out die je er ondertussen mee verricht. Zweetdruppels op de rug zijn gegarandeerd na een kwartier met je armen te staan zwaaien.
  • Verslavende gameplay
  • Heel wat uitdaging
  • Zorgt voor een work-out