Batman: The Telltale Series

7,9
0

Batman: The Telltale Series

Actievol einde

vr 16/12/2016

Telltale Games was snel met Batman: The Telltale Series. In tegenstelling tot andere episodische games uit hun stal moesten we deze keer niet telkens maanden wachten op de volgende aflevering. Met hun Batman-iteratie werd alles mooi op schema gelanceerd en zo’n verwennerij kunnen we gewoon worden. De vijf episodes werden in iets meer dan vier maanden gelanceerd en in die tijd maakte Bruce Wayne, alias Batman, opnieuw heel wat mee.

’t Is toch eigenlijk een duts, die Bruce Wayne. Als jong broekventje verloor hij beide ouders bij een brutale overval, en in zijn volwassen leven heeft hij ook nog niet erg veel geluk gekend. Op geld en alle technologische snufjes die hij wenst na, heeft hij het steeds hard te verduren gekregen. Zo kiest hij er vrijwillig voor om elke nacht in de huid van een superheld te kruipen, maar in Telltales Batman-serie krijg je ook te zien dat het in zijn privéleven niet allemaal rozengeur en maneschijn is. In de vorige vier episodes van Batman: The Telltale Series maakte je kennis met een aantal personages. Zo passeerden onder andere een maffiabaas, Catwoman en Harvey Dent de revue. Die laatste stal in de laatste afleveringen regelmatig de show, want wie de Batman-franchise kent, weet dat Harvey Dent niet even vriendelijk blijft. Zijn alter-ego kwam al snel naar boven, waardoor de DC Comic-held met nog een vijand af te rekenen heeft. En zo ook in Episode 5: City of Light.

Actie!

Na de aftiteling van elke episode was het telkens weer uitkijken naar de volgende aflevering: ze werden meestal afgesloten met een cliffhanger. Thuis- en Familie-kijkers kennen dat gevoel: vol ongeduld is het dan wachten op het vervolg en dat lijkt telkens weer een eeuwigheid te duren. Vooral na Episode 4 was het nagelbijtend afwachten, wetende dat de aflevering nadien de seizoensfinale betreft. Zo moest je op het einde een niet te overziene keuze maken: ga je achter Penguin aan die in het hoofdkantoor van Wayne Enterprises je technologie aan het hacken is of besluit je het plan van burgemeester Dent -die zich naar je privéwoning heeft begeven- te dwarsbomen? Batman mag dan wel een superheld zijn, zichzelf in twee splitsen behoort helaas niet tot zijn vaardigheden. Ik koos voor Penguin, met het nare gevolg dat mijn mansion in lichterlaaie stond…

Episode 5: City of Light wordt een actievolle aflevering vol slachtoffers. Al in de eerste minuten dien je enkele bad guys het zwijgen op te leggen, want politiecommissaris Gordon zit vast op een dak en verkeert in nood. Hij kan net op tijd de hulp van Batman inroepen, waardoor erger wordt vermeden. De actie is echter nog niet voorbij, want ook de hoofdcommissaris en enkele inspecteurs zitten als ratten in de val, waardoor je als de held nog eens in actie mag schieten. Dat strakke tempo, waarbij je de ene na de andere gangster trakteert op enkele vuistslagen, wordt niet veel later onderbroken door een wat meer verhalend stuk. Tijd om even op adem te komen. Al wordt dat rustig momentje snel onderbroken.

Rollercoaster

De vijfde aflevering wordt er eentje waarbij je je in een rollercoaster waant. Actie afgewisseld met rustige periodes om daarna opnieuw je vuisten boven te halen. Ook dien je enkele moeilijke keuzes te maken, al lijkt er helaas weinig invloed te zijn op het verloop van het verhaal. In dat opzicht kan je dus ongeveer hetzelfde verwachten als in de vorige afleveringen. Zo leerde je een episode of twee geleden Two-Face kennen. In mijn game was dat zonder zijn verminkt gezicht, maar qua karakter was hij net dezelfde als degenen die hem met zijn verbrande smoel hadden.

Qua herspeelbaarheid lijkt het dus in niets op andere games uit Telltales uitgebreide stal, maar dat mag de pret niet bederven. Alle afleveringen samengenomen mag je rekenen op een erg solide geheel dat vlot wegspeelt en waarbij het verhaal na vijf episodes vorm heeft gekregen. Alleen jammer van de wat korte speelduur van drie episodes. Stiekem zie en hoop ik er een vervolg in, al zal de toekomst moeten uitwijzen of er nog een toekomst is voor Telltales eigen interpretatie van Batman. Binnenkort kunnen we alvast aan de slag met het derde seizoen van The Walking Dead en een Guardians of the Galaxy-game, dus hebben we genoeg om handen en bijgevolg nog even geduld.

Nintendo Switch : 14/11/2017
PS4 : 02/08/2016
PC : 02/08/2016
Xbox One : 02/08/2016
Mobile : 02/08/2016
Xbox 360 : 02/08/2016
PS3 : 02/08/2016
7,9
0

Met de lancering van Batman: The Telltale Series – Episode 5: City of Light zit het eerste seizoen er na iets meer dan vier maanden op. Je krijgt een erg actievolle aflevering voorgeschoteld waarbij je dient af te rekenen met enkele van je vijanden. Er staan moeilijke keuzes op het menu, al lijkt dat weinig invloed te hebben op het verhaal. Met alle afleveringen samen zorgde Telltale Games voor een erg vermakelijke game, al is die wel korter dan we gewoon zijn.
  • Moeilijke keuzes
  • Veel actiescènes
  • Erg solide geheel